Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 284037 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Reputatie 1

@Jason Dank voor je bericht.

Ik ervaar de problemen ook in de woonkamer (wifi/modem en laptop/telefoon in dezelfde ruimte).
Mijn kanalen staan op auto
Ik merk inderdaad dat mijn ontvangst in de slaapkamer (andere kant van het appartement) minimaal/afwezig is, maar dat komt door de dikke, bewapende muren in ons appartement. Dat ‘probleem’ staat hier dus los van.

Waar het hier dus om gaat is niet de zwakte van het wifi, maar het compleet wegvallen ervan. Met als resultaat dat mijn TV offline is en ook mijn wifi spraakgestuurde verlichting niet werkt (vooral in de winter irritant).
Helaas is dit een “af-en-toe” probleem, wat het troubleshooten deste lastiger maakt. Ik heb helaas ook geen wifi-router tot mijn beschikking waarmee ik kan testen of het aan het T-Mobile WiFi modem ligt….

Meer hulp is zeker welkom!

Reputatie 7
Badge +4

@RTigg log in op het modem…. druk op de hamburger rechts boven. ga naar netwerk > wifi 

tab easymesh en schakel deze uit. terug naar de eerste tab. schakel houd 2,4 en 5ghz gelijk uitschakelen. dan de 2,4ghz vast zetten op kanaal 9 en 5ghz vast zetten op kanaal 36.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Graag gedaan, dan gaan we nu verder zoeken naar de oorzaak! Met onderstaande controle komen we vaak al een heel eind:

 

Brandt de power led constant?

Een losse aansluiting kan ervoor zorgen dat het modem uitvalt.

- Controleer of de stroom adapter goed in de wandcontactdoos (stopcontact) zit.

- Check tevens of het andere uiteinde goed in het modem vastzit.

 

Controleer of het modem op het ISRA punt (hoofdaansluitpunt) is aangesloten waarop wij hebben geleverd. Vaak zit er achter het ISRA nog een vertakking (bridge tap) die voor prestatie verlies zorgt.

Check je aansluiting in de meterkast, of in de woonkamer als die daar geplaatst is.

Controleer of het modem met een korte kabel is aangesloten op het aansluitpunt.

Voer een factory reset uit op het modem.

Reputatie 1

@Jason Dank je wel voor de extra info.

Ik kan bevestigen dat het modem goed aangesloten is. Het is hierbij wellicht goed om op te merken dat het modem NIET uitvalt, alleen het lampje INTERNET valt weg. LAN3 blijft branden (hier zit de tv decoder op aangesloten) en TV blijft vaak ook gewoon werken. Het is puur het internet dat wegvalt, soms in combinatie met het WIFI lampje.
Ook in de meterkast is alles orderlijk aangesloten.

Groet,
Rogier

Reputatie 7
Badge +16

Super dat je zo snel een terugkoppeling geeft! Het gaat dus om het compleet wegvallen van de Wifi. Daar gaan we wat aan doen. Mag ik het MAC-adres en serienummer van je modem in een privéberichtje ontvangen? Maak je trouwens gebruik van legacy devices? 

- Analoge (beveiligings)camera's
- Babyfoons
- Intercom (flat / appartement)
- (Verouderde) bluetooth apparatuur
- Alle andere apparatuur in de 2.4 GHz band

 

Bovenstaande stoorzenders zie je niet op apps zoals WiFi analyser maar kunnen wel voor fikse WiFi storing zorgen. Het kan ook zijn dat draadloze apparatuur van omliggende buren interfereert in jouw woning.
 

Reputatie 1

@Jason
Ik heb het serienummer en MAC adres zo even niet bij de hand (ben op mn werk), maar kan alvast wel bevestigen dat uit jouw lijst het enige apparaat dat we er in de buurt hebben staan, de babyfoon (DECT) is. Maar dit zou toch niet ten gevolg moeten hebben dat het hele draadloos internet uitvalt → lampje op modem uit?

Ik stuur je later prive nog even mn MAC adres en serienummer.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @rcmsys, goed dat je aan de bel trekt! Wij lossen dit heel graag én snel voor je op. Je geeft aan dat je last hebt van haperend beeld, ervaar je dit op beide TV Boxen of enkel op één van de TV Boxen? In dat geval raad ik je graag aan om te controleren of de ‘goede’ TV Box ook werkt op de plek van de ‘slechte’ TV Box. Zo kan je snel uitsluiten of het aan de TV Box, of aan de bekabeling ligt.

Werken beide TV Boxen niet? Dan raad ik je graag aan om op minstens één van de TV Boxen de volgende stappen te doorlopen: Blokkerig of haperend beeld op TV. Hierna kan je weer van glanzend beeld genieten!


Wat betreft de Wifi, ervaar je hiermee overal in huis problemen of alleen op bepaalde plekken in jouw huis? Ik zie dat een Wifi monteur van ons destijds een versterker heeft geplaatst, maak je hier nog gebruik van en staat deze op een strategische plek waar je de versterker nodig hebt? Daarnaast raad ik je niet aan om gebruik te maken van Wifi kanaal 9 op de 2.4 Ghz frequentie, behalve als je veel buren / andere Wifi signalen in de omgeving hebt. Hoe je het Wifi kanaal kan optimaliseren, vind je overzichtelijk terug bij stap 4 op de volgende pagina: [Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

 

Ik verwacht dat je hierna weer zorgeloos van ons internet kan genieten, maar anders hoor ik dat heel graag!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

Reputatie 1

Hallo, ik heb het idee dat mijn WiFi modem (Huawei) de laatste tijd niet meer zo goed presteert. Als ik op enige afstand van het modem ben dan haal ik op de 2,4 ghz vaak max 30 mbps terwijl ik dan wel vol bereik heb met het netwerk, vaak is het nog minder en is het zelfs zo dat de upload snelheid hoger is dan de download snelheid. (Mijn abonnement is 100mbps dsl)

Op de 5ghz gaat het wel wat beter maar ook niet optimaal:

Dichter bij het modem heb ik op 5 ghz gewoon optimale snelheid maar de 2,4 ghz is dan ook niet sneller dan 40mbps. Via 4g haal ik ruim 100mbps dus aan het toestel ligt het ook niet.
 

Resetten heb ik al vaak geprobeerd en dat helpt niet echt of maar heel kort, de kanalen zijn ook niet bezet waar het modem op zit en bovenstaande speedtest is ook op een rustig moment van de avond gedaan dus daar ligt het allemaal niet aan. Er is ook niks verandert in huis ofzo en het modem staat al jaren op dezelfde plek. Voorheen had ik nergens last van.

 

Zou het kunnen dat het modem in de loop der jaren (nu 3,5 jaar oud) minder snel/krachtig word en dat het daar aan ligt?  Of is er iets anders wat er aan de hand kan zijn? 
 

Alvast bedankt voor de reactie,

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @NPouwelse 

Werkt je bekabelde internetverbinding wel naar behoren?

Je geeft aan dat als je bij de modem staat de WiFi optimaal is en alleen als je een beetje verder weg is zakt de snelheid wat in.

2,4 GHz daar haal je misschien ook maar rond de 50 Mbit mee en je zit wel boven de minimumwaarde van T-Mobile, dat is 10 Mbit met WiFi op DSL.

Hebben de tips uit dit topic niet geholpen zoals de bandbreedte en kanaal wijzigen?

Misschien kan je eens kijken of je een WiFi versterker kunt plaatsen?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @rcmsys, goed dat je het aangekeken hebt en nu je terugkoppeling geeft. Daar kunnen we zeker wat aan doen!

Je geeft terecht aan dat wanneer het signaal en de snelheid op de eerste verdieping al matig is, dit met een repeater niet verbeteren zal. Dat komt doordat een repeater enkel het signaal uitbreidt en niet versterkt. Je kunt in dit geval, zoals je tevens benoemt, het beste de Fritz als access point aansluiten en dan vanaf daar de verbinding maken met apparatuur op de eerste. 

Even heel kort door de bocht (mocht je het verschil nog niet kennen dan, anders mijn excuses!):

Een draadloze repeater vangt het oorspronkelijke Wifi-signaal op en stuurt dit vervolgens opnieuw uit.  Een repeater werkt goed om het bereik uit te breiden maar beïnvloedt de snelheid vaak nadelig. Dit komt doordat de repeater 'half duplex' werkt: hij kan niet zenden én ontvangen tegelijk. Daarbij komt vaak een maximaal snelheidsverlies van zo'n 50% om de hoek kijken.

Een access point zendt zelf een eigen Wifi-netwerk uit.  Een access point heeft geen draadloos bronsignaal en is daardoor dé beste manier om draadloos bereik te verbeteren.

Kun je hier wat mee? Zo niet, laat het me weten. Dan schiet ik met zoveel mogelijk hulptroepen te hulp! 

Reputatie 1

Hallo @NPouwelse 

Werkt je bekabelde internetverbinding wel naar behoren?

Je geeft aan dat als je bij de modem staat de WiFi optimaal is en alleen als je een beetje verder weg is zakt de snelheid wat in.

2,4 GHz daar haal je misschien ook maar rond de 50 Mbit mee en je zit wel boven de minimumwaarde van T-Mobile, dat is 10 Mbit met WiFi op DSL.

Hebben de tips uit dit topic niet geholpen zoals de bandbreedte en kanaal wijzigen?

Misschien kan je eens kijken of je een WiFi versterker kunt plaatsen?

Hoi, 

 

bedankt voor je reactie. Met een bekabelde verbinding heb ik gewoon de volle snelheid van mijn abonnement 

Dus het ligt echt aan de WiFi, met een beetje afstand bedoel ik een andere kamer. Ik heb dan wel vol bereik met de WiFi alleen is de verbinding  dan heel traag. Voorheen had ik dit probleem niet en er is verder niks veranderd in huis.

Reputatie 7
Badge +15

@NPouwelse 

Dat zou misschien te maken kunnen hebben met de isolatie van je huis.

Dit biedt T-Mobile aan.

WiFi plus

Reputatie 1

Normaal gezien zou dat kunnen maar er is niks verandert aan de isolatie van mijn huis en voorheen was mijn WiFi wel gewoon snel en nu niet meer.

Ik wacht even een reactie van t mobile af want naar mijn mening is mijn modem gewoon kapot/versleten dus. Ik ben eigenlijk niet van plan meer te gaan betalen om de internetkwaliteit die ik altijd had terug te krijgen maar bedankt voor je tips.

@NPouwelse

Dat zou misschien te maken kunnen hebben met de isolatie van je huis.

Dit biedt T-Mobile aan.

WiFi plus

 

Reputatie 1

Hoi @rcmsys, goed dat je het aangekeken hebt en nu je terugkoppeling geeft. Daar kunnen we zeker wat aan doen!

Je geeft terecht aan dat wanneer het signaal en de snelheid op de eerste verdieping al matig is, dit met een repeater niet verbeteren zal. Dat komt doordat een repeater enkel het signaal uitbreidt en niet versterkt. Je kunt in dit geval, zoals je tevens benoemt, het beste de Fritz als access point aansluiten en dan vanaf daar de verbinding maken met apparatuur op de eerste. 

Even heel kort door de bocht (mocht je het verschil nog niet kennen dan, anders mijn excuses!):

Een draadloze repeater vangt het oorspronkelijke Wifi-signaal op en stuurt dit vervolgens opnieuw uit.  Een repeater werkt goed om het bereik uit te breiden maar beïnvloedt de snelheid vaak nadelig. Dit komt doordat de repeater 'half duplex' werkt: hij kan niet zenden én ontvangen tegelijk. Daarbij komt vaak een maximaal snelheidsverlies van zo'n 50% om de hoek kijken.

Een access point zendt zelf een eigen Wifi-netwerk uit.  Een access point heeft geen draadloos bronsignaal en is daardoor dé beste manier om draadloos bereik te verbeteren.

Kun je hier wat mee? Zo niet, laat het me weten. Dan schiet ik met zoveel mogelijk hulptroepen te hulp! 


Dank je Jason,

Ik kom erachter dat mijn laptop geen utp aansluiting heeft. Het is mij dus nog niet gelukt om er een access point van te maken.

Verder met de vraag van al eerder of de tv wel goed werkt. De rest van het huishouden kijkt meer tv dan ik en vertellen mij dat ook op de tv de verbinding wel raar doet. Blokkerig beeld of af en toe even stilstaand beeld. Toevallig heb ik dit gisteren ook zelf ervaren.

De snelheid is boven ook idd een stuk minder, zoals je aangaf. Heb een 2e fritz erbij aangesloten op een andere positie nog om het bereik proberen te verbeteren. We gaan deze dagen nog even afwachten wat het doet wat betreft de stabiliteit. En anders zal ik toch met een andere computer de fritz als access point gaan instellen.
Vlakbij de modem heb ik meerdere keren de snelheid getest. De ene keer zit ik op/rond de 190mb. Een andere keer op amper 70mb. Wat dat betreft is het niet stabiel….

Omdat de tv ook wel wegvalt dus. Kunnen jullie hier nog iets mee om te testen?

Reputatie 7

Hey @rcmsys,

Je Fritz bekabeld aansluiten op je modem als acces point is een goed idee om je wifi van een boost te voorzien. Wanneer ik je verbinding op afstand bekijk dan kan ik gelukkig geen fouten te bespeuren. Hoe vaak valt je TV weg en wat zie je dan in beeld verschijnen? Heb je ook al geprobeerd om de volgende handeling uit te voeren? Dit lost vaak eventuele problemen op:

1. Koppel de internetkabel en stroomkabel los van de TV Box.
2. Haal het modem vervolgens voor een aantal seconden van de stroom.
3. Als het modem is opgestart steek je de stroom van de TV Box weer in.
4. Wanneer de TV Box de melding geeft: “geen internetverbinding gevonden” sluit je de internetkabel weer aan. 

Laat ons ook weten hoe je wifi verbinding eruit ziet nadat je je Fritz bekabeld hebt aangesloten. :relaxed:

Nu ik deze tegenkom toch effe een vraagje, topic titel is niet voor niks wifi.

Is er een mogelijkheid dat er een nieuw modem aan komt met de nieuwe AX standaard, de concurentie is er mee bezig, de nieuwe KPN box 12, schijnt dat de naam experia gaat verdwijnen heeft dit aan boord.

https://www.kpn.com/beleef/internet/nieuw-modem-heet-kpn-box-12-klaar-voor-nog-betere-wifi.htm

Reputatie 1

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

dank voor je reactie, ik kom er bij je op terug, er zijn wat privéomstandigheden die alle aandacht vragen. 

Reputatie 1

Goedendag,

ik maak sinds kort gebruik van Glasvezel van Tmobile binnen Zoetermeer. Om hier het beste uit te halen heb ik 2 x Deco XE75 (wifi 6 😎) aangeschaft en deze aangesloten. 1 deco is bedraad op zolder aangesloten (voor de playstations) en de andere staat beneden ook bedraad in de meterkast pal naast de modem.

wat opvalt is dat de wifi beneden slechter is dan bijvoorbeeld op zolder of op de eerste verdieping. Mobiel neemt dan de wifi van de bovenste deco, maar als deze switcht naar beneden dan is het weer minder goed. Via de deco app heb ik de kanalen gewijzigd en meerdere instellingen geprobeerd maar de wifi in de woonkamer blijft slecht. Hebben jullie tips voor mij ?  Ik heb nu de deco buiten de meterkast kunnen plaatsen, hoog bijna tegen het plafond aan en nog is de verbinding beneden slecht. we hebben glasvezel 400 up/down en speedtest komt niet hoger dan 30 a 40 mbits beneden, maar boven ruim 200. 

ik hoor graag van medegebruikers of Waqqas 🙂 tips! alvast bedankt! 

Reputatie 1

Hey @rcmsys,

Je Fritz bekabeld aansluiten op je modem als acces point is een goed idee om je wifi van een boost te voorzien. Wanneer ik je verbinding op afstand bekijk dan kan ik gelukkig geen fouten te bespeuren. Hoe vaak valt je TV weg en wat zie je dan in beeld verschijnen? Heb je ook al geprobeerd om de volgende handeling uit te voeren? Dit lost vaak eventuele problemen op:

1. Koppel de internetkabel en stroomkabel los van de TV Box.
2. Haal het modem vervolgens voor een aantal seconden van de stroom.
3. Als het modem is opgestart steek je de stroom van de TV Box weer in.
4. Wanneer de TV Box de melding geeft: “geen internetverbinding gevonden” sluit je de internetkabel weer aan. 

Laat ons ook weten hoe je wifi verbinding eruit ziet nadat je je Fritz bekabeld hebt aangesloten. :relaxed:


Piotr,

De tv valt af en toe weg. Of het beeld staat stil of je krijgt van die blokken beeld met allerlei kleurtjes.

Ik heb geen utp aansluiting op de laptop, dus kan de fritz niet bekabeld aansluiten. Nu na de laatste veranderingen hebben we minder problemen. Ik hoor de kinderen niet klagen de afgelopen paar dagen. Wel jammer dat de snelheid zo drastisch verlaagd op de 1e verdieping al.

Mocht het toch nog niet goed zijn kom ik weer terug…...

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Babalicious 

Maak je naast internet ook gebruik van tv en/of vast bellen? Als je geen vast bellen hebt dan kun je de Deco in de meterkast ook aansluiten op de mediaconverter ipv de Zyxel en VLAN 300 instellen in de app.

Zie hier de instructies

Als je de Zyxel toch wilt behouden, staat WiFi op de Zyxel uit? En heb je ook gekeken of operating mode Acces Point Mode ipv router mode in de app helpt?

Reputatie 1

Hallo Waqqas,

 

Dank voor de snelle reactie! 

Ik heb inderdaad in de deco app beide modussen geprobeerd, AP en router mode maar in beide gevallen zelfde issue. Op de zyxel staat de WiFi uit en heb verder geen tv of vast bellen aansluiting. Ik zal morgen de mediaconverter rechtstreeks op de deco aansluiten, dus zonder de Zyxel toch? Zal de instructies bekijken en hou je op de hoogte. 

Nogmaals bedankt! Gr 

Reputatie 7

@Doornekamp33 Logische vraag! We hebben vrij recent de Zyxel in gebruik genomen dus op dit moment zijn we niet bezig met weer een nieuw modem maar er komt wel wat anders leuks aan op het gebied van Wifi bij Thuis. :grin:

@rcmsys Hmm dat is balen, dan wordt het inderdaad lastig om de Fritz als acces point in te stellen. Op afstand ziet de verbinding er goed uit en ook de kwaliteit van de tv stream lijkt goed. Gebeurt het wegvallen van TV en Wifi tegelijkertijd? Zou misschien het tijdstip en datum willen noteren wanneer het gebeurt? Met een aantal voorbeelden kunnen we mogelijk verder gaan kijken wat de oorzaak kan zijn.

Ik heb alle tips geprobeerd die hier staan, ook een extra accespoint gemaakt. Niets helpt voor de snelheid. Ik zat zojuist letterlijk 80cm van de router en antennes af met de laptop, en krijg meldingen van slechte netwerksnelheid.

 

Ik probeerde een aantal malen de klantenservice te bellen, dat heeft niet zoveel zin.

 

De plaatsing van de router kan wellicht beter, liefst zet ik er zelfs een eigen router tussen maar geen idee of dat mogelijk is. 

Ik kan ondergronds netwerkkabels trekken onder de vloer naar een meer centrale plek, ik zie alleen niet (er zit een nogal raar ‘draadje’ tussen modem en Tmobile router) of en hoe ik daarmee de router kan verplaatsen.

 

Situatie nu:

 

  • T-mobile router Draytek, die doet de wifi.
  • Een huis met drie verdiepingen en totaal ongeveer 200m2 (lijkt me te doen met 1 router?!).
  • Vanaf de router gaat een netwerkkabel naar een switch, vanuit daar naar de tv, een pc beneden en hue kastje en een draad naar boven toe
  • Boven weer een switch (dus niets draadloos aan) met printers en een pc.
  • Er zijn hier vrij veel netwerken in de buurt; andere kanalen kiezen maakt het echter alleen maar slechter.
  • Wifi problemen zijn eigenlijk begonnen sinds over naar Tmobile thuis met glasvezel, lijkt alleen wel steeds erger te worden.
  • Kastjes staan in de hoek van de woonkamer (waar de glasvezel binnenkomt), lijkt me ook geen ideale plek.

Ik zou verwachten dat er kosteloos iemand langskomt om mee te kijken en het op te lossen. Telefonisch contact lukt echter niet (ik heb een tmobile thuis account waarmee ik in kan loggen op de algemene site, echter niet op deze community. Een nieuw wachtwoord aanvraag komt ook niet door… Moet zeggen dat ik wel het gevoel krijg erg mijn best te moeten doen voor service, reden dat ik bij Tmobile zit is dat ik al vreselijk lang mobiele klant ben (uit de BEN tijd nog toen je niet overal dekking had :-)… 

 

Ik hoop dat iemand me via dit kanaal op de goede weg kan krijgen of dat er een ingang is om makkelijker ‘live’ contact te krijgen.

Reputatie 7
Badge +15

@Babalicious 

Klopt, internetkabel vanaf de mediaconverter in de Deco en de Zyxel heb je dan niet nodig.

Wellicht kan je de Deco beneden eens voorzien van een fabrieksreset.

Reageer