opeens geen internet. ONT is offline



Toon eerste reactie

237 reacties

Hallo allemaal!

 

Ik ben er achter gekomen dat het totaal niet aan T-mobile ligt, maar het probleem ligt bij de firmware van de SFP module. Hoe weet ik dit en hoe dit op te lossen wil ik graag hieronder verder uitleggen.

 

Bij elk firmware (is geen firmware maar system image van een linux distro) wordt er een interne share aangemaakt die naar de sfp module contact maakt(via interne ip adres (de reeks is 192.168.2.x)). In die share zit de firmware voor de sfp module. De sfp module zal dan de firmware downloaden en installeren als er een hoger versie beschikbaar is. Helaas is downgraden geen optie als je een nieuwe (oude) system image terug op de fritzbox zet omdat de sfp geen downgrade instructie heeft.

 

Wat ik vermoed is dat de sfp een slechte versie heeft ontvangen die de module erg onstabiel maakt. Hoe bedoel je met onstabiel? Nou hij schakelt snel van O2 standby naar O3 Serial, O4 Ranging en O5 operation. Als je bijvoorbeeld een extra authenticatie inzet bij de OLT zoals mac adres verificatie, komt de fritzbox nooit verder dan O3 Serial en zal bij de status nooit O5 Operation laten zien (ook voor maar 1 sec).

Dus hoe heb ik dit kunnen oplossen? Heel simpel, een nieuwe sfp module van de fritzbox besteld en geïnstalleerd. Dit zijn de stappen die ik had genomen om te voorkomen dat de nieuwe sfp geen verkeerde firmware geïnstalleerd gaat worden.

 

Stap 1; Downgrade de fritzbox naar os versie 7.30 (daar is een programma voor en lees de instructies)

Stap 2; Na het downgraden koppel je de stroomkabel los en haal de oude sfp module uit de firtzbox.

Stap 3; Koppel de nieuwe sfp module aan de fritzbox, let wel op: sluit geen fiber kabel aan de sfp module.

Stap 4; Sluit de stroomkabel terug aan op de fritzbox en configureer de account instellingen op tmobile.

Stap 5; Ga naar fritz.box/support.lua en voer de gewenste serienummer van de ont die je hebt gekregen van tmobile.

Stap 6; Ga naar ‘systeem’ > ‘update > ‘auto update’ en klik op level I’ (dit voorkomt dat de fritzbox zomaar gaat updaten)

Stap 7; Sluit de fiber kabel aan de sfp module en wacht tot dat hij klaar is met het verbinden.

Stap 8; Config verder de box zoals jij hem wilt.

 

En als laatst, voor mensen die Wireguard gebruiken, kun je de os versie handmatig updaten naar versie 7.39 (beta).

Er is ook een andere oplossing voor het downgraden van de sfp module, maar dan heb je een sfp programmer nodig (met ook daarbij de benodigde kennis).

Ik haak dit bericht wel even aan.

Hoezo dit ligt niet bij T-mobile daar zit het probleem wel zeker.

Omdat Fritz niet het enige merk is die last heeft van dit probleem.

Jou stappenplan is leuk maar moet je dan strak houden op Fritz os 7.30 dat wil je toch niet.

Het heeft bij mij trouwens prima gewerkt met Fritz os 7.50.

Als jij de update zal doen naar Fritz os 7.50 wat zal dan de 2e (nieuwe) Fritz SFP module doen? niet meer werken toch. mmmm raar verhaal

 

 

Het probleem zit niet bij Avm. (Fritzbox)

Er zijn ook mensen die andere apparatuur gebruiken en daar gaat het ook fout.

Met Fritz os 7.50 heeft het trouwens prima gewerkt hier.

Mijn Fritzbox komt op o5 en wordt er uit geknikkerd. (Fout aanmelden op OLT)

Conclusie probleem zit bij T-Mobile (Huawei) en niet bij Avm.

En firmware auto update staat hier altijd uit.

Nieuwe Firmware krijg ik door via puch email van de Fritzbox. (Melding)

Toch wel raar he dat het hier heeft gewerkt op Fritz os 7.50

 

Reputatie 5

De fritzbox én de Nokia (eigen modem).

Van de Nokia OLT heb ik dit gedrag kunnen reproduceren als ik de authenticatie op PON/Linecard/OLT niveau aanpas van “S\N - SLID” naar een waarde met of mac of password of vendor-id , of een combinatie van laatst geboemde.

De ont’s geven dan ook een status 03 (ranged/authenticate)

Reputatie 1

Goeie ontdekking, rest mij een aantal puntjes:

1)Mijn FB is na 7.30 nooit geupgrade (auto update staat bij mij uit totdat ik de release notes goed heb uitgekamd) en hij is sinds maart niet aangesloten geweest toen hij nog wel heeft gewerkt.

De afgelopen drie weken doet hij weinig (nog steeds 7.30)

2)Volgens mij zijn er meerdere eigen modems behalve de fritzbox die niet veel meer doen op het t-mobile netwerk.


Daarnaast is de .bin file van wat ik uit de sfp heb ge-exporteert ongewijzigd, dus geen update.

Ook mijn Nokia komt niet verder dan status 03,

dus hoe aannemelijk ik dit ook wil vinden blijven er nog steeds wat vraagtekens.

Hmm, niet verder dan O3 betekend dat er geen serienummer overeen komt met die tmobile heeft registreert. Is the Nokia van tmobile of eigen?

Reputatie 5

Goeie ontdekking, rest mij een aantal puntjes:

1)Mijn FB is na 7.30 nooit geupgrade (auto update staat bij mij uit totdat ik de release notes goed heb uitgekamd) en hij is sinds maart niet aangesloten geweest toen hij nog wel heeft gewerkt.

De afgelopen drie weken doet hij weinig (nog steeds 7.30)

2)Volgens mij zijn er meerdere eigen modems behalve de fritzbox die niet veel meer doen op het t-mobile netwerk.


Daarnaast is de .bin file van wat ik uit de sfp heb ge-exporteert ongewijzigd, dus geen update.

Ook mijn Nokia komt niet verder dan status 03,

dus hoe aannemelijk ik dit ook wil vinden blijven er nog steeds wat vraagtekens.

Reputatie 2

Heb bij T-mobile modem-id doorgegeven van mijn fritzbox 5590.

Nu afwachten wanneer activatie plaatsvind.

Heb voor de zekerheid een mifi-dongel in mijn fritzbox gestopt om als de verbinding wegvalt/omgezet wordt ik niet zonder internet zit.

Ik ben benieuwd of dit nog gaat werken, gezien dat het probleem waarschijnlijk aan de 7.50 versie van de Fritzbox heeft te maken 

Reputatie 1

Fijn dat je dit hebt getest en daarmee hebt bewezen dat de fout ligt bij AVM.

AVM adviseerd op hun website om de laatste software versie te gebruiken, zie beneden deze info. Maar door de laatste 7.50 en daarmee dus een nieuwe firmware uitgerold op de Gpon glasmodule is dit probleem nu wel ontstaan. Lijkt me dan logisch dat AVM met een oplossing komt.

Meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren.

Installeer de meest recente versie van FRITZ!OS, omdat deze verbeteringen voor verschillende glasvezelaansluitingen bevat waarmee de fout mogelijk wordt verholpenMeest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren
Installeer de meest recente versie van FRITZ!OS, omdat deze verbeteringen voor verschillende glasvezelaansluitingen bevat waarmee de fout mogelijk wordt verholpen::

Dat is het leuke van dit verhaal, ik heb dit al eerder geprobeerd met de meest recente beta. (met daar bij ook de logfiles naar AVM.) Ik denk dat ik beter kan wachten op anderen die aangeven dat het wel is opgelost. (ik durf het niet omdat de kans groot is dat ik weer bij het begin ben)

Reputatie 2

Fijn dat je dit hebt getest en daarmee hebt bewezen dat de fout ligt bij AVM.

AVM adviseerd op hun website om de laatste software versie te gebruiken, zie beneden deze info. Maar door de laatste 7.50 en daarmee dus een nieuwe firmware uitgerold op de Gpon glasmodule is dit probleem nu wel ontstaan. Lijkt me dan logisch dat AVM met een oplossing komt.

Meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren.

Installeer de meest recente versie van FRITZ!OS, omdat deze verbeteringen voor verschillende glasvezelaansluitingen bevat waarmee de fout mogelijk wordt verholpenMeest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren
Installeer de meest recente versie van FRITZ!OS, omdat deze verbeteringen voor verschillende glasvezelaansluitingen bevat waarmee de fout mogelijk wordt verholpen::

Reputatie 1

Knap dat je het zelf hebt onderzocht en getest en hiermee bewezen dat het zo werkt.

 

Eigelijk is  dus een softwarebug van AVM zelf icm met T-mobile fiber kan ik concluderen.

Heb je deze workarround richting AVM gemeld?

Ik heb al 2x een ticket gestuurd naar AVM, tot mijn verbazing zijn de 2 tickets gesloten na dat hun concludeerde dat er niks aan de hand is. (zelfs na het sturen van de logfiles). Ik heb deze workarround nog niet gemeld. Ik zal binnenkort voor de 3e keer een ticket inschieten.

Reputatie 3

Knap dat je het zelf hebt onderzocht en getest en hiermee bewezen dat het zo werkt.

 

Eigelijk is  dus een softwarebug van AVM zelf icm met T-mobile fiber kan ik concluderen.

Heb je deze workarround richting AVM gemeld?

Reputatie 1

Hallo allemaal!

 

Ik ben er achter gekomen dat het totaal niet aan T-mobile ligt, maar het probleem ligt bij de firmware van de SFP module. Hoe weet ik dit en hoe dit op te lossen wil ik graag hieronder verder uitleggen.

 

Bij elk firmware (is geen firmware maar system image van een linux distro) wordt er een interne share aangemaakt die naar de sfp module contact maakt(via interne ip adres (de reeks is 192.168.2.x)). In die share zit de firmware voor de sfp module. De sfp module zal dan de firmware downloaden en installeren als er een hoger versie beschikbaar is. Helaas is downgraden geen optie als je een nieuwe (oude) system image terug op de fritzbox zet omdat de sfp geen downgrade instructie heeft.

 

Wat ik vermoed is dat de sfp een slechte versie heeft ontvangen die de module erg onstabiel maakt. Hoe bedoel je met onstabiel? Nou hij schakelt snel van O2 standby naar O3 Serial, O4 Ranging en O5 operation. Als je bijvoorbeeld een extra authenticatie inzet bij de OLT zoals mac adres verificatie, komt de fritzbox nooit verder dan O3 Serial en zal bij de status nooit O5 Operation laten zien (ook voor maar 1 sec).

Dus hoe heb ik dit kunnen oplossen? Heel simpel, een nieuwe sfp module van de fritzbox besteld en geïnstalleerd. Dit zijn de stappen die ik had genomen om te voorkomen dat de nieuwe sfp geen verkeerde firmware geïnstalleerd gaat worden.

 

Stap 1; Downgrade de fritzbox naar os versie 7.30 (daar is een programma voor en lees de instructies)

Stap 2; Na het downgraden koppel je de stroomkabel los en haal de oude sfp module uit de firtzbox.

Stap 3; Koppel de nieuwe sfp module aan de fritzbox, let wel op: sluit geen fiber kabel aan de sfp module.

Stap 4; Sluit de stroomkabel terug aan op de fritzbox en configureer de account instellingen op tmobile.

Stap 5; Ga naar fritz.box/support.lua en voer de gewenste serienummer van de ont die je hebt gekregen van tmobile.

Stap 6; Ga naar ‘systeem’ > ‘update > ‘auto update’ en klik op level I’ (dit voorkomt dat de fritzbox zomaar gaat updaten)

Stap 7; Sluit de fiber kabel aan de sfp module en wacht tot dat hij klaar is met het verbinden.

Stap 8; Config verder de box zoals jij hem wilt.

 

En als laatst, voor mensen die Wireguard gebruiken, kun je de os versie handmatig updaten naar versie 7.39 (beta).

Er is ook een andere oplossing voor het downgraden van de sfp module, maar dan heb je een sfp programmer nodig (met ook daarbij de benodigde kennis).

Reputatie 7
Badge +16

@Jason als de dames/heren technische hulp nodig hebben mogen ze me een pb sturen. Ik heb even contact gehad met Edwin, maar die kwam niet verder op de acces laag.

Maar wat ik van de omgeving heb gezien verschilt het niet veel met die van ons, dus mochten ze wat nodig hebben hoor ik t wel. 

Dat is erg attent van je, ik zal het zeker onthouden. Dankjewel! 😄👍

Werkt nog niet.

Ik heb waar je het kloont het Vendor ID HWTC (van Huawei) met de 8 karakters er achter maar werkt ook niet.

Mijn Fritzbox 5590 komt netjes in O5 en er is ook verbinding en klapt er uit. (geen internet)

Het is net als of de Fritzbox geweigerd wordt door de OLT.

Reputatie 5

@Jason als de dames/heren technische hulp nodig hebben mogen ze me een pb sturen. Ik heb even contact gehad met Edwin, maar die kwam niet verder op de acces laag.

Maar wat ik van de omgeving heb gezien verschilt het niet veel met die van ons, dus mochten ze wat nodig hebben hoor ik t wel. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen all, we zijn hier zeer zeker nog mee bezig - ik snap dat het wellicht oogt alsof jullie aan je lot overgelaten worden, maar dat is niet het geval. Onze netwerk-experts hebben dit probleem op de radar, maar kunnen nog geen definitieve conclusies trekken. Wel ligt het nu bij de leverancier en zijn we in afwachting van een eindfix. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug, beloofd! Indien ik maandag nog geen zinnige update heb, zal ik op z'n minst polshoogte nemen in dit topic.

Reputatie 5

Ik ben even gaan zoeken en zag dat er op een  forum een soort gelijk fenomeen wat direct gelinkt kon worden aan upgrades op de olt.

zou slordig zijn als de olt’s geüpgrade zijn zonder post- checks, maar dat zou wel kunnen verklaren waarom het zoveel gebruikers treft.

 

Morgen maar weer proberen of de Fritzbox 5590 met GPON SFP module werkt.

Zoals het plaatje van @R3D van sn in het OLT  zal het moeten werken. (Misschien een tijdelijke bug in het systeem) 

Als ik er aan toe kom eerst een paar zonnepanelen plaatsen.

 

Reputatie 5

@R3D Graag wil ik jouw voorbeeld ook doorzetten naar onze experts. Kun jij het correcte T-Mobile voor thuis klantnummer in je profiel plaatsen, alsjeblieft? Deze letter en cijfer combinatie bestaat niet. Alvast bedankt!

Done

Nog een update van de situatie gehad.?

Of het nu wel mogelijk kan een Fritzbox met eigen ONT te gebruiken.

Of wordt dit niet meer mogelijk.

 

 

Helaas nog helemaal niks gehoord of gemerkt van @Jason @Tommie @Sven-TMT .

Ik heb via een andere ingang een NetworkEngineer te pakken gekregen die even op de OLT kon checken of er wijzigingen zijn geweest of iets wat afwijkt.

Hij kon niet veel op de acces-laag , maar zag hoger in het netwerk segment niet direct vreemde dingen die dit konden verklaren.

Authenticatie staat (zover ik hem op afstand kon begeleiden om het te vinden) in de OLT nog op *SN.


Dat zou in theorie goed genoeg moeten zijn om een FB aan de praat te krijgen met alleen het pon-id wat je meegeeft.

Dit lijkt ergens anders dus mis te gaan, maar dat kan alleen uitgesloten worden door een engineer op acces niveau en die lijkt in dit alles nog te schitteren door afwezigheid.

Ik doe zo wat tests om wat logging te krijgen en dan hoop ik hier morgen verder mee te komen. Misschien krijg ik morgen iemand anders te pakken die zich goed weet te navigeren op de acces-laag , zou heel treurig zijn als @Sven-TMT de SinglePointOfFailure is in dit fiasco.

….to be continued!

 

Reputatie 3

Op advies van helpdeskmedewerker heb ik wijziging doorgevoerd via mail met alle gegevens van mijn oude ONT (mac adres en serienummer) en de fritzbox modem ID doorgegeven.

Wil eerst kans geven op het doorlopen van het proces die geld.

 

@Jobw

Volgens de handleiding van Avm heeft T-Mobile dat nummer nodig.

Ik heb de Huawei GPON ont er tussen zitten.

Zolang er nog niks gecommuniceerd wordt en het niet werkt wil ik het risico niet nemen om dagen zonder internet te zitten.

 

AVMG72465D51

Dat is iets anders dan mijn T-mobile klantnummer….

Kan je hier iets mee? zolang ik niets hoor hangt mijn huawei kastje aan de fiber.

 

Dit is het WSU27980

groet en ik ben benieuwd.

Heb je dat wel goed.? 

Je moet modem ID hebben.

 

Dit is het WSU27980

groet en ik ben benieuwd.

@R3D Graag wil ik jouw voorbeeld ook doorzetten naar onze experts. Kun jij het correcte T-Mobile voor thuis klantnummer in je profiel plaatsen, alsjeblieft? Deze letter en cijfer combinatie bestaat niet. Alvast bedankt!

Done

Nog een update van de situatie gehad.?

Of het nu wel mogelijk kan een Fritzbox met eigen ONT te gebruiken.

Of wordt dit niet meer mogelijk.

 

 

Sylvester,

ik heb dat weken geleden gedaan en daarna niets meer gehoord of gezien.

Succes gewenst, ik hoor graag van je succes!

 

Reageer