opeens geen internet. ONT is offline


Reputatie 3

Zoals de titel luidt: opeens heb ik geen internet. Fritzbox ONT geeft aan niks binnen te krijgen.

Er zijn geen landelijke storingen te zien. Lokale storingspagina werkt niet: “oops! Pagina bestaat niet ” krijg ik te zien.

Modem (waarvan de ONT ingebouwd is) is 2x opnieuw opgestart. Eventueel serienummer van de huawei erafgehaald, geen verbinding. Evenals serienummer opnieuw ingevoerd. Geen verbinding.

Betreft fritzbox 5530. 

 

Moderator edit: jouw gebruikersnaam is gewijzigd. Het is niet toegestaan om de naam van een religieus persoon of religieuze identiteit als gebruikersnaam te kiezen - hoe goed en leuk bedoeld ook. 

Dubz 11 maanden geleden

Hallo allemaal!

 

Ik ben er achter gekomen dat het totaal niet aan T-mobile ligt, maar het probleem ligt bij de firmware van de SFP module. Hoe weet ik dit en hoe dit op te lossen wil ik graag hieronder verder uitleggen.

 

Bij elk firmware (is geen firmware maar system image van een linux distro) wordt er een interne share aangemaakt die naar de sfp module contact maakt(via interne ip adres (de reeks is 192.168.2.x)). In die share zit de firmware voor de sfp module. De sfp module zal dan de firmware downloaden en installeren als er een hoger versie beschikbaar is. Helaas is downgraden geen optie als je een nieuwe (oude) system image terug op de fritzbox zet omdat de sfp geen downgrade instructie heeft.

 

Wat ik vermoed is dat de sfp een slechte versie heeft ontvangen die de module erg onstabiel maakt. Hoe bedoel je met onstabiel? Nou hij schakelt snel van O2 standby naar O3 Serial, O4 Ranging en O5 operation. Als je bijvoorbeeld een extra authenticatie inzet bij de OLT zoals mac adres verificatie, komt de fritzbox nooit verder dan O3 Serial en zal bij de status nooit O5 Operation laten zien (ook voor maar 1 sec).

Dus hoe heb ik dit kunnen oplossen? Heel simpel, een nieuwe sfp module van de fritzbox besteld en geïnstalleerd. Dit zijn de stappen die ik had genomen om te voorkomen dat de nieuwe sfp geen verkeerde firmware geïnstalleerd gaat worden.

 

Stap 1; Downgrade de fritzbox naar os versie 7.30 (daar is een programma voor en lees de instructies)

Stap 2; Na het downgraden koppel je de stroomkabel los en haal de oude sfp module uit de firtzbox.

Stap 3; Koppel de nieuwe sfp module aan de fritzbox, let wel op: sluit geen fiber kabel aan de sfp module.

Stap 4; Sluit de stroomkabel terug aan op de fritzbox en configureer de account instellingen op tmobile.

Stap 5; Ga naar fritz.box/support.lua en voer de gewenste serienummer van de ont die je hebt gekregen van tmobile.

Stap 6; Ga naar ‘systeem’ > ‘update > ‘auto update’ en klik op level I’ (dit voorkomt dat de fritzbox zomaar gaat updaten)

Stap 7; Sluit de fiber kabel aan de sfp module en wacht tot dat hij klaar is met het verbinden.

Stap 8; Config verder de box zoals jij hem wilt.

 

En als laatst, voor mensen die Wireguard gebruiken, kun je de os versie handmatig updaten naar versie 7.39 (beta).

Er is ook een andere oplossing voor het downgraden van de sfp module, maar dan heb je een sfp programmer nodig (met ook daarbij de benodigde kennis).

Bekijk origineel

237 reacties

@louisL 

Je laatste opmerking.

Daarom heb ik ook een eigen topic aan gemaakt.

Over het probleem met mijn Fritzbox 5590.

Kennelijk vinden een paar super users dat hinderlijk.

Ik wou een overzichtelijk topic dat over mijn probleem gaat.

Ik had ook liever op AON gezeten.

Dat is een stuk eenvoudiger.

 

 

Van alles nog geprobeerd maar helaas.

Fritz os 7.51 lab versie. (ook update datapomp)

PLOAM-status

O2 Standby < O4 Ranging < O5 Operation

Dan komt er data binnen en knalt hij weer naar O2.

Ik heb ook de laatste 8 karakters geprobeerd.

T-mobile thuis profile ook geprobeerd.

Er gaat iets mis bij het aanmelden van het serienummer.

Het probleem zit waarschijnlijk bij T-mobile in combinatie met Fritzbox fiber.

Als mensen een oplossing hebben graag in dit topic plaatsen. (Of mijn topic)

 

Reputatie 2

Men is bij Fritzbox op de hoogte van het probleem met T-Mobile, de laatste reactie is:
"ik heb nu ook vernomen, dat de oorzaak hier ook T-Mobile zelf is.
Er wordt geadviseerd de FRITZ!Box opnieuw te laten ontgrendelen door T-Mobile van de Modem-ID van de FRITZ!Box."


Volgens mij moet je dus contact opnemen met t-mobile en het modem-ID doorgeven.

Dat heb ik eerder nooit hoeven doen, dus ik denk dat er afgelopen weekend bij t-mobile een extra check is geweest op het originele zyxel ding. Als dat zo is:
- waarom dit onaangekondigd doen, met alle te verwachten problemen voor klanten?
- wat heeft dit in hemelsnaam voor zin? Achter de mediabox zou het al helemaal niet mogen uitmaken welke doos je eraan hangt. Achter het glasvezel kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar ook niet heel veel. Het is niet alsof er opeens 1000 volt op een glasvezel komt te staan.
-Het lijkt me dat als je de Fritzbox moet aanmelden, de Zyxel wordt afgemeld, dus je kunt bij toekomstige problemen ook niet even de oude spullen eraan hangen (mediabox plus zyxel).
Maar goed, als het maar wordt opgelost. Ben wel enigszins nieuwsgierig naar de antwoorden op mijn drie vragen voor de toekomst. Dit moet niet te vaak gebeuren.


Volgens mij moet je dus contact opnemen met t-mobile en het modem-ID doorgeven

Dat is juist niet wat ik zou willen.

Het heeft vanaf juli goed gewerkt bij mij.

En dat via een kloon van het serienummer van de Huawei GPON ont.

Bij problemen kan ik altijd terug vallen op de Huawei ont.

Nu heb ik probleemloos verbinding.

Huawei ont < Fritzbox 5590 via rj45 wan poort.

Ik hoop dat het weer mogelijk wordt via een kloon.

 

 

Reputatie 3

@eric

Posts worden wel verwijderd als ze niet aan de regels van het forum voldoen.

@Jezus je (moet) mag de Huawei GPON ONT gaan aansluiten.

En de 2.5gbit poort als wan instellen.

Dan kun je i.i.g. de Fritzbox gebruiken.

Deze setup gebruik ik nu ook met mijn Fritzbox 5590.

Helaas moet ik dan wel provider spul gebruiken. (Huawei ONT)

Ik hoop dat dit tijdelijk is.

En nu graag ook een mededeling van een medewerker van T-mobile zelf.???

 

Ik krijg dit helaas niet voor elkaar: ik heb geen internet.

kabel in lan 1 (2,5gb)

in de instellingen: andere provider en op lan 1 gezet. ONT gereboot, Fritzbox gereboot geen resultaat.

mis ik iets? Ipv6 aanzetten lijkt geen nut te hebben. Misschien iets bij geavanceerde instellingen?

EXTRA:
overigens heb ik fritzbox versie 7.30 en ik sta nog steeds op offline (training). Dat heb ik ook even getest.

 

/edit: ik zie dat iemand mijn username heeft aangepast omdat die zich beledigd voelt. Och gut.

@em2023ilm

Je moet de Huawei (T-Mobile glasvezel kastje) er tussen knopen.

En dan een netwerkkabel van de Huawei naar jou Fritzbox.

Glasvezel moet je op wan zetten.

Ipv6 gebruikt T-Mobile niet.

 

Reputatie 3

@em2023ilm

Je moet de Huawei (T-Mobile glasvezel kastje) er tussen knopen.

En dan een netwerkkabel van de Huawei naar jou Fritzbox.

Glasvezel moet je op wan zetten.

Ipv6 gebruikt T-Mobile niet.

 

Ik heb het opgelost door het volgende:

  • vlan op 300 gezet

Maar ja, het liefst geen communistisch spul in mijn huis. Mijn netwerk is nog nooit zo onstabiel geweest als de afgelopen dagen.

Vlan 300 heb je nodig bij T-Mobile als je hun profile niet gebruikt.

Deze moet je dan zelf invullen.

Ik hoop zelf dat het een tijdelijke oplossing is die Huawei ont.

Trouwens is het internet goed hier achter de Huawei GPON ont.

Je kunt eens een reboot van de Fritzbox proberen.

Dat het dan misschien stabiel wordt.

Kun je eens een foto van de situatie maken.

 

 

Reputatie 3

Men kan volgende handleiding volgen om eigen modem/ONT te laten registreren bij T-mobile

Eigen modem zelf installeren en activeren | T-Mobile

Reputatie 3

Men kan volgende handleiding volgen om eigen modem/ONT te laten registreren bij T-mobile

Eigen modem zelf installeren en activeren | T-Mobile

Ik heb hiervoor wel tien keer gebeld. Maar die 16 jarige schoolmeisjes achter de telefoon drukken dan vervolgens gewoon de telefoon uit. Niemand die het weet. 

Reputatie 3

Zou T-mobile sieren om speciale service pagina voor gevorderde gebruikers te maken zodat hun speciale instellingen zelf kunnen aanpassen.

Dan zijn ze van heleboel gefrustreerde klanten af.

Mensen achter de helpdesk werken gewoon hun script af,en als het complex is dan houdt het op.

En als ik bel dan is het complex…….

Reputatie 3

Maar even een paar feitjes op een rij:

  • Eigen gebruik van ONT is NIET stuk gegaan door een update van Fritzbox.
    Bron: dit topic. Zo is mijn Fritzbox versie 7.30 en was het voor het laatst geupdate op 11 april 2023. 
  • Updaten naar de nieuwste firmware, (7.50 voor 5530) werkt niet.
  • AVM, de moederbedrijf van Fritzbox, verklaart geen problemen te hebben aan hun kant.
  • Mac adres invoeren, GPLOAM verwijderen of een combinatie van die gegevens werkt NIET MEER.

Ik ben er van overtuigd dan dit aan de kant van T-Mobile ligt.

Reputatie 3

De grootste uitdaging is om T-mobile te bewegen om eens naar de klanten te luisteren die eigen modem/ONT willen gebruiken.

Nu lijkt erop dat ze werkelijk alles doen om de zaak te frustreren.

En het is nogal stil aan de kant van T-mobile op deze forum terwijl ze altijd naar forum verwijzen, opmerkelijk.

Reputatie 3

De grootste uitdaging is om T-mobile te bewegen om eens naar de klanten te luisteren die eigen modem/ONT willen gebruiken.

Nu lijkt erop dat ze werkelijk alles doen om de zaak te frustreren.

En het is nogal stil aan de kant van T-mobile op deze forum terwijl ze altijd naar forum verwijzen, opmerkelijk.

Dat. Precies DAT! Provideronwaardig. Wat ze wel kunnen is: mijn username veranderen, mijn topic betreft de werking van t-mobile sluiten, geen ticket aanmaken terwijl ze dat beloven aan de telefoon en 0,0 support leveren. 

 

Oh ja, en ik mag ze afkopen. Dat mag ook. Te triest voor woorden. 

Reputatie 3

 

Ik ga volgende procedure volgen,en hoe meer mensen het doen hoe beter.

Wat is de richtlijn klachtenbehandeling van T-Mobile? | T-Mobile

Reputatie 3

 

Ik ga volgende procedure volgen,en hoe meer mensen het doen hoe beter.

Wat is de richtlijn klachtenbehandeling van T-Mobile? | T-Mobile

Uiteraard doe ik mee. Ik zal een brief opstellen en dat ook CC’en naar mijn rechtsbijstandverzekering en ACM. Misschien ook iets voor de TV? Iemand grapte kassa en radar, maar zo’n gek idee vind ik het eigenlijk helemaal niet. 

Ik denk ook dat deze oorzaak bij T-Mobile zit.

In combinatie met Fritzbox fiber.

Met mijn Fritzbox 5590 met fritz os 7.50 heeft het een kleine maand (met die versie) stabiel gewerkt.

Vanaf juli al goed gedraaid met eerder versies van Fritz os.

Ik heb al contact opgenomen met iemand van Avm. (Ik ben benieuwd)

T-mobile komt wel met een update 

 Komende nacht misschien is er hoop.

 

Reputatie 3

 

Ik ga volgende procedure volgen,en hoe meer mensen het doen hoe beter.

Wat is de richtlijn klachtenbehandeling van T-Mobile? | T-Mobile

Uiteraard doe ik mee. Ik zal een brief opstellen en dat ook CC’en naar mijn rechtsbijstandverzekering.

Zet ook in de brief duidelijk wat de schade is,deze bestaat vrijwel zeker uit aankoopbedrag van eigen apparatuur zoals fritzbox.Nu is deze onbruikbaar op T-mobile netwerk.

Apparatuur heeft eerst wel gewerkt en consument had nog garantie  erop= zichttermijn om apparatuur terug te sturen mocht die niet werken. Nu kan dat dus niet meer.

Wel T-mobile netjes de tijd geven om probleem op te lossen en mocht dat niet gebeuren in gebreke stellen.

Ik ben bang dat het klonen niet meer gaat werken.

Zie handleiding van Avm zelf.

Wel jammer.

Dan zal het altijd via de klantenservice moeten.

Als zoiets via een soort service tool via mijn T-mobile zal kunnen zal dat mooi zijn.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@em2023ilm je Fritzbox is opnieuw geregistreerd. Zou je de Fritzbox, zonder dat ons eigen ONT er tussen zit, kunnen aansluiten. Dan kunnen wij checken of de boel het doet. Omdat het gaat om eigen apparatuur gebeurt dit met een omweg. Ik ben het voor jullie aan het onderzoeken.

@Tommie 

Als het weer via een kloon mogelijk wordt graag.

Dan kan ik de Huawei GPON ont als backup gebruiken mocht er wat mis zijn met de Fritzbox zelf.

 

Reputatie 3

@em2023ilm je Fritzbox is opnieuw geregistreerd. Zou je de Fritzbox, zonder dat ons eigen ONT er tussen zit, kunnen aansluiten. Dan kunnen wij checken of de boel het doet. Omdat het gaat om eigen apparatuur gebeurt dit met een omweg. Ik ben het voor jullie aan het onderzoeken.

Ik heb inderdaad geen internet meer. 
De fritzbox is aangesloten en op t-mobile gezet. Hoor graag of ik de gploam omt sn moet toevoegen of niet. Ik heb mijn modemnummer overigens genoemd aan de telefoon, zie ticket 63489184.

mocht ik geen gehoor geven, graag graag voordat je naar huis gaat terugzetten want ik moet een essay schrijven en wat livestreams terugkijken

Reputatie 3

Ik heb overigens liever dat je @Tommie telefonisch met mij contact opneemt en dat wij samen kunnen kijken. Ik wil niet hierdoor dagenlang zonder internet zitten. Die toestemming heb ik dan ook niet gegeven. Ik heb vanochtend enkel geinformeerd over hoelang ik offline zou zitten. Dus daarmee heb ik niet impliciet gezegd dat ik een proefkonijn wil zijn. Ik heb gewoon stabiel en fatsoenlijk internet nodig voor mijn werk. Ik hoop dat je dat begrijpt, want met de mobiel alles tetheren is ook niks op het moment.

Reputatie 3

Wellicht informatie voor @Tommie 

Fritzbox geeft aan:

PLOAM-status
O2 – Standby

PLOAM-status
O3 – Serial_Number

PLOAM-status
O4 – Ranging

Dus hij switcht om de paar seconden tussen deze info.

@em2023ilm 

Als het zo aangemeld is in mijn genoemde handleiding zie hier boven.

Moet je het serienummer van de Huawei er wel uit halen.

Dan moet het werken.

 

Reageer