Beantwoord

Firmware update Draytek 2132FVn

  • 20 April 2018
  • 95 reacties
  • 7812 Bekeken


Toon eerste reactie

95 reacties

Wat hier gebeurde wilde ik citeren en kopieerde de hele pagina naar het bericht. Verwijder dit bericht a.u.b. 

Ik heb nog 3 modems als iemand wil ;)

Voor wie het interesseert: Klantenservice gesproken en zij gaan een ander modem toesturen. 


Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik heb ook gebeld en mijn verzoek is geweigerd. :(

Reputatie 2

Snel want????????, Ook eigen routers zitten vol kwetsbaarheden, en die dicht je dan zelf effe met een patch.😱

Als je zo huiverig bent voor kwetsbaarheden, niks meer gebruiken waar software of verbindingen tussen iets aan te pas komen, denk dat de waterleiding nog het gevaarlijkst is, moet maar iemand op het idee komen om die te vergiftigen, kan in elke straat gedaan worden.


Ik had een Draytek met een laatste firmware uit 2017, die is echt zo lek als een mandje hoor. Gebruik al een tijdje een USG van Ubuquiti, die doet echt wel iets beter zijn werk dan die Draytek.

Ik ben zeker niet huiverig voor kwetsbaarheden hoor, maar vind het een fijne gedachte dat ik er ZELF invloed op heb en niet een ISP die er niks aan doet. Zakelijk maken wij gebruik van een Sophos XG, als je ziet wat daar dagelijks wordt tegengehouden dan wil je het liefst geen internet. Country blocking is dan een uitkomst :-)

Reputatie 7
Badge +15

@GerbenStraathof1 

En ook daadwerkelijk ontvangen of ging het enkel om een belofte?

Reputatie 7
Badge +3

Geen enkele router/modem is ‘lekdicht’, laten we dat voorop stellen.

De vraag die ik altijd een ieder stel, is de count van refused/blocked items een correcte maat of een FW goed of slecht is?

Maak maar eens een setup van meerdere FW applicaties .. en het zal je verbazen dat jouw als ‘de beste FW’ toch lekken zal laten zien.

Het is net zoiets als ‘de beste virusscanner’, veelal ook alleen maar afgaande op het aantal counts in je logfile.

Iets is pas goed als het om kan gaan met echt schadelijke zaken buiten de deur te houden, zonder dat het de netwerkstructuur aantast.

Een FW instellen is dan ook vaak geen ‘click and go’ of ‘plug and play’ via een wizard, maar vereist IN/OUT/LOCAL enz. trafic management .. en dat alles zonder overbelasting van die FW.

Het grootste gevaar is niet de FW, maar degene die de regels instelt … de man/vrouw tussen de stoel en het scherm!

Heb jaren hier een Draytek gehad van Vodafone thuis en dus later TMT, maar heb toen in die tijd nooit echt het idee gehad dat mijn netwerk gevaar liep.

Extra voordeel hier .. er is in dit huis geen Windows computer in de verste verte te bekennen .. dat is al de eerste stap om gerust te kunnen slapen :sunglasses:

Waar ik wel achter sta is, dat firmware updates die publiek bekende lekken dicht, altijd moeten worden doorgevoerd .. zeker door een ISP.

Zoals Hidden al aangeeft … EOL betekent niets anders dat je eventueel gevoeliger gaat worden voor exploits.

NOTE: laten we er vooral geen WELLES / NIETES  draadje van maken wie of wat beter is, maar laten we oplossingsgericht informatie met elkaar delen.

En wat al is aangegeven, er is een uitstekend topic gemaakt door onze gewaardeerde medeklant Hidden, om TMT routers/modems te vervangen door een eigen gekozen model. En dat gebeurt nog dagelijks, soms met hulp van hulpvaardige mensen met kennis van zaken.

@Peter71  .. even dit t.a.v. je link, de USG heeft ook in de firmware hardcoded default ubnt/ubnt staan als user/paswoord ;-) .. maar ik neem aan, gezien je berichten dat jij dat wel hebt gewijzigd.

Groet,

Pieter .. medeklant

Hoi @lisa, Graag zou ik ook mijn modem willen laten vervangen, ik heb ook een Draytek Vigor2132F dat tot kort altijd goed werkte. Maar sinds 1,5 week verlies ik steeds de verbinding met mijn werk. Soms tot 30 keer op een dag. Dacht eerste dan het mijn PC lag maar op een andere PC had ik hetzelfde probleem wel iets minder maar dat kan toeval zijn. Gek genoeg werkt internet wel goed. Maar volgens de ICT ligt de probleem toch bij mijn modem. Ze kunnen namelijk geen tot zeer slechte verbinding maken met mijn PC via Quick Assist, terwijl voorheen dit altijd goed werkte. Heb je tips of ideeën wat de probleem zou kunnen zijn? Bedankt, Arno

Dit onderwerp is lang geleden besproken, maar misschien heeft iemand interesse. Het is mogelijk om de firmware te upgraden naar de nieuwste versie. zie de foto's hieronder. geïnteresseerd neem dan contact met mij op via privé bericht.

 

De werking moet je nog een paar dagen testen maar het is veelbelovend.

En dan na einde contract je modem terugsturen en een factuurtje ontvangen omdat je iets hebt uitgehaald met apparatuur die niet jouw eigendom is ?

Dit is juist de reden waarom providers de afgelopen jaren hun eigen devices steeds verder dicht timmeren, functionaliteiten verwijderen.

Dit onderwerp is lang geleden besproken, maar misschien heeft iemand interesse. Het is mogelijk om de firmware te upgraden naar de nieuwste versie. zie de foto's hieronder. geïnteresseerd neem dan contact met mij op via privé bericht.

 

De werking moet je nog een paar dagen testen maar het is veelbelovend.

En dan na einde contract je modem terugsturen en een factuurtje ontvangen omdat je iets hebt uitgehaald met apparatuur die niet jouw eigendom is ?

Dit is juist de reden waarom providers de afgelopen jaren hun eigen devices steeds verder dicht timmeren, functionaliteiten verwijderen.

Voor de duidelijkheid: ik heb mijn T-Mobile-modem in de doos verstopt en in plaats daarvan heb ik een Mikrotik-router gekocht.
Ik verwijs naar de post omdat veel mensen (inclusief ik) dit apparaatmodel erg waarderen, alleen vanwege blokkades kunnen ze het volledige potentieel ervan niet gebruiken. Deze informatie is bedoeld voor mensen die toegang willen hebben tot de nieuwste functies van deze router. Je kunt ook een gebruikte kopen en deze opnieuw maken. Dat deed ik zodat ik geen contract verbrak. Deze toestellen zijn nu verkrijgbaar voor 20-30 euro en door de nieuwe software kunnen ze door elke internetprovider gebruikt worden.

Goeiedag, ook ik zit nog met een Draytek Vigor 2132F met firmware uit 2017. Bekabeld worden de snelheden wel gehaald. Wifi doet bijna niets meer, regelmatig moet het modem gereset worden omdat geen ip-adressen meer uitgedeeld worden en vervelendst van allemaal is dat analyse van de werkvpn's aangeeft dat de verbinding niet stabiel is.

Reputatie 7
Badge +3

@grzlnp 

Hou er rekening dat de Vigor-2132 serie geen vernieuwde firmware meer krijgt, dat i.v.m. zijn End Of Life status. Naar mijn mening heeft het dus niet tot weinig zin om dit ‘verouderde’ modem/router nog te voorzien van outdated firmware.

Als er een recent actief open source project voor zou bestaan, dan zou je er nog over na kunnen denken.

Tevens mist deze router natuurlijk de toch wel basic 5G Wifi, waardoor er denk ik nog maar weinig mensen zijn die dit device willen aanschaffen of voorzien van outdated firmware.

Dat je hem kunt update is niets nieuws

Als je dus functionaliteit wilt, zou je net als jou, een eigen router kunnen kiezen die niet in de EOL status is voor nu. Of je bouwt een eigen router van een oude PC, met daarop pfsense / opensense.

Veel ‘huis, tuin en keuken’ eindgebruikers zijn al lang blij dat hun internet en IPTV probleemloos werken met de door de provider geleverde devices.

Heb wel vaker geschreven, dat het wijs is om de Vigor om te ruilen voor meer recente devices die TMT gebruikt gezien de EOL van deze Vigor serie.

Pieter B alles wat je schreef is waar. Door de upgrade krijgt de gebruiker echter de mogelijkheid om het maximale uit het apparaat te halen waarvoor hij heeft betaald. Ik heb dit specifieke model vergeleken met andere apparaten en de prijsprestaties zijn erg goed. Als iemand dit toestel heeft en ervan wil genieten, dan is dat goed. Als hij iets sterkers moet kopen, is dat ook goed. Voor mij is de keuze het belangrijkste.
Je hebt open source software geschreven en geïnstalleerd.
Het is erg lastig en kost veel tijd, maar het kan wel bijvoorbeeld openwrt.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @mies-bvd, goed dat je dit aangeeft! Ik heb zojuist de swap in gang gezet. Er komt een nieuw modem je kant op. Nog een fijne dag gewenst!

Reputatie 2

Geen enkele router/modem is ‘lekdicht’, laten we dat voorop stellen.

De vraag die ik altijd een ieder stel, is de count van refused/blocked items een correcte maat of een FW goed of slecht is?

Maak maar eens een setup van meerdere FW applicaties .. en het zal je verbazen dat jouw als ‘de beste FW’ toch lekken zal laten zien.

Het is net zoiets als ‘de beste virusscanner’, veelal ook alleen maar afgaande op het aantal counts in je logfile.

Iets is pas goed als het om kan gaan met echt schadelijke zaken buiten de deur te houden, zonder dat het de netwerkstructuur aantast.

Een FW instellen is dan ook vaak geen ‘click and go’ of ‘plug and play’ via een wizard, maar vereist IN/OUT/LOCAL enz. trafic management .. en dat alles zonder overbelasting van die FW.

Het grootste gevaar is niet de FW, maar degene die de regels instelt … de man/vrouw tussen de stoel en het scherm!

Heb jaren hier een Draytek gehad van Vodafone thuis en dus later TMT, maar heb toen in die tijd nooit echt het idee gehad dat mijn netwerk gevaar liep.

Extra voordeel hier .. er is in dit huis geen Windows computer in de verste verte te bekennen .. dat is al de eerste stap om gerust te kunnen slapen :sunglasses:

Waar ik wel achter sta is, dat firmware updates die publiek bekende lekken dicht, altijd moeten worden doorgevoerd .. zeker door een ISP.

Zoals Hidden al aangeeft … EOL betekent niets anders dat je eventueel gevoeliger gaat worden voor exploits.

NOTE: laten we er vooral geen WELLES / NIETES  draadje van maken wie of wat beter is, maar laten we oplossingsgericht informatie met elkaar delen.

En wat al is aangegeven, er is een uitstekend topic gemaakt door onze gewaardeerde medeklant Hidden, om TMT routers/modems te vervangen door een eigen gekozen model. En dat gebeurt nog dagelijks, soms met hulp van hulpvaardige mensen met kennis van zaken.

@Peter71  .. even dit t.a.v. je link, de USG heeft ook in de firmware hardcoded default ubnt/ubnt staan als user/paswoord ;-) .. maar ik neem aan, gezien je berichten dat jij dat wel hebt gewijzigd.

Groet,

Pieter .. medeklant

Beste Pieter

Helemaal mee eens! Vooral dat stukje tussen scherm en stoel :-)

Er bestaat geen FW die compleet dicht is. Je hebt dat inderdaad zelf in de hand hoe veilig je het wilt hebben. Ik heb bijv. IDS / IPS / DPI aanstaan op de USG.

Uiteraard heb ik dat ww als eerste gewijzigd, zou eigenlijk een leverancier van FW / Hardware standaard in een wizard moeten hebben. (direct wijzigen in een eigen ww)

Peter

Voor de duidelijkheid: ik heb mijn T-Mobile-modem in de doos verstopt en in plaats daarvan heb ik een Mikrotik-router gekocht.
Ik verwijs naar de post omdat veel mensen (inclusief ik) dit apparaatmodel erg waarderen, alleen vanwege blokkades kunnen ze het volledige potentieel ervan niet gebruiken.

 

Klopt, en hoe behulpzaam ook. Het is niet de bedoeling dat mensen een andere firmware op het modem (dat eigendom is) van T-Mobile te installeren ( met alle mogelijke gevolgen van dien ).

 

Deze informatie is bedoeld voor mensen die toegang willen hebben tot de nieuwste functies van deze router.

 

 

Dan zullen die mensen inderdaad wel een zelfde modem moeten kopen zoals je zelf al zegt aangezien ze anders iets doen wat gewoonweg indruist tegen de voorwaarden T-Mobile en deze mensen uiteindelijk meer problemen op hun hals halen.

 

Door de upgrade krijgt de gebruiker echter de mogelijkheid om het maximale uit het apparaat te halen waarvoor hij heeft betaald.

 

Je betaalt niet voor een modem die een provider levert, tenminste… niet direct wellicht is het wel meegenomen in de totaalprijs maar dan nog. Je betaalt voor een dienst (internet). Zelfs als vrije modem keuze (besluit; eindapparatuur) van kracht wordt, zal het abonnement niet goedkoper uitvallen als een klant afziet van het modem welke de provider levert.

 

Ik heb dit specifieke model vergeleken met andere apparaten en de prijsprestaties zijn erg goed. Als iemand dit toestel heeft en ervan wil genieten, dan is dat goed. Als hij iets sterkers moet kopen, is dat ook goed. Voor mij is de keuze het belangrijkste.

 

Het is dan natuurlijk wel verstandig om er dan ook meteen bij te zeggen dat TS dan wel een identiek modem moet kopen omdat het niet is toegestaan de firmware van het T-Mobile modem zelf te vervangen :wink:

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jvspronsen, ik ben Lisa niet, maar kan zeker net zoveel doen als dat zij kan! 😄 Ik heb het Draytek modem meteen omgeruild zodat de Zyxel T50 naar je verstuurd wordt, inclusief Media Converter. Omdat dit zeer delicate apparatuur betreft, heb ik een monteur aangestuurd. Je zult binnen een halfuur een afspraaktool toegestuurd krijgen per sms en/of e-mail. Gebruik deze tool om een datum in te plannen bij Guidion. De monteur komt dan langs om de nieuwe apparatuur bij kosteloos te installeren. Zo kun je straks weer genieten van een top verbinding.

Zodra alles geïnstalleerd is, mag je de Draytek naar een milieustraat brengen; deze hoeft niet meer teruggestuurd te worden. 

Het verhaal dat ze werken met custom firmwares waarvan het build nummer niet bijgewerkt wordt, is voor mij geen goed verhaal. Ofwel er vindt zeer onzorgvuldig versiebeheer plaats (want builden zonder version increment is natuurlijk slecht) ofwel het is een onzinverhaal. Beide gevallen zijn niet best! Ik ben over naar een mediaconverter met eigen hardware erachter. Sneller, stabieler, beter bijgewerkt. Draytek hapt stof tot ik weer eens iets moet testen bij bijvoorbeeld een storing. 

@jwijnings Misschien lees ik er overheen, maar waar lees je dat ze het built nr niet ophogen?

Ik kan alleen er uit halen dat ze regelmatig een FW update uitrollen, 1 x per 4 jaar is ook regelmatig, dat zegt dus niks, denk eerder dat regelmatig onregelmatig had moeten zijn.:wink:

Reputatie 7
Badge +16

Heel graag gedaan! Nog een prachtig weekend toegewenst!

Dat hebben ze mij ooit via Twitter verzekerd, dat de software nieuwer was dan buildnr+datum ... 😱

Goedemorgen,

Ik heb ook een Draytek 2132FVn die ik graag wil vervangen. Kan dat geregeld worden?

Hi @Boris, natuurlijk. Ik werk met mijn vriendin in verschillende diensten vanwege een klein kind, dus de monteur kan elke dag op elk moment komen.

Ik ben heel blij, heel erg bedankt.

Ik zou het op zich ook prettig vinden als mijn draytek 2132F vervangen kan worden voor een stabieler en veiliger exemplaar.

mvg,

 

Dennis

Na 7 jaar tevreden klant te zijn bij T-mobile zou ook ik graag de hardware willen laten vervangen. Ik heb ook steeds vaker problemen met vooral het modem. Ik heb op dit moment:

de Draytek 2132

1x Antone Amulet 515 (nog voorzien van Vodafone logo)

2x Antone Kamai 510

grt Dave

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @sinned79 

ik heb een modemswap voor je in orde gemaakt. 

Je ontvangt straks een veel stabieler modem + Media Converter. Je hebt ook een afspraaktool per sms en e-mail ontvangen, hiermee kun je een afspraak met Guidion inplannen zodat de vervanging door hen geïnstalleerd wordt. Hou bij het maken van de afspraak rekening met de levering van het pakket met het nieuwe modem. 

Zodra het modem aangesloten is, kun je de Draytek bij het grofvuil plaatsen - deze hoeven we niet langer geretourneerd te hebben.

Reageer