T-Mobile Glasvezel beschikbaar in de volgende plaatsen (WBA of ODF)



Toon eerste reactie

179 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Bennekom valt onder Ede bij eindelijkglasvezel.nl vandaar dat deze niet apart in de lijst staat. (daar komt deze lijst vandaan.


Grappig. Bennekom was een stuk vooruitstrevender dan Ede. Maar prima.

Wageningen (Kortenoord WBA / Rustenburg ODF), Buitengebied CIF, maar nog onbekend welke providers daar komen.

Is het een utopie om te denken dat hiermee Kortenoord ook omgezet gaat worden naar ODF?

In Tilburg is volgens de lijst ODF beschikbaar. Helaas op mijn nieuwe adres (een woning uit 2018) nog niet (glasvezelkabel in de meterkast is aanwezig dus zal het WBA zijn).

Is er een manier om uit te vinden wanneer dat wel zo zal zijn?

Ik wil graag bij T-mobile klant blijven maar wil ook graag mee met de tijd. :)

Het zal dan DSL/Koper zijn en daarmee automatisch WBA neem ik aan, of dit zit voor DSL anders dat weet ik niet, mogelijk is alleen de fiber niet naar binnen gebracht. Heb je de postcode check al gedaan ?

 

@kaassausje bedankt voor het bijwerken! Laat Breda maar voor wat het is inderdaad.

T-mobile is druk bezig om een overzichtelijk kaartje te maken, maar doordat bepaalde woonplaatsen deels wel en deels niet ODF zijn is dit een beetje lastig om duidelijk weer te geven. Maar daar zullen ze vast wel iets op verzinnen.

Ik hoop alleen nog wel voor volgend jaar kerst 🙄😝
Reputatie 3

@Lisa  @Brian 

 

Vraag , Gaat of is T-Mobile ook van plan het eigen glasvezel netwerk neer te leggen waar ze alleen over GPON WBA leveren tot 100Mbps? van KPN Netwerk.

Reputatie 7
Badge +4
Update C

Coevorden WBA
Cuijk WBA
Culemborg WBA

Het schijnt nog al lastig te zijn om een kaartje te maken.
T-Mobile is actief op verschillende glasvezel netwerken, dat maakt een kaartje minder overzichtelijk inderdaad maar gezien zij wel alle postcodes hebben met welk netwerk er beschikbaar is moet het toch mogelijk zijn een kaartje te maken.

Hallo,


Volgens de lijst is Amsterdam een ODF gebied. Ik heb al abonnementen lopen bij (T-Mobile Mobiel).

Glasvezel lijkt mij een betere optie gezien de thuis situatie ( meerdere mensen die thuiswerken, presenteren, streamen etc.)

Tot mijn verbazing zag ik nadat ik de postcode check had gedaan, ik alleen maar de keuze heb tussen 50 en100 Mb.

Heb daarna gebeld met de klantenservice (snel en kundig te woord gestaan!)  om te vragen hoe ik in een WBA gebied zit en wanneer dit zal veranderen. De medewerkster gaf aan dat ODF op rood stond in mijn gebied en er voor de rest niets bij staat.

Ik zie ook dat er de mogelijkheid bestaat om over te stappen van WBA naar ODF (tenminste ik zag daar een paar topics over in dit forum). Door een nieuwe aanvraag te doen.

Is dit mogelijk? 

Als dit niet het geval is, kan er misschien een tijdsbestek gegeven worden wanneer dit gaat veranderen? 

Ik verwacht geen harde datum maar iets in de richting van Q3 2021 of in Q1 2022  zal ik wel waarderen.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @driels80 

Als het om GPON met een P2P netwerk gaat dan kan T-Mobile ook eigen apparatuur in de wijkcentrale plaatsen en de KPN kabels gebruiken voor het eigen netwerk.

Reputatie 7
Hey Hidden, de vraag voor een overzicht via een kaart staat nog uit, we blijven de Thuis collega's hiermee lastig vallen 😉 Een kaartje van Nederland waar wat beschikbaar is zou natuurlijk super zijn maar er kan niet altijd garantie gegeven worden of ODF beschikbaar is op deze manier. Bijvoorbeeld 70% van Eindhoven is aangesloten op glasvezel (ODF) en 30% nog niet (DSL). De exacte locaties in Eindhoven waar het wel of niet ODF beschikbaar is zal op een kaartje niet goed zichtbaar gemaakt kunnen worden. Daarom is de postcode check op onze website het meest betrouwbaar om te zien wat er beschikbaar is op jouw adres.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Brian,



kijk hier is glasvezel in eindhoven.
Het lijkt mij dat in 1 plaats of WBA glasvezel of ODF glasvezel is. is het er niet dan is het DSL

Met dank aan Kaassausje is elke plaats in de opening post ook nog eens een link naar de bijbehorende reggefiber pagina. je kan hier dan zien wat de aansluit gebieden zijn in de plaats.

@Waqqas 

Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik zal dus periodiek de postcodecheck moeten doen om te zien of 1000Mbit beschikbaar is.
Niet de meest handige manier natuurlijk. 
Ik zou graag een update van T-Mobile willen krijgen wanneer dit het geval is.

Maar ja de wens is de vader van de gedachte...
 

Reputatie 7
Hey Hidden, top, we zouden dan misschien een mooie combi kunnen maken met één grote kaart en alle informatie die hier al verzameld is. We hopen snel meer te horen!
Reputatie 2

Dank @TAVL !

Hoe werkt dat dan? Standaard wordt er een ONT in de meterkast gehangen door KPN Netwerk die het PON signaal omzet naar UTP. Bij ODF is er geen ONT maar een simpele mediaconverter nodig en heb ik een vezel (of iig een signaal) direct naar de POP waar mijn vezel in de apparatuur van T-Mobile zit. Toch?

 

Ik dacht dat bij PON zoals KPN Netwerk het aanlegt er vezels in de straat liggen die in een ‘optical distribution socket’ (ODS) worden geplit naar 16 nieuwe aders die naar de ONTs in 16 verschillende huizen gaan. Als het mogelijk is het PON gebeuren te mixen met ODF dan lijkt het alsof er alsnog een dedicated glasvezel tot (bijna) bij de actieve apparatuur ligt maar dat er dan vlak voor de actieve component een splitter zit?

Reputatie 1
Correctie op Hoorn.

Alleen bij nieuwbouw en de bedrijventerreinen (niet allen) worden nu voorzien van glasvezel. De rest doet het met BONDING wanneer het een aansluiting op de wijkcentrale in Risdam is en wanneer je aangesloten bent op de wijkcentrale in Blokker.......dan kan het zo zijn dat je pech hebt.
Reputatie 7
Badge +4

Dat kan @Hidden.nld veel beter duiden dan ik, maar belangrijkste is dat het in Arnhem beschikbaar zou moeten zijn.  

Reputatie 7
Badge +4
Update D
Dalfsen en Lemelerveld WBA
De Bilt en Bilthoven WBA
Dedemsvaart WBA
Delden WBA
Delft WBA Max 100Mbit
Den Bosch WBA
Den Haag WBA
Denekamp WBA
Diemen WBA
Dinxperlo WBA
Doetinchem WBA
Dongen WBA
Dordrecht ODF
Dorst WBA
Dronten ODF
Reputatie 5
Dát is pas vet! Ga je elk dorpje bij langs, of alleen de gemeentes?
Reputatie 7
Badge +4

@BartVB het netwerk is gewoon p2p waarbij de splitters niet in de straat maar gewoon in de pop geplaatst worden. Elk bestaand netwerk kan dus worden omgebouwd naar gpon of xgspon.

Ook t mobile heeft zijn eigen odf GPON met een huawei ont. Dit kan dus door elkaar gebruikt worden .

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4
Haha, we zijn pas bij D. dit is de gegevens van de op op een landkaart geplaatst. de op bevat per plaats een link met een overzicht kaartje per plaats. we gaan natuurlijk tot Z en we kunnen alle hulp gebruiken 😇
Reputatie 2

Ah, dat is een heel stuk fijner dan wat ik in eerste instantie dacht bij PON. Zo’n techniek heeft het meeste voordeel als je de splitter zo dicht mogelijk bij de woningen legt. Dan heb je een heel stuk minder vezels die in een PoP uit moeten komen. Nadeel is wel dat je flink wat meer laswerk hebt op/in de straat.

Belangrijkste voordeel dat KPN Netwerk nu heeft is dat de apparatuur in de PoP een stuk goedkoper kan omdat er maar 1 actieve component per 16 aansluitingen nodig is?

Weet jij of er in dit soort gebieden wordt ‘omgeprikt’ van PON naar AON of dat je een ONT van T-Mobile krijgt?

Reputatie 3

Hallo @driels80 

Als het om GPON met een P2P netwerk gaat dan kan T-Mobile ook eigen apparatuur in de wijkcentrale plaatsen en de KPN kabels gebruiken voor het eigen netwerk.

@Waqqas 

Helaas gaat het hier om GPON met P2MP (point to multipoint) wat hier aan is gelegd op WBA

We gaan door tot de Z! T-Mobile is verdacht stil over de ontwikkelingen van het officiële kaartje...

Morgen heb ik wel tijd voor een letter of twee. 😎

Ik heb zelfs de kleur magenta kunnen vinden, haha!
Reputatie 7
Badge +4

@BartVB alle nieuwe odf locaties krijgen gpon.

Reputatie 7
Badge +4
de letters i en j ? 😂
cogas kan er ook al op he. moet je wel even een ander kleurtje voor zoeken.
Reputatie 2

En het is dan vrij willekeurig welke nieuwe KPN Netwerk gebieden er ODF zijn en waar T-Mobile het bij WBA houdt?

 

Want als ik het goed begrijp:

  • T-Mobile legt (samen met partners) eigen netwerken aan, hier heb je 1000/1000 (directe vezel of via PON)
  • T-Mobile gebruikt het netwerk van (het voormalige) Reggefiber en KPNNetwerkNL, Bij oude netwerken 1000/1000 via AON, bij nieuwe netwerken soms 100/100 als T-Mobile geen eigen apparatuur plaatst. Als ze wel zelf apparatuur plaatsen dan 1000/1000 (direct of via PON)

Zoiets? En of ze wel/geen apparatuur plaatsen hangt af van de stand van de maan of de bui van een manager oid?

In Arnhem lijkt het dan iig een mix te zijn tussen WBA en ODF.

Haha nee, we gaan gewoon het rijtje af!

Is Cogas niet gewoon ODF? Of is dat ook een soort WBA?

Of nog weer anders?

Reageer