Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!



Toon eerste reactie

764 reacties

Reputatie 5

Als er nou gemeld zou worden dat men aan het onderzoeken is wat de impact van het opschroeven van de bitrate zou zijn, zou ik me nog serieus genomen voelen....

Reputatie 5

T-mobile heeft het nieuwe platform met veel bombarie aangekondigd inclusief een superieure beeld kwaliteit. Nu is onder het mom van 1 kwaliteit voor alle apps wat mij betreft geen goede reden. Je kunt best iig de tv decoders (en de Apple en googletv apps) hoge kwaliteit geven.

Geef dan de langzamere verbindingen de optie voor een mindere bitrate maar ik zit op het eigen glasnetwerk van tmobile dus bandbreedte lijkt me geen issue.

Reputatie 7
Badge +1

@Dennis25 Met jou visie zoals je beschrijft in bovenstaande reactie kan ik meegaan, ook ik kreeg de zelfde reactie op een vraag in een topic over het slechte beeld in het nieuwe platform, dat men er niets aan wilde doen, en ook niet ging doen.

Naar mijn bescheiden mening speelt er op de achtergrond nog wat anders zoals bekend word T-Mobile mits de autoriteiten akkoord gaan overgenomen door een consortium van beleggers, het zou mij op geen enkele wijze verbazen dat dit consortium de Thuis divisie afstoot of verkoopt en alleen de mobiele divisie houdt.

Waarom denk ik dat? omdat de Thuis divisie in de vaste markt te klein is en feitelijk geen concurrentie vormt voor KPN of Ziggo, en op diverse punten achterblijft zoals mogelijkheden STB of geen UHD willen of kunnen leveren enz.

Reputatie 1

Dag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee in de hoop dat er enige verbetering van het signaal in zicht zou komen, maar gezien de laatste berichtgeving, denk ik dat dit niet gaat gebeuren. Ik heb ervoor gekozen om terug te migreren naar het oude platform aan de hand van deze forum post: 

Kost €25 voor een switch en een uurtje pielen, maar dan heb je ook wat!

Reputatie 4

:smiley: klinkt hier net als een trip naar de methadonbus: ‘ja doe mij ook maar een fix’ :joy:

 

Ben overigens niet geheel tegen (lees pro) het terugdringen van de data honger (was echt belachelijk dat Netflix een x aantal jaren verantwoordelijk was voor de helft van het gehele dataverbruik in de Verenigde Staten … iirc, om een voorbeeld te noemen). Nieuwe codecs met lagere bitrate en gelijkaardige beeldkwaliteit is allemaal prima maar dat is hier helaas niet het geval …

Als de tv kastjes worden uitgefaseerd dan zal er een aardige kostenpost afvallen neem ik aan maar zoals boven al gezegd draait het meer om de cijfertjes voor de aandeelhouders dan om de kwaliteit van het product.

[windows 8.1 vond ik uiteindelijk best prima overigens, had er best op willen blijven :innocent: ]


Het naar beneden brengen van datagebruik is helemaal geen slecht ding maar laten we eerlijk zijn dit is wel een HEEL slechte methode.
Mijn huidige tv box staat bijvoorbeeld 24/7 aan omdat standby geen besparing op levert en datagebruik waarschijnlijk op de achtergrond gewoon door gaat. En er is geen fatsoenlijke auto standby tijd in te stellen waar er en energie en data bespaard word. Daar is dus al meer te winnen als bij deze compressie onzin.
Netflix heeft overigens een veel betere beeldkwaliteit en dat terwijl de bitrate nog iets lager is als die van T-Mobile. Echter zend netflix 24-30 fps beelden uit in films en series ipv realtime tv met hogere fps en dus is de bitrate van netflix in de praktijk tot wel 90% hoger. 

Kwaliteit kost nou eenmaal data maar die data is ook te besparen door een auto standby op de box die geen data meer gebruikt. Nu start de box sneller op als mijn tv qua beeld (3 seconden) heerlijk natuurlijk maar je gaat mij niet vertellen dat hij dat doet en ook de data uit schakelt in standby. Het betekend echter wel dat die box tussen de 20+ uur per dag data staat te verstoken zonder dat er naar gekeken word.  84% van de data met ee dubbele bitrate als die van het nieuwe systeem word dus verspilt een simpele standby mode die beter werkt had dus al 83% data kunnen besparen in mijn geval. Maar in plaats daarvan zijn ze met een slechtere kwaliteit stream gekomen die vast tientallen miljoenen gekost.

Hadden ze gewoon de oude multicast streams 1 op 1 doorgezet als losse streams hadden ze geld en ergernis bespaart van lage kwaliteit streams bespaart en in combinatie met een betere standby was de netwerk belasting nog lager ook.

En die tv kastjes gaan echt niet weg omdat ze nooit voor iedere tv een app kunnen maken. en 1 kastje onderhouden is goedkoper als 5 verschillende apps onderhouden en updaten. Software ontwikkeling kost een beste duit.

Een betere codec zou idd een oplossing kunnen zijn maar dan zullen ze tegen grote problemen oplopen betreffende compatibiliteit. Al die codecs hebben namelijk nieuwere hardware nodig dan 5 jaar or oudere tv boxen die dus allemaal vervangen moeten worden. Om het maar niet over de tv apps en store apps te hebben en de daarbij behorende compatibiliteit met tv's van ouder als een paar jaar.
Als ze echt voor kwaliteit willen gaan moet gewoon de bitrate omhoog of moeten ze de platformen weer scheiden.  alles over 1 platform klinkt leuk maar met 50 verschillende apparaten blijven er dan weinig opties over en dit komt er dan uit rollen. Een enorm compromis en 15 jaar terug in beeldkwaliteit.

 

Ze hebben het zichzelf gewoon enorm moeilijk gemaakt zonder het echt te testen en dat allemaal voor een snelle grabbel.

@Gerrit078 het gaat er bij jou dus voornamelijk om zo goedkoop mogelijk. Dan moet je ook niet klagen over de kwaliteit. Ik heb bewust gekozen voor een duurdere provider met hoge bitrates. Ik betaal graag meer voor betere kwaliteit.

 

Mij hoor of zie je sowieso niet klagen, maar het is een beetje krom om te suggereren dat er niets aan gedaan wordt. Het is niet een kwestie om even een schakelaar om te halen of even in een configfile de bitrate te verhogen.

Dacht je dat het bij Ziggo of KPN in de eerste paar jaar de kwaliteit zo perfect was ? Bij beide was in het begin de boel ook veel te zwaar gecomprimeerd, tot hangende mediaboxen / ontvangers toe. Het heeft bij UPC en @home destijds nog aardig wat jaren geduurd voordat de kinderziektes eruit gehaald waren.  Wellicht de klachten over vastlopende of traag reagerende mediaboxen bij UPC gemist?

Ook bij hen werd in die perioden vaak genoeg gezegd tegen klanten dat er hard aan gewerkt werd, overleg plaatsvond etc.

Don't shoot the messenger. Lisa zal echt wel - net als haar collega's - geregeld vragen om updates maar als er niets te melden valt. Dan is er niets. Soms is “nee er is nog geen update” ook een antwoord.

 

Dat “van hoger hand” slaat trouwens nergens op, met speculeren bereik je niets tenzij je jezelf bezighoud met aandelen. 

 

 

Reputatie 7

Hi allemaal, ik hoop dat jullie een mooi Pinksterweekend hebben gehad! 

Graag wil ik jullie laten weten dat ik onlangs jullie terugkoppelingen heb doorgespeeld naar mijn collega die het onderzoek heeft geleid en wil ik nog het volgende melden. Wij zijn echt dankbaar voor het signaal vanuit jullie en zijn op dit moment het onderzoek aan het afronden. De uiteindelijke resultaten van het onderzoek worden omgezet in concrete acties, die de TV dienst nog een stukje beter moeten maken. Wat er precies uit het onderzoek is gekomen, mogen wij helaas niet delen in verband met concurrentiegevoeligheid, zoals al eerder is aangegeven. Over de tijdslijnen kunnen wij helaas niets zeggen, er zullen verbeteringen zijn die we op korte termijn live kunnen zetten en andere die wat langer duren. Dit is dan ook het statement / de verklaring die je kunt aanhouden @MetaframeNL

Enkele maanden geleden heb ik de compensatie in het leven geroepen, omdat het toen immers leek op een bug en dan is een compensatie meer dan logisch. Nu is dit signaal opgepikt en wordt hieraan gewerkt. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben en binnenkort vanzelf enkele verbeteringen zullen opmerken! Omdat ik zo coulant mogelijk wil zijn, bied ik ook de optie om kosteloos het contract op te zeggen voor wie dat wil. Ik hoop natuurlijk dat jullie niet voor deze optie gaan, maar ik respecteer elke beslissing. 

Mooi gesproken @TMTV en dit is zeker iets wat ik graag doorspeel naar mijn collega's! Hopelijk kan dit worden meegenomen. Dankjewel voor het meedenken!

 

Reputatie 5

@Lisa Helemaal eens met wat @GuusH hier zegt.

Al moeten we wel reëel blijven en ons beseffen dat daar nu ook mensen zitten die van vakantie en feestdagen willen genieten.

Alvast fijne jaarwisseling allemaal! 

Reputatie 2

Het lijkt mij dat het probleem oplossen een hogere prioriteit heeft dan een eventuele compensatie, zodat we in de toekomst gewoon een goede tv kwaliteit hebben.

Helemaal mee eens. Deze week over gestapt van KPN glas naar T-Mobile glas, maar wat is de tv kwaliteit slecht, voetbal is niet om aan te zien, intro NOS nieuws ziet eruit als een 240p stream uit 2008. Hoe kan dit zo zijn met een 1000/1000 verbinding ..

 

Ik wil graag uit onder mijn net afgesloten contract! Dit is niet de tv kwaliteit waarvoor ik betaal. NLziet streams zijn scherper, vloeiender en meer kleur. De T-Mobile compressie haalt dit allemaal eruit.

Reputatie 1

Ook ik vind het werkelijk waar belachelijk hoe lang het al duurt voordat T-Mobile überhaupt duidelijkheid kan verschaffen richting haar klanten over hoe lang dit gaat duren. Ik hoop toch dat de technische dienst snapt dat jullie niet simpelweg een jaar lang (daar zijn we nu bijna) ‘we hebben nog geen duidelijkheid, heb nog even geduld’ kunnen verkondigen? Dat is echt onacceptabel! 
 

Er zijn al diverse forumleden die hebben genoemd en aangetoond dat de bitrates simpelweg veel te laag zijn. Dat maakt ook dat de tv beelden van zo’n lage kwaliteit zijn. Hier is helemaal geen onderzoek voor nodig, laat staan een periode van bijna een jaar. Hoe lang blijft dit nog aanmodderen totdat er concreet bericht komt over wanneer we weer hogere kwaliteit tv beelden kunnen verwachten? Want dat is de volgende stap, na de conclusie dat de kwaliteit van het beeld nu veel te laag is.

 

Lisa, ook ik lees al lange tijd op mee op dit forum en stoor me al lange tijd aan de slechte kwaliteit van de tv beelden.  Helemaal sinds ik bij jullie over ben gestapt naar 1000Mbit glasvezel. Ook ik word hiervoor graag gecompenseerd. Ik hoor graag welke stappen ik hier verder voor moet nemen.

@Lisa zou je nog op mijn hierboven geciteerde bericht m.b.t. compensatie willen reageren?

Verder eens met de verdere reacties hier. Door de klanten compensatie aan te bieden heeft T-mobile feitelijk erkend dat de geleverde kwaliteit niet in orde is. Nu wordt het onderzoek en dit hele traject opeens op een schimmige manier stopgezet. Ik hoop dat de collega’s van de technische dienst zich realiseren dat dit heel veel woede bij de klanten op gaat leveren. Die voelen zich gepiepeld (en terecht). Er is nog steeds geen oplossing geleverd die voldoende is.

Wat mij betreft is het echt tijd om dit richting het management te escaleren.

 

 

Reputatie 7

Hi guys, hele terechte aanvulling van jullie en dat ga ik met alle liefde uitvragen! Zoals ik al eens eerder aangaf is het jammer genoeg niet mogelijk om dit te realiseren. Maar toch wil ik dit nog eens extra voor jullie checken, zodra enkele collega's weer terug zijn van hun verlof. Ik zeg altijd maar: niet geschoten is altijd mis. Ook vandaag waren er nog enkele collega's met verlof tijdens de tv meeting, dus zodra iedereen weer terug is dan kom ik hier bij jullie op terug. Voor nu alvast een super mooi 2022! 🎇

 

Reputatie 5

En nog steeds geen concrete update. Dit is ondertussen echt zwaar belachelijk. Beloven is makkelijk, maar het is echt hoog tijd (al lang geweest eigenlijk) dat er eindelijk eens iets van waargemaakt wordt. Dit kan echt niet.

Reputatie 5

Hi guys, nogmaals merci voor alle aanvullingen! Zoals ik eerder heb aangegeven, wordt er achter de schermen hard aan dit issue gewerkt. Ik wil jullie heel graag op de hoogte houden om aan te geven dat er een oplossing wordt gezocht voor dit issue.

Momenteel zijn mijn collega's van de technische dienst bezig met een onderzoek naar hoe we dit het beste kunnen oplossen. Weet dus dat er zeker is geconstateerd dat er een oplossing moet komen voor jullie, want wij willen dat de kwaliteit bij iedereen perfect is. Zodra ik concreet inhoudelijk meer kan en mag delen, dan zijn jullie de eerste die het horen. Want ik wil niets liever dan jullie op de hoogte houden van deze vorderingen! 

Inmiddels anderhalve maand verder...

Reputatie 5

Dus @Lisa , in het kort:

Ja we hebben een probleem, deze kunnen we niet op korte termijn oplossen (dit topic loopt al een jaar!) dus stoppen we onze kop in het zand en besluiten dat dit probleem "opgelost" is intern en schuiven het op de nog langere termijn?

En jullie denken dat je omgaan met je klanten op deze manier netjes is? Feit is verdorie dat het probleem erkend is door tmobile (daar krijgen we compensatie voor), FEIT IS DAT DIT NA DEZE ACTIE HET PROBLEEM NOG STEEDS NIET IS OPGELOST!

Hoe komen jullie er dan bij de compensatie regeling stop te zetten? 

Goed @Lisa

Ik verwacht van T-Mobile een schriftelijke verklaring waarin bovenstaande word toegelicht. Je begrijpt dat ik hier niet mee akkoord ga.

Mocht tmobile daartoe niet bereid zijn wil ik de mogelijkheid om al mijn lopende abonnementen in 1x op te zeggen. Ik wil op geen enkele wijze nog met een huichelende partij als Tmobile in zee. 

Reputatie 1

Het is ook een belachelijke situatie. T mobile erkent de problemen door compensaties te verstrekken maar zegt tegelijkertijd dat ze het probleem niet gaan oplossen. 

Ik raad alle abonnees daarom aan hun contract op te zeggen wegens wanprestatie en een betrouwbare provider te zoeken. 

Reputatie 7

Hi @Ferry Smid, bij deze geef ik je graag het seintje dat de fix bij jou is geactiveerd! Mijn collega heeft dit gisteren voor jou geactiveerd, dus ik hoor ontzettend graag van je of jij hier een positief verschil van merkt. Laat jij dat aan mij weten? Ik wacht in spanning af!

Hi @pjobse, ook bij jou is gisteren de fix doorgevoerd! Ik ben echt aan het duimen dat het voor jullie allebei een gunstige uitkomst heeft. Ook van jou hoor ik heel graag een korte terugkoppeling of dit de kwaliteit bij jou heeft verbeterd. Merci alvast!

Hi @Dennis25, merci voor het aanstippen van je vraag! Eerder had ik al aangegeven dat er bij de fix een script wordt gedraaid, dat ervoor zorgt dat de resolutie anders wordt. Met name bij een korrelig menu werkt deze fix heel goed zijn we achter gekomen. Ook heb ik doorgestuurd wat jij hebt aangegeven, met de vraag of wij hier een uitgebreider antwoord voor je op hebben.

Hi @paulusssss, tof dat jij ook aan de fix mee wilt werken! Mijn collega heeft al aangegeven dat hij straks ook de fix bij jou activeert. Ik geef je hier een seintje van zodra dat is gebeurd en hoor dan ook graag van jou later deze week een update! 

Hi all, even ook een algemene update waarin ik terugkom op eerdere opmerkingen / vragen die zijn gesteld. Zoals ik aangaf, heb ik meerdere feedback van jullie doorgespeeld naar mijn collega’s van een andere afdeling. Hieruit is naar voren gekomen dat het vertragen van de migratie naar T-Mobile TV niet mogelijk is. Het is daarentegen wel mogelijk om een klant eerder over te zetten, door de klant handmatige over te laten zetten. We streven er dan ook naar om iedereen voor het einde van het jaar overgezet te hebben.

Wat momenteel nog wordt nagevraagd is of er geen extra stream naast gezet kan worden met de maximale bitrates. Ook heb ik doorgezet dat er is aangegeven dat er een stream wordt geleverd met een bitrate die niet geschikt is voor alle tv’s. Op deze twee punten kom ik later terug, zodra ik hier een reactie op heb ontvangen. Mijn collega’s gaan hier achteraan! 

Reputatie 7
Badge +6

Het nieuwe tv-platform is gemaakt door Huawei en heet oorspronkelijk ‘Huawei Envision’. Zie deze link. Er is weinig fantasie nodig om de overeenkomsten te zien:

Het wordt ook gebruikt door Deutsche Telekom onder de naam MagentaTV. De streams worden gehercodeerd met de oude ODF-streams als bron. Of dat pas op het tv-platform gebeurt of dat ze zo aangeleverd worden weet ik niet zeker, maar mijn vermoeden is het eerste.

Ze hebben er in 2017 de Red Dot Award mee gewonnen. Waarschijnlijk waren ze de enige deelnemer 😂

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben over de tv kwaliteit. 

Wij hebben geen blokkerig e/o stilstaand beeld en de sportwedstrijden zie ik ook geen problemen. Wij kijken tv op een 65" philips oled tv. Kijkafstand is 5 meter. Het beeld vinden wij strak en ik zelf ben ook wel erg kritisch,  vooral omdat wij een aantal jaar terug van Tweak afkwamen. Daar hebben wij Sparql meegemaakt.

Wij kijken tv via de tmobile app die geïnstalleerd is op de tv.

Reputatie 6
Badge

Hi allemaal, ik wil jullie in dit bericht heel graag van een heldere en langverwachte terugkoppeling voorzien! Samen met mijn collega die in charge is/was van het bitrate onderzoek, zijn wij tot een conclusie gekomen. Het onderzoek wordt gesloten en het bitrate issue wordt meegenomen in het algemene verbetertraject. Zo werken wij er constant aan om onze diensten te verbeteren. Dit blijft dan ook zeker een focuspunt voor op de achtergrond, maar ik zal niet meer expliciet de updates hiervan met jullie kunnen delen. Zo voeren wij ongemerkt ook verbeteringen door zonder deze te vermelden aan klanten (bijvoorbeeld door ons netwerk te verbeteren). Ik ben super blij dat jullie hier een tijd terug melding van hebben gemaakt en zo betrokken zijn geweest, zodat hier nu de focus voor is en dit onderwerp aan het licht is gekomen.

Ik ga dan ook aan de slag met de laatste vergoedingsronde, omdat dit de uitkomst van mijn collega is. De vergoeding maak ik volgende week in orde, zodat de hele maand mei nog vergoed wordt. Dit topic ga ik uiteraard niet sluiten, maar inhoudelijk is het niet zinvol om hier langer over door te gaan. Weet dat jullie te allen tijde met jullie vragen bij mij terechtkunnen, daar verandert niets aan! ❤

Even screenshotten voor de Gebakken Lucht Award 2021/22 😄🤣

Reputatie 1

Hallo Lisa,

Heb je zojuist een privébericht gestuurd. 

Alvast bedankt voor je reactie!

Reputatie 5

@Lisa 

“Weet dat dit echt meegenomen wordt in het verbetertraject".

Is dat net zo hard beloofd als: “Weet dat we dit probleem zeer serieus nemen!", en “Weet dat er echt hard gewerkt wordt aan een goede oplossing!", en “Jullie houden recht op compensatie tot de oplossing is geïmplementeerd!”?

Ik vraag het maar, dan weten we wat die belofte waard is.

Reputatie 5

Ik ga maar stoppen met reageren hier. Zolang tmobile niet erkend dat de bitrate te laag is voor grote tv's gaan we namelijk geen stap verder komen. Dat onscherpe korrelige menu kan me weinig schelen, daar zit ik namelijk geen uren naar te kijken. @Lisa bedankt voor je inzet. Ik zou je willen vragen de technici en of Tmobile te vragen naar een reactie hoe en wanneer men de bitrate gaat verhogen en of men (h)erkend dat deze nu te laag is.

Ik blijf niet aan de gang, dit topic loopt al maanden en er zit 0,0 voortgang of erkenning in. Het is dat ik nog met 1 mobiel abonnement aan jullie vast zit, als die afgelopen is en er is nog niets veranderd verhuis ik met het hele boeltje.

Reputatie 5

Na 4 maanden zeuren mag toch wel eens duidelijk zijn dat de huidige bitrate niet voldoende is @Lisa

Kijk voor de grap nu eens naar Nascar op ziggo sport racing. Daar lijkt de bitrate nog lager te zijn. Met als gevolg dat de framerate te laag ligt en het beeld helemaal ruk is. 

Met alle respect maar na 4 maanden ben ik inmiddels het vertrouwen in tmobile helemaal kwijt. 

Ik verwacht dan ook binnen een maand of een oplossing of compensatie. Zo niet, dan ben ik vertrokken met alle diensten die wij als gezin afnemen. En als ik dan toch bezig ben migreer ik mijn ouders en mijn schoonouders ook direct mee naar een andere aanbieder met al hun diensten. Die hadden namelijk op mijn aanraden jullie diensten afgenomen, ik sta er mooi op zo 😑

Reputatie 4

De oplossing is simpel evenals de uitvoering gewoon de 1080p stream naar volledige kwaliteit schalen. 
Of de wil er echter is begin ik steeds meer aan te twijfelen. Het is immers geen rocket science om gewoon de recoding servers andere waardes te laten encoden.
Er valt dan ook niets te onderzoeken de redenen zijn al boven tafel en de oplossingen ook het gaat vooral om de wil het te veranderen.
En als je dan perse wat data wil besparen (waar op zich niets mis mee is data is immers geld en energie) maak je er VBR van met een 3 Mbit bodem en een 12 Mbit top. Dan zal je data besparen op zeer langzaam bewegende scenes en meer data kunnen gebruiken bij de rest waar het nodig is.

 

 

Reageer