Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt!

Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt!

Toon eerste reactie

237 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Albers_barbara, kan gebeuren, fijn om te weten dat allemaal goed zit! Dan wens ik jullie vooral nog heel veel plezier toe met het Wifi-punt! 😃

Reputatie 7
Badge +4

Het Wifi punt bleek vannacht zijn verbinding met het modem te hebben verloren (lijkt me ook niet de bedoeling). Zojuist het Wifi punt een reboot gegeven, zou nu weer zichtbaar moeten zijn.

Fixed! 

Het komt omdat je voordat de WX5600 was aangesloten je Easymesh had uitstaan op het modem. Als deze achteraf wordt aangezet na het aansluiten van WX5600, heeft deze een zetje nodig om in de Mesh te komen. 

Reputatie 2

@Sven-TMT, heb jij een idee voor @TJJonks en @K-1-2?  

@Sven-TMT @Tommie 

Ik ben nog benieuwd of er ideeën zijn … 

Reputatie 2

Dank je wel! De kans is zeer aanwezig dat ik Wifi Plus ga gebruiken. Kunnen we de wisseling niet nu al laten plaatsvinden? Dan ben ik in 1x klaar als de monteur is geweest.

 

Vandaag is het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt gelanceerd. Dit wifipunt zorgt ervoor dat jij het maximale uit de wifi kunt halen. Wat kun je precies verwachten van dit nieuwe wifipunt, hoe werken de nieuwe functies en hoe ziet het nieuwe wifipunt eruit? Je vindt alle ins en outs van onze nieuwe aanwinst in dit topic!

 

 

Waarom een nieuw wifipunt?

De introductie van het Zyxel WX5600 wifipunt zorgt ervoor dat de Wifi 6 aan de Wifi Plus propositie wordt toegevoegd, specifiek voor wanneer je een Wifi 6 modem hebt. Het aantal devices in Nederland dat Wifi 6 ondersteunt groeit sterk. Wij kunnen dan ook zeker niet achterblijven en komen daarom met het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt.

 

Wifi 6

Met de lancering van het nieuwe Zyxel T-54 modem in het tweede kwartaal van 2022 is Wifi 6 reeds gelanceerd binnen de modem-line-up. Heb je het T-54 modem en heb je ook Wifi Plus erbij? Dan heb je tot op heden een Zyxel WAP6807 Wifi 5 wifipunt ontvangen. Hiermee is het niet mogelijk om een wifi6-meshnetwerk op te zetten, omdat alleen de T-54 op Wifi 6 blijft zenden/ontvangen. In het geval van wifi problemen kan dit er zelfs voor zorgen dat Wifi 6 op het modem moet worden uitgeschakeld, zodat het hele wifi-netwerk (modem en wifipunt(en)) op Wifi 5 draait. Het Zyxel WX5600 wifipunt biedt hier de oplossing voor zodat alles op Wifi 6 gedraaid kan worden. Het Zyxel T-54 modem werkt dan ook perfect met het nieuwe WX5600 wifipunt!

 

Verbeteringen

Naast Wifi 6 is er nog een aantal verbeteringen van de WX5600 ten opzichte van de WAP6807. Het aantal antennes is hoger: 4x4 in plaats van 2x2 op de 5Ghz-band en de maximale totale snelheid is hoger. Daarnaast biedt het twee 2.5Gbps LAN-poorten in plaats van twee 1 Gbps LAN-poorten.

 

 

Hoe ziet de WX5600 eruit?

Wat zijn de systeem-specificaties?

Wireless standards 

• IEEE 802.11 a/n/ac/ax 5 GHz 

• IEEE 802.11 b/g/n/ax 2.4 GHz 

 

Wireless speed 

• Transmit/receive: 

  • 4800 Mbps* for 5 GHz 

  • 1200 Mbps* for 2.4 GHz 

 

Wireless security 

• WPA2-PSK/WPA3-SAE 

 

Wireless features 

• Auto channel selection 

• MU-MIMO and beamforming 

• Video-grade QoS 

• WiFi Protected Setup (WPS) 

• WiFi Multimedia (WMM) 

• MAC address filtering 

• Multiple SSIDs up to 4 

• AP/band steering 

 

System management 

• HTTP/GUI 

• TR-069/TR-181 remote management 

• Remote firmware upgrade 

• Dual images system recovery 

• DHCP client and IGMP snooping 

• MPro Mesh® management 

 

Operation mode 

• AP/repeater 

 

MPro Mesh® management 

• Pre-associated steering 

• 5G/2.4G band steering 

• Multi-AP roaming 

• Band balancing 

• Backhaul optimal 

 

Specificaties WAP6807 en WX5600

Kenmerk 

WX5600 

WAP6807 

Wifi 6 (802.11ax) 

ja 

nee 

Wifi 5 (802.11ac) 

ja 

ja 

2.4Ghz-band 

ja (Wifi 6 en ouder)  

ja (Wifi 5 en ouder) 

5Ghz-band 

ja (Wifi 6 en ouder) 

ja (Wifi 5 en ouder) 

Alle ondersteunde standaarden 

 

802.11 a/n/ac/ax (5 GHz) 

802.11 b/g/n/ax (2.4 GHz) 

 

802.11a/n/ac (5 GHz) 

802.11b/g/n (2.4 GHz) 

 

Aantal antennes 

 

4x4 (2.4Ghz) 

4x4 (5Ghz) 

 

 

4x4 (2.4Ghz) 

2x2 (5Ghz) 

Lanpoorten 

 

2 x 2.5 Gbps 

 

2 x 1 Gbps 

Maximale snelheid 

 

1.200 Mbps (2.4Ghz) 

4.800 Mbps (5Ghz) 

 

300 Mbps (2.4Ghz) 

1.733 Mbps (5Ghz) 

Beveiliging 

 

WPA2-PSK/WPA3-SAE 

 

WPA-PSK/WPA2-PSK 

Energiegebruik 

 

18w max 

 

18w max 

Target-wake-time  

(TWT) 

Ja  

Nee 

 

 

Hoe installeer ik mijn nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt?

Check de handleiding onderaan dit topic! 

 

 

FAQ

Op welke manieren kan ik de WX5600 verbinden met het modem? 

De meest optimale manier om de WX5600 te verbinden met het modem is via een internetkabel welke wordt meegeleverd. Dit maakt van het wifi-punt een Access Point (AP-mode). De verbinding met het modem kan niet gestoord worden en zal altijd de hoogst mogelijke snelheden doorgeven. 

 

De WX5600 kan ook draadloos met het modem verbonden worden. Dan wordt er van het wifi-punt een Repeater gemaakt (RP-mode). Dit is het meest flexibel en voorkomt dat over langere afstanden bekabeling nodig is. Wel is deze opzet gevoeliger voor interferentie en dient rekening te worden gehouden met plaatsing van het wifi-punt: daar waar het wifisignaal van het modem (of ander wifi-punt) nog goed is. De installatie en het overnemen van de wifinetwerkgegevens kan het best door het wifi-punt eenmalig bedraad aan te sluiten op het modem. Zie voor meer informatie ook de handleiding onderaan dit topic.

 

 

Ik heb nu het Zyxel WAP6807 wifi-punt, kan ik ook de nieuwe Zyxel WX5600 krijgen?

Wanneer je een Zyxel T-54 modem hebt, dan kom je ook in aanmerking voor de WX5600 zodat je optimaal gebruik kunt maken van Wifi 6. Je kunt hier in dit topic om vragen en dan regelen wij de omruiling. 

 

Het is onhandig om het wifipunt in mijn meterkast bekabeld aan te sluiten. Wat nu?

Voor de eerste keer dien je het wifipunt bekabeld aan te sluiten, hierna kan deze draadloos verbonden worden met het modem en kun je deze op de gewenste plaats in jouw woning zetten zolang het nog een goed signaal ontvangt van een ander wifipunt of het modem.

 

Wat kost een wifipunt?

Je kunt een wifipunt bij ons huren voor € 2,50 per maand (eerste maand is gratis). Het is niet mogelijk om een wifipunt bij ons te kopen.

 

Hoe bestel ik een wifipunt?

Je kunt een wifipunt heel makkelijk gelijk mee bestellen wanneer je een internetabonnement bij ons afneemt, of je bestelt een wifipunt achteraf via My T-Mobile Thuis

 

 

Ik heb sinds een paar weken glasvezel van T-mobile met en de T54 en twee WX5600.
het verval van T54 Wifi met of zonder de twee accesspoints is wel heel hoog.
het lijkt er op dat wifi signaal alleen rechtvooruit wordt verzonden.
Ik werk 1 etage hoger en zit bijna boven de router (in de meterkast.)
Bij de meterkast 750GB op 1 meter.
1 etage hoger bover de router minder dan 200 GB (ongeveer 2 meter afstand)
achter in de tuin > 500 GB.
Voor het huis  < 250GB.

Ook het verval van wifi op de accesspoint is hoog tenopzichte van mijn 5 jaar oude WIFI hardware.
Denk en hoop dat een nabije softwareupdate hier nog wat aan kan doen. voor nu op korte afstand een accesspoint en binnenkort de accesspoints maar Cat7 bekabelen.
 

Reputatie 3

ik heb gisteren besteld maar geen bevestiging mail of opgestuurd mail ontvangen

Reputatie 7
Badge +9

Hi @GS1905GS, ik zie inderdaad dat het niet gelukt is om de e-mail te verzenden. Wel kan ik je verzekeren dat de bestelling goed is gegaan in ons systeem. Ook kun je de bestelling teurgzien in de My T-Mobile Thuis! Ik wens je nog een prettige dag.

Reputatie 2

 @Sven-TMT @Demi 

Jullie zijn zo selectief met beantwoorden van reacties!

Geef nou eens een antwoord op de volgende vraag van vaste klanten.

 

“Allemaal leuk en aardig dat T-mobile dit introduceert. 
Ben al 7 jaar lang klant bij jullie en mijn Router Zyxel VMG8825-T50 willen jullie niet omruilen voor de T54. Deze is alleen voor nieuwe klanten.

Dus het nieuwe mesh systeem is niet geschikt voor oude klanten?
Wat gaan jullie hier aan doen?”

Reputatie 7
Badge +9

@K-1-2 ik kijk graag alles voor je na, echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht sturen?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @npcmeeuwis, dat is een slim alternatief maar inderdaad niet lekker werkbaar zo. Ik kan jammer genoeg geen monteur aansturen voor een wifipunt dat niet connect wegens de afstand/plek, sorry. Wat ik wel kan doen, is de tip geven om een wandcontactdoos te plaatsen op de meest handige plek voor het eerste of tweede wifipunt, maar dat gaat dan wel via meerwerkkosten van Guidion (ik dacht à 60 euro ongeveer). Heb je iemand in de naaste kring die een tikkie handig is qua elektra? Ik heb mijn eigen elektra aangelegd in de garage bijvoorbeeld, maar wel samen met iemand die het overzag en diploma's heeft.

Reputatie 2

Hola! Ik heb 2 WX5600-T0 binnen. Ik wil ze alleen aansluiten op een eigen router ipv de T-Mobile variant. De stappen voor het tmobile router werken niet voor mijn router (netgear R7000P). Een handleiding van zyxel kan ik niet vinden. Althans, moet eerst allerlei gegevens invullen. Weet iemand hoe ik dit kan doen? 

 

Dank alvast! 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ladigue, als je op deze link klikt, download je de handleiding. @Sven-TMT zou jij hier een blik op kunnen werpen als het installeren niet lukt met de handleiding?

Reputatie 2

Hi @ladigue, als je op deze link klikt, download je de handleiding. @Sven-TMT zou jij hier een blik op kunnen werpen als het installeren niet lukt met de handleiding?

Dank voor de snelle reactie! Download link werkt helaas niet. “Acces denied”. 

Reputatie 7
Badge +6

@ladigue De WX5600 gebruiken in combinatie met een eigen router lijkt me niet handig. Ze hebben namelijk geen mogelijkheid om zelf een SSID en wachtwoord in te stellen. Je bent dus gebonden aan de gegevens die achterop staan. Zelfs als je op de Netgear de gegevens van een van beide wifipunten over zou nemen, zit je nog steeds met het andere wifipunt dat een andere SSID en wachtwoord heeft. Daardoor zou je steeds van netwerk moeten wisselen afhankelijk van bij welke zender je in de buurt bent. Daarom zou ik aanraden om óf toch de T54 te gebruiken óf, als je per se je eigen router wilt gebruiken, vergelijkbare wifizenders (van Netgear) te kopen.

Reputatie 2

@ladigue De WX5600 gebruiken in combinatie met een eigen router lijkt me niet handig. Ze hebben namelijk geen mogelijkheid om zelf een SSID en wachtwoord in te stellen. Je bent dus gebonden aan de gegevens die achterop staan. Zelfs als je op de Netgear de gegevens van een van beide wifipunten over zou nemen, zit je nog steeds met het andere wifipunt dat een andere SSID en wachtwoord heeft. Daardoor zou je steeds van netwerk moeten wisselen afhankelijk van bij welke zender je in de buurt bent. Daarom zou ik aanraden om óf toch de T54 te gebruiken óf, als je per se je eigen router wilt gebruiken, vergelijkbare wifizenders (van Netgear) te kopen.

Ah helder. Ik wil graag de vpn service op de Netgear gebruiken, vandaar de keuze eigen router. 
 

Wat ik ga proberen is om op de T54 de SSID en wachtwoord van de Netgear te zetten en vervolgens de WX5600 daarmee te configureren. Of zeg je of voorhand dat is kansloos? 😁

Reputatie 2

Hi @ladigue, als je op deze link klikt, download je de handleiding. @Sven-TMT zou jij hier een blik op kunnen werpen als het installeren niet lukt met de handleiding?

Kan de handleiding nog op een andere manier aangeboden worden? Krijg de melding acces denied. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @mellonjasper, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb dit direct voor je in orde gemaakt, de T-54 werkt namelijk veel beter met de WX5600. Je ontvang hier nog een bericht over en je kunt de zending volgen in My T-Mobile! 

Ik wens je nog een prettige dag.

Heeft iemand ervaringen met het gebruik van de NWA50AX, een ander type WiFi6 Acces Point van Zyxel in combinatie met de T54? 

Reputatie 3

Zyxel rommel.

Mijn glasvezelkastje was fysiek kapot, monteur storing opgelost, kreeg snel daarna

een mailtje dat er een pakket onderweg was  ¯\_(ツ)_/¯  waar ik niet naar gevraagd

heb, heb zelf Ubiquiti.

Maar heb dat ding dus moeten installeren omdat Vlan 300 niet goed werkt, waarom, only deity

knows.

Netwerk is bijzonder langzaam, niet wat Ik gewend ben.

Zal eens proberen met de IP/dns gegevens die in de zyxel staan, met de oude gegevens static

IP werkt niet.

Werkt T-mobile nog steeds met VLAN 300 op b.v. Unifi

Is een static IP mogelijk.

 

Monteur was trouwens fantastisch, probleem snel opgelost.

Hi, is het voor ons ook mogelijkheid om een WiFi 6 router met de nieuwe WiFi 6 plus te krijgen?

Wij hebben namelijk sinds wij over zijn gestapt naar glasvezel nog niet één dag goeie wifi gehad.

 

 

Hi, is het voor ons ook mogelijkheid om een WiFi 6 router met de nieuwe WiFi 6 plus te krijgen?

Wij hebben namelijk sinds wij over zijn gestapt naar glasvezel nog niet één dag goeie wifi gehad.

 

 

Wanneer goeie wifi niet wil lukken met wifi 5 dan zal wifi 6 dat ook niet direct doen. Dan zijn er andere oorzaken die tot slechte wifi leiden. Wat maakt het voor jullie geen goeie wifi? Vaak wegvallen van de wifi? Of is het heel traag? Ik heb bijvoorbeeld een oude kabel moeten vervangen om betere wifi te krijgen omdat voor alles boven de 100Mbps minimaal Cat5e nodig is.

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens telefonisch contact opnemen met de klantenservice.

Hoi Ishana, 

Bedankt voor de snelle reactie.

Fijn weekend!

Groetjes,

Anthal

Zojuist meerdere pogingen gewaagd  om de WX5600 te koppelen, via netwerkkabel aan modem alle stappen doorlopen, deze krijgt dan een IP. dan kan ik inloggen op de WX en zie dat de firmware eindigd op b6. power is oranje andere 2 zijn groen. als ik het ding vervolgens ontkoppel en zonder netwerk kabel opstart, gaat het wifi lampje branden maar het lampje met de 3 balkjes blijft uit, geen verbinding met de T54 dus. meerdere malen gereset en stappen doorlopen, geen resultaat.

Super! Graag wil ik mijn 2 wifipunten laten omwisselen, volgens het topic moet ik dat hier aanvragen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @R Raijmakers, welkom op onze Community!

Ik ben gelijk voor je gaan kijken en zie dat je een eigen router/switch aangesloten hebt, daarnaast heb je bandsteering uit staan op het modem. Zou je je eigen router/switch kunnen loskoppelen en bandsteering aan kunnen zetten? Dit kan er voor zorgen dat de WX5600 moeite heeft om verbinding te krijgen. Hoor graag of het gelukt is! 

Reageer