[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120490 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DarkMaster 

Het makkelijkste zou zijn om een internetkabel aan te leggen vanaf de C7 naar een andere plaats in huis waar je een WiFi router plaatst in een andere subnet bijvoorbeeld 192.168.5.1.

Mocht je meer poorten nodig hebben dan kan je ergens nog een switch tussen plaatsen.

Reputatie 2
hmmm @jibbewillem kan toch nog wat hulp gebruiken.
Heb de 220 ertussen gehangen, alle lampjes groen op dat ding. de 220 vervangt de modem, dus de kabel gaat nog de wan van de R7000 in.

Dan in bovenstaand had ik een optie om naam 'internet' en dan vlan-id 300 te zetten en prio op 0 en dan nog geklooi met de poorten. maar R7000 zegt geen internet (wat ook wel lijkt te kloppen) wellicht dat ik iets mis?
Reputatie 7
Badge +15

Geniet ervan 👍

@JakevanSteen 

In de link staat een voorbeeld, het was niet de bedoeling dat je die instellingen overneemt. De instellingen staan in de openingspost van @Hidden.nld 😉

Wat had je nu precies bij IMGP proxy gekozen?

Goedendag allen,

Ik heb mijn Draytek vervangen voor een  TP-Link Archer C2300. De instructies zoals vermeld uitgevoerd. IPTV werkte meteen maar het internet werkte niet (rode LED) Wat volgens mij het probleem is/was is het verkrijgen van een IP adres via Dynamic IP. Dit duurde een aantal uren voordat ik deze toegewezen kreeg. Is dit normaal?

Toen er uiteindelijk een IP adres was kon ik de router verder instellen. Ook hier geen problemen. Na het instellen van de router een firmware update gedaan. Na de reboot weer geen IP adres. Pas na wederom een aantal uren.

Wat gaat of doe ik fout??

Kan er ook een statisch IP adres opgegeven worden? Dit ook geprobeerd maar gaf een foutmelding (dubbel WAN/LAN)

Wie kan mij helpen.

Reputatie 1

Ok leuk issue zoals ik al aangaf heb ik een Zyxel, deze levert nu al de nodige frustratie. Vandaar dat ik mijn eigen DrayTek Vigor 2133 probeer aan te koppelen.

WAN- Geen VLAN TAG of wan op tag 300. En op DHCP modus krijg ik geen ip adres. LAN based VLAN op 300 en poort 1,2,3 en 640 op 4 geen internet en geen extern ip. 

Als ik echter in multi vlan wan setting:

krijg ik op virtual wan wel ipadressen:

300 en poort 1,2,3 selecteer krijg ik wel een ip adres in de range: 31.201.192.x

640 en poort 4 selecteer krijg ik een range 10.90.233.x 

 Alleen deze kan je dan nergens assignen waardoor je geen internet hebt.

 

Iemand ideen?

Dat vind ik nou leuk om te horen @ericjanvanputten !

Veel plezier met je nieuwe setup 😃
Reputatie 2

Goedemorgen, 

Heb een archer c3200 aangeschaft, alleen pas later gezien dat hier V2 staat en ik heb een V1. Niet slim van mij dus. 

Is er een mogelijkheid om die ook werkend te krijgen? 

Reputatie 4

Goedendag allen,

Ik heb mijn Draytek vervangen voor een  TP-Link Archer C2300. De instructies zoals vermeld uitgevoerd. IPTV werkte meteen maar het internet werkte niet (rode LED) Wat volgens mij het probleem is/was is het verkrijgen van een IP adres via Dynamic IP. Dit duurde een aantal uren voordat ik deze toegewezen kreeg. Is dit normaal?

Toen er uiteindelijk een IP adres was kon ik de router verder instellen. Ook hier geen problemen. Na het instellen van de router een firmware update gedaan. Na de reboot weer geen IP adres. Pas na wederom een aantal uren.

Wat gaat of doe ik fout??

Kan er ook een statisch IP adres opgegeven worden? Dit ook geprobeerd maar gaf een foutmelding (dubbel WAN/LAN)

Wie kan mij helpen.

Volgens mij is vandaag een slechte dag om je eigen serutp aan te sluiten.  Ik had al een eigen setup draaien en die was vanmorgen erg traag.  Vervolgens het zaakje gereboot en niets meer. Gister het zelfde verhaal.  Er is dus iets niet goed met het uitgeven van ip adressen bij T-Mobile ook op hun eigen hardware.   

Tv werkt wel meteen al was dat vanmiddag ook een tijd weg.

 

Op de storingen pagina staat ook een melding dus wachten tot ze eindelijk hun zaakjes op orde krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3
Een kleine Quote van @Hidden.nld met een filmpje hoe het moet wat hij beschrijft hieronder:

..... vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


En om de fiber optic SC connector uit de SFP te halen, schuif je het lock mechanisme naar achteren om daarna de connector te kunnen verwijderen.
Hou de connector schoon van elke vorm van vuil, want anders krijg je verstoringen op je verbinding.
Het installeren van de SC connector is het terugplaatsen in de SFP en vervolgens het lock mechanisme door te schuiven tot men een 'klik' hoort.

Deze adviezen over het zelf omzetten van je fiber zijn voor eigen risico, dus schat je eigen kunnen goed in.
T-Mobile kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor zelf aangebrachte wijzigingen in jouw verbinding, als die niet zijn aangebracht door T-Mobile zelf of Guidion.

Waarschuwing:



Reputatie 2

Geniet ervan 👍

@JakevanSteen

In de link staat een voorbeeld, het was niet de bedoeling dat je die instellingen overneemt. De instellingen staan in de openingspost van @Hidden.nld 😉

Wat had je nu precies bij IMGP proxy gekozen?

Ja toen ik het las dacht ik al dat is wel logisch. 

Heb het nu zo ingesteld:

Nog een idee hoe ik tv werkend krijg? 

Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen

Je hebt nu ook in quick setup en advanced > neywork > iptv alle instellingen correct?

Reputatie 1

Oke vraagje…

Ook ik heb de Draytek vervangen voor een TP-Link MC220L en een AC2300 router alle instellingen goed gezet en het lijkt allemaal te werken op een aantal TV zenders na. RTL 4 en 5 zijn bv niet te bekijken. Alleen maar blokkerig beeld, maar SBS 6 en RTL7 doen het dan weer prima.

Iemand een idee?

Reputatie 7
Badge +3
@trololo

Reuze bedank voor je feedback over hoe jij het hebt opgezet, zeker gezien de IGMP settings.
Blijkbaar wat bij de ene werkt met de settings voor IGMP, werkt bij een ander dus toch niet optimaal.

Denk ik iets voor andere gebruikers om hiermee te experimenteren wat het beste werkt met hun gekozen eigen router.
Reputatie 2

@Waqqas

Quick setup heb ik niets mee gedaan nee. 

Wat moet daar dan nog ingevuld worden?

Sorry voor alle vragen maar ik ben echt een leek🙈

Reputatie 6
Bedankt voor de duidelijke handleiding ! heb mijn eigen setup nu ook operationeel.
Gebruik de TP-Link converter met een Netgear Nighthawk R7800.

In de handleiding staat dat IGMP uit moet staan, op de Netgear moet dat juist aan staan.
Bij het uitstaan van IGMP had ik enorme performance issues op WIFI en viel mijn wifi om de 10minuten uit.

Dacht eerst dat het aan mijn router lag, heb mijn vorige zelfs RMA gestuurd en kreeg een gloednieuwe gesealed en al terug en ook daar had ik dit probleem.

Bleek achteraf te komen door IGMP wat uit stond. ( schijnt ook aan te moeten staan als ik er op zoek, is sterk aan te raden bij gebruik van IPTV )

Mensen met een Netgear Nighthawk, zorg er voor dat IGMP Proxy aan staat als je ook IPTV gebruikt ( bij WAN instellingen )

Het principe wat Hidden.nld in het allereerste bericht stelt m.b.t internet en IPTV (VLANs 300 resp. 640) is hetzelfde als voor de Draytek; de VLANs van WAN worden statisch gescheiden, poort 1 en 2 is alleen internet en dus geen multicast verkeer van IPTV. Dus is het daammee 'rustig' op de WiFi. Op poort 3 en 4 is dan wel multicast IPTV verkeer, maar die LAN bekabeling gaat alleen naar de TV boxen en daardoor geen performance vreter op WiFi. Door de statische mapping is het aflezen/tappen van IGMP informatie (IGMP snooping) niet nodig.

Wat jij gebruikt is blijkbaar iets anders, n.l. dat je internet verkeer en IPTV verkeer niet scheidt, of in ieder geval dat het IP multicast verkeer ook aanwezig is op je internet LAN poort(en) en dus tijdens TV kijken/opnemen WiFi steeds aan het zenden is en dus de (schaarse) WiFi ruimte continue onnodig aan het belasten is. Door IGMP snooping aan te zetten (en ook proxy) wordt ervoor gezorgd dat multicast verkeer intern in de router/ethernetbridge alleen naar die poort wordt doorgegeven waar de behoefte vandaan komt, n.l. de TV boxen. Dat is dus eigenlijk het dynamische principe, e.g. je kan alle 4 router RJ45 poorten vrij en willekeurig gebruiken en de router zorgt er m.b.v. de snooping en proxy functionaliteit voor dat de poort waar de TVbox aanhangt tot IPTV poort wordt bestempeld. Dat is ook het principe wat KPN hanteert voor zover ik kan afleiden. Ik heb zelf nog nooit (provider) IPTV gehad, maar heb wel duidelijk gemerkt wat significant en vrijwel continue multicast verkeer in thuisLAN op WiFi teweegbrengt, o.a. miserabele batterijduur van smartphones.
Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen 

Naast back staat next als het goed is? Volg alle stappen en kies de juiste instellingen.

ISP custom en Dynamic ip staat goed.

Ik gebruik zelf gewoon de Zyxel van T-mobile maar aan de hand van de linkjes en foto's kijk ik gewoon mee 😉

Reputatie 2

@Waqqas

Ok heb de stappen allemaal doorlopen. 

Helaas kan ik nog geen tv kijken... 

Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen 

De optie naast het kiezen bij de poorten internet of IPTV stond 802.1Q Tag die aangevinkt en staan nu de instelling gelijk aan die van advanced, network, iptv? Router ook gereset om de wijzigingen van kracht te laten gaan?

@RVerharen

Denk zeker dat je een werkende installatie kunt opzetten, zolang je de VLAN's in je NG Router X6 R8000 goed opzet.
Het enige waar je om moet denken, dat je dus meerdere TRUNK uitgangen moeten maken (4) voor elke ruimte waar je Internet & IPTV nodig hebt.

Lees dat je het hebt over 4 managed switches, maar je hebt er 5 nodig.
1 aan het begin om de afzonderlijke TRUNKS te maken en in elke ruimte 1 voor het scheiden van de TRUNK.



Thnx voor de response.
Mbt 1 extra Switch. Als de Router 4 poorten als trunk configureert dan zou die 'central' switch niet nodig zijn toch?

Zit de denken om UBQ of MicroTik router (only wired) de fiber modem te laten zijn. 4 Trunks maken daarop en dan same brand (UBQ/MicroT) switches in de ruimtes!
Of een simpelere router (#of ports) en dan een central switch die trunking creert of trunk doorzet vanuit router naar de ruimtes. Laatste geeft me iets meer flex op poorten en mogelijk 10GB connecties naar kantoorruimte via CAT6a (Rj45) of fiber (SFP).
Vervolgens een WiFi acces-point aan de switch op internet VLAN voor wifi in huis waarbij ik Wifi centralspot uit de meterkast krijg naar centraler in huis.

Reacties welkom 🙂
Reputatie 2

@Waqqas

Dit bedoel je? Heb hem herstart ook ja. 

Lan4 moet ik wel op iptv zetten als ik die wil gebruiken voor tv? 

Reputatie 7
Badge +3
@RVerharen

Met het gebruik van een router achter je media converter die je in kan stellen als een VLAN pass through naar alle LAN poorten, de TRUNK dus, heb je inderdaad die 'central' managed switch niet nodig. Deze is dan overgenomen door de router met die mogelijkheid in zich.

Nu weet ik niet of de UBQ / MikroTik toestellen dat kunnen, dus dat zal je even moeten onderzoeken.
Hou er rekening mee dat 10G apparatuur wel een iets hoger budget van toepassing is.
Reputatie 4

Van het ene op het andere moment krijg ik geen ip-adres meer, zowel niet met de nieuwe Edgerouter (6P) als met de (te vervangen) Asus AC68u icm MC220L, alleen maar via de Draytek.

 

Ik heb het nogmaals met de media converter en een ander type Asus geprobeerd, dan krijg ik wel een ip-adres, maar nog steeds niet op de edgerouter. 

Reputatie 6

@MajvB @obnoxiouszebra Ik heb de Asus AC68U (Eigenlijk de Asus AC1900U) En als ik download via een newsserver haal ik de 1Gbit. Fluctueert wel een beetje maar hangt tussen de 970Mbit en 1Gbit. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @JakevanSteen, ik vermoed van niet. Omdat ik het niet zeker weet, heb ik hulp gevraagd van een expert. Mocht een andere topper nog niet gereageerd hebben straks, dan krijg je mijn antwoord zodra ik een reactie heb van haar! 😉

@Will Wang it is true that you won't have an internet connection out of the box. You need to configure the VLAN's first. But to do this you need to access the web GUI.

Maybe your ethernet drivers on your laptop are not functioning properly. You could try using a wireless connection.

What error message do you get when you try to reach the router?

Hallo allemaal. vertel me hoe ik dit WLAN-netwerk moet configureren? Ik heb TP-link MC220L en asus rt-ac3200. Ik verbind alles met elkaar, log in asus. Ik kies voor een snelle configuratie en wat moet ik kiezen? statisch of dynamisch IP-adres? Wat dan? Ik heb nu twee dagen internet gelezen en ik werk met deze router. Ik kan het niet configureren. Ik vraag om hulp

Reageer