Beantwoord

Beeld en geluid niet synchroon in TV app (alle zenders)



Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

128 reacties

Hoi @Tommie,

Als ik weer een opname tegen kom, waarbij het beeld en geluid niet synchroon lopen, dan kan ik dat zeker proberen.
Maar vooral omdat het probleem zich niet continue voor doet, weet ik wel bijna zeker dat het niet de soundbar is,
De TV Box is bedraad aangesloten. Vanaf het modem loopt er een kabel naar de wifi extender (TP Link Deco M4) en van de extender loopt er een kabel naar de TV Box.

Reputatie 7

Hi allemaal, inmiddels is het issue met het beeld en geluid dat niet synchroon loopt op de commerciële zenders als een algemeen probleem gesignaleerd door onze technische dienst! Dus niet alleen jullie hebben hier last van. Het is nog steeds volop in onderzoek. Zodra ik een update met jullie kan delen over de oplossing, dan deel ik die hier meteen. Excuses dat dit al enige tijd loopt! 

Hi Lisa,

Als ik het tandwieltje aanklik, kan ik heel veel dingen instellen, maar onder kwaliteit staat niet iets van de hoogste resolutie.

Ik heb T mobile glasvezel 1Gbit, dus dat zou snel genoeg moeten zijn…..

De TV is een Sony ke-48a9. Dit is 4K Oled uit 2021.

De afstandsbediening is de standaard Sony AB die bij de TV hoort.

De storing is zichtbaar bij alle zenders, maar het is vooral goed zichtbaar bij praat of zang programma's. Het valt mij vooral op bij RTL 4, maar ook bij de andere zenders is het zichtbaar. Lijkt een soort bug te zijn in de app voor Google/Android TV.

Groet,

Jan

 

Wordt het niet tijd dat T-mobile de synchronisatie problemen bij hun eigen apparatuur gaan zoeken ipv van de klanten lastig vallen met allerlei onzin verhalen wat zij moeten doen. Als IT engineer ligt dit aan jullie data systemen die mogelijk niet goed zijn opgezet als master/slave. Nee het ligt  niet aan de bandbreedte want die is voldoende. Ik heb het op een 40mbits link getest met Ziggo en nu T-Mobile van 1gb/s met hetzelfde resultaat. Erg vervelend want gezien ik special een smart TV heb aangeschaft heb ik er dus niets aan! Nu moet ik dus een TV-box aanschaffen door jullie onkunde die jullie eigenlijk mij gratis moeten leveren! Kostprijs minder dan 25 euro!. Volgend jaar maar weer terug naar Ziggo!

Reputatie 7

Hi @SvenSt, zou ik toch mogen vragen om de externe apparatuur los te koppelen en na een herstart van de TV Box (echt even de stekker eruit) te willen testen op verschillende kanalen. Hoever loopt het beeld en geluid uit elkaar? Is het een fractie of zijn het enkele seconden?

 

Ten tweede, kun je aangeven hoe de TV Box is aangesloten op het modem? Zit hier nog apparatuur tussen, zoals een switch of adapter? Met deze informatie kan ik een goede inschatting geven van de situatie. 

Beste Lisa,

Ik kan geen specifieke softwareversie vinden, alleen de volgende specificaties:

Model Bravia 4K UR3, versie 9, niveau Android-beveiligingspatch 1 juli 2021

Kernel-versie: 4.9.125

Build: BRAVIA_UR3_EU-user 9 PTT1.190515.001.S105.650761 release-keys

Software is wel up to date.

Verder doet het probleem zich wisselend voor, meestal als we de tv aanzetten op NPO 1 gaat het nog wel, maar in de loop van de tijd neemt het toe, of als we schakelen naar bv. NPO 2. Het ergste is het bij RTL.

Ook bij terug kijken na bv. pauzeren is het probleem aanwezig.

Het is echt zelden dat het volledig goed is.

Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen.

 

Groet, E.J.

Sinds dit weekend overgestapt op de Android TV app van T-Mobile. Ik ervaar hetzelfde probleem bij met name RTL4 dat het geluid en beeld niet synchroon lopen. Het betreft een Philips 55OLED805 Android TV. Gelukkig de oude setup box nog niet ingeleverd.

Reputatie 1

@Lisa Je hebt het seintje niet doorgekregen? 🤔 

Ja dan nog even ten overvloede. Ik heb hier ook enorm veel last van. Ik gebruik de app, maar mijn buurman, die ik nota bene T-Mobile heb aanbevolen, heeft het boxje en daar is het zowaar nog veel erger. Eigenlijk kun je zeggen dat het gewoon voor geen meter werkt en valt er niet meer op een normale manier naar de content te kijken. 

Voor de app is er wel een trucje wat vaak werkt: even heel kort de terugspoel toets indrukken (minder dan 1 seconde) en dan onmiddellijk weer op play. Hij lijkt dan even te resetten. 

Waneer ik namelijk op terugspoelen druk dan gaat hij daarna veel te snel afspelen en doet het beeld raar. Wanneer je dan het trucje toepast dan doet hij het weer normaal. 

  • voornamelijk bij live programma’s
  • herinstalleren app werkt niet 
  • bandbreedte dik in orde, kan zonder problemen 4k content streamen van Netflix, YouTube etc.. 
  • met de oude settop box geen enkel probleem 

Ik wil niet gelijk gaan zieken, maar dit moet wel worden opgelost. Dit is heel fundamenteel en een mega bug, voor mij zeker een reden om over te stappen naar iets anders. Dit is namelijk niet te doen. 

Reputatie 7

Hi @dulkenhek, dankjewel voor het melden! Ik ontvang heel graag nog wat extra voorbeelden van je, zodat ik dit kan doorzetten naar de technische dienst. Kun je aangeven of dit nu ook voor live tv-kijken geldt? Maak je gebruik van externe audio-apparatuur? Daarnaast zou het super fijn zijn als je programma's kunt doorgeven die je keek op NPO 2 of op een andere zender inclusief het datum en het tijdstip waarop je deze issues hebt ervaren. Ik kan je gelukkig al vertellen dat de technische dienst heeft opgemerkt dat enkele klanten dit issue weer ervaren, dus met meerdere voorbeelden komen ze hopelijk zo snel mogelijk tot de oplossing.

Hi @Winters27, heel erg bedankt voor jouw seintje, want de vorige heb ik inderdaad niet doorgekregen! Ik denk dat dit langs elkaar is gelopen, excuses dan ook voor de late reactie. Ik heb direct de vergoeding voor je in orde gemaakt. Je kunt deze checken in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties. Klopt het dat jij nog steeds probleemvrij bent sinds de eindfix of zijn de problemen bij jou ook weer begonnen? Ik hoor het graag. 

Beste Lisa,

Inderdaad zijn de filmpjes minder duidelijk dan in werkelijkheid (elke keer als je wilt opnemen verandert het beeld/spreker, dus minder goed te ‘pakken’). Gisterenavond naar Zomergasten gekeken, vanaf het begin al ‘rampzalig’. Het ergste is inderdaad NPO2 (waar we veel naar kijken), eigenlijk alle avonden, soms iets minder, maar dan een avond later weer heel erg. NPO1 gaat goed, de commerciëlen wisselend. We gaan een lijstje bijhouden. 

Hi Lisa,

Jij ook de beste wensen! 

Het maakt niet uit hoe ik het geluid instel. Standaard of Dolby, geen verschil.

Verder heb ik de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Het issue blijft hetzelfde. Het is vooral goed zichtbaar bij de praatprogramma's zoals BEAU op RTL 4.

 

Via de box is het keurig synchroon, maar via de app niet. De app is fijner, want die reageert sneller op zenderwisselingen etc. dan de box. Ook de gids is veel sneller. Dat je de zenders achter het kinderslot niet kunt zien, is voor mij niet zo relevant.

 

Groet,

Jan

 

De software versie kan je vinden door de volgende knoppen in te drukken op de AB:

  • Home 
  • Help 

Dan zie je linksonder op je TV de software versie staan.

Reputatie 7

Hi @Dennislittle, heel goed dat je dit aangeeft! Momenteel staat dit niet meer bekend als een algemeen probleem. Ik vlieg dit dan ook graag individueel met je aan. Goed dat je aangeeft dat het ook zonder de externe audio-apparatuur niet goed werkt. Kun je aangeven op welke zenders/programma's je dit ervaart? Ervaar je dit issue ook op andere apparaten? Ik hoor het graag van je, zodat ik voor je kan aankloppen bij onze technische dienst. 

Reputatie 7

Hi @dulkenhek, check - dankjewel hiervoor! Kun je enkel nog laten weten of jullie gebruikmaken van externe audio-apparatuur, zoals bijvoorbeeld een speaker? Dit wil onze IT-afdeling heel graag weten, zodat ze het probleem beter kunnen reproduceren. Dankjewel voor de moeite! 💪

Reputatie 7

Hi @dulkenhek, dankjewel voor deze vliegensvlugge aanvulling! Helemaal super dat je een lijstje bij gaat houden, dat helpt enorm. Ik zie dit graag tegemoetkomen binnenkort, zodat ik het verder door kan zetten. Heel fijn dat je zo goed meewerkt, topper. 

Reputatie 1

Hi Lisa,

Ik haak hier graag even aan, aangezien ik hetzelfde probleem ervaar met de app. En niet alleen op de TV (ook Sony), maar ook op mijn mobiel (Oneplus Nord) en de Mobiel van mijn vriendin (Motor G 5G).
Telefonisch al contact gehad met de klantenservice, zij zouden het probleem doorzetten, en herkenden het niet. Zelf nu dit topic gevonden, de aangedragen oplossingen geprobeerd maar helpen helaas niet.
Graag sluit ik me dus aan bij het probleem, temeer omdat mijn settop box ook niet goed werkt en ik nog steeds geen nieuwe heb.

Wat mijn setup betreft, zoals genoemd problemen met 2 mobiele telefoons en de volgende tv:
Sony KD-50X80J

Ik gebruik de standaard afstandsbediening
Het is 70% van de tijd te zien. Nu ook bijvoorbeeld bij beat the champions op RTL4.
Het speelt zich af op meerdere zenders, zo even niet bij de hand welke exact.

Ik hoop dat het goed is dat ik hier even aanhaak omdat het exact hetzelfde probleem betreft.
Hopelijk kunnen we zo sneller aan een oplossing komen.

Groeten,
Yannick

Reputatie 7

Hi @dulkenhek, wat heerlijk dat je momenteel in het buitenland aan het vertoeven bent! Dan wacht ik nog even rustig af. Veel plezier nog! 

Hi Lisa, ik wacht wel even af. Ben blij dat ik de ontvanger nog steeds heb….. Die zapt wat langzamer, maar het geluid en beeld lopen in ieder geval wel synchroon.

 

Beste Lisa,

Ik heb ook software versie PKG6.5076.0635EUA.

Groet,

E.J.

Beste Lisa, er leek verbetering na eerst de vorige versie van de app te verwijderen en de nieuwe te installeren, naar vaak na langer kijken verloopt het geluid toch iets. Bij RTL is wel de grote afwijking verdwenen. Wel af en toe, en vooral vandaag weer, staan beeld en geluid stil. Dit is heel irritant kijken, vooral ook nu bij de Spelen. Het ligt niet aan de WiFi (het gebeurt zowel als de TV is verbonden met mijn mesh-Wifi netwerk als wanneer de TV verbonden is met het WiFi van de T-mobile modem. Ook bij testen met Speedtest blijkt er voldoende signaal te zijn. Het meest treedt het op bij live kijken of ‘teruggespoeld’ (begin gemist), bij programma terug kijken gaat beter. Bij andere apps (bv Netflix) of casten geen problemen, dus zal het niet aan de TV liggen.

We hadden speciaal een nieuwe smart-TV gekocht en zijn overgestapt naar T- Mobile om draadloos TV te kunnen kijken, maar zijn erg teleurgesteld. 
Ik hoop dat er toch een oplossing komt voor dit probleem (nu ik dit bericht schrijf is het programma zeker 10 - 20 keer ‘gestopt’, heel irritant!

Met vriendelijke groet, 

E.J. 

 

Hoi @Tommie,

Aanvulling op bovenstaand bericht. Bij een opname van een film op Veronica zldeed zich het issue weer voor. Geluid op de tv geswitched naar de interne speakers maar dat veranderde niets. Na het switchen van de Codec (in dit geval naar Stereo) liep het geluid weer synchroon. 

Via bijgevoegde link kan je als het goed is, zien hoe asynchroon het beeld en geluid loopt. Deze was wel heel extreem: https://photos.app.goo.gl/Yk4Vkv1Hj68or2v1A

Dit is na de wisseling van Codec: 

https://photos.app.goo.gl/5HKHMZjXH3UYuxUx9

 

Reputatie 1

Hoi Lisa,

 

deze heb ik al eerder in dit topic aangegeven. Voorbeelden blijven hetzelfde. Het zijn álle commerciële zenders. Tijdstip: hele avond. 

Goededag, als gebruiker van het eerste uur van de app. Wil ik graag in haken bij dit draadje. 

Op onze sony Ag8 van 2019 onder vinden wij dit probleem geen enkel moment.

Wat ons wel op valt is dat bij het schakelen van zenders een korte tijd de zender versnelt afspeelt qua geluid. Om ervoor te zorgen dat het synchroon loopt met het beeld.

Dit suggereert mij dat de buffering van belang is. Dit is heel beperkt bij een Smart-tv anders dan een tvbox die zijn eigen buffering opbouwt. Vandaar het langzamere zappen.

Onderstaand een tip van mij die kan helpen. Maar dit geeft geen garanties.

Zorg voor een eigen modem/ router (Asus) zoals ik heb. De geleverde router is onstabiel en loopt geregeld vast (voor mij de zyxel)

Instelling kan je ook op dit forum vinden. Poort 300 voor tv bijvoorbeeld. Werkt perfect en eigen beheer. 

Als je dit niet wilt, kan wellicht een geforceerde verbinding via WiFi 5ghz een voordeel opleveren. Dit heeft een hogere bitstream.

Voor een bekabelde verbinding kan dit tevens een probleem zijn met de modem/router of een minder geschikt poort. Er kan werkelijk een verschil zitten tussen poorten 1 en 2 of 3 en 4.

Het tv deel gaat via een andere data stream dan je internet deel.

 

Doe er mee wat je wilt. Het is een suggestie vanuit mijn kant, wat jullie misschien kan helpen. 

 

Reputatie 7

Hi @Winters27, check! Helemaal helder. Merci voor je snelle terugkoppeling. Zodra er nieuws is, dan zijn jullie de eerste die het horen!