Beantwoord

Firmware update Draytek 2132FVn

  • 20 April 2018
  • 95 reacties
  • 7812 Bekeken


Toon eerste reactie

95 reacties

@Sven-TMT 

 

Ook wij zitten met een Draytek router van 2015 (Vodafone Thuis) met verouderde firmware. Het bereik en snelheid is verre van optimaal, en valt regelmatig weg. Kunnen ook wij nieuwe router ontvangen?

 

Met vriendelijke groeten, 

Daniël

@grzlnp

Hou er rekening dat de Vigor-2132 serie geen vernieuwde firmware meer krijgt, dat i.v.m. zijn End Of Life status. Naar mijn mening heeft het dus niet tot weinig zin om dit ‘verouderde’ modem/router nog te voorzien van outdated firmware.

Als er een recent actief open source project voor zou bestaan, dan zou je er nog over na kunnen denken.

Tevens mist deze router natuurlijk de toch wel basic 5G Wifi, waardoor er denk ik nog maar weinig mensen zijn die dit device willen aanschaffen of voorzien van outdated firmware.

Dat je hem kunt update is niets nieuws

Als je dus functionaliteit wilt, zou je net als jou, een eigen router kunnen kiezen die niet in de EOL status is voor nu. Of je bouwt een eigen router van een oude PC, met daarop pfsense / opensense.

Veel ‘huis, tuin en keuken’ eindgebruikers zijn al lang blij dat hun internet en IPTV probleemloos werken met de door de provider geleverde devices.

Heb wel vaker geschreven, dat het wijs is om de Vigor om te ruilen voor meer recente devices die TMT gebruikt gezien de EOL van deze Vigor serie.

Ik heb nog steeds een draytek modem en zou heel graag willen dat ik de laatste firmware kon / mocht installeren. Dan communiceert hij tenminste beter met mijn draytek access point.

Doordat de firmware van beide verschilt kan ik nu geen gebruik maken van de mogelijkheid om apparaten automatisch over te geven van het modem naar het accesspoint en omgekeerd op basis van de kwaliteit van de verbinding, iets waar ik mijn accesspoint wel voor had gekocht. 

Ik snap dat het een oud modem is, maar de koppigheid waarmee t-mobile weigert om een gewone firmware update uit te voeren, is stuitend. Als ze echt van mening zijn dat het een end of life product is, waarom vervangen ze hem dan niet? En als ze hem niet terug willen, dan gebruik ik hem misschien wel als eigen modem, updaten en dan hun nieuwe modem in bridge stand. Is wat mij betreft ook prima.

Reputatie 7
Badge +8

@Luc_Maya van Heijst Met het Zyxel modem kan je wel een mesh netwerk vormen met onze wifi-punten. Het Draytek modem ondersteunt geen mesh. Na het swappen, mag je de Draytek inderdaad houden, maar waar wil je precies nog de Draytek voor gebruiken? Want het Zyxel modem heeft meer functionaliteiten dan de Draytek. Je kan het Draytek modem wel naast de Zyxel hangen en als router gebruiken, maar hier heb je een maximum op wifi en kan je geen gebruik maken van de 5GHz. Het gebruik van alleen het Zyxel modem zou dan een uitkomst kunnen bieden en heb je de Draytek niet nodig. Als je wil dat ik de Draytek laat swappen voor een Zyxel, weet dan wel dat de Zyxel wordt geregistreerd op de aansluiting en niet de Draytek. Je kan de Draytek dan ook niet meer als modem gebruiken.

Wat betreft de TV Boxen is dit zeker ook mogelijk! Ik stuur je nog even een PM met meer informatie.  

Reputatie 7

Hi @DJPBeeren, super tof om te lezen dat je al zo lang klant bij ons bent! 😁 Heel goed dat je dit laat weten, want je hoort zonder problemen van jouw verbinding te genieten. Ik heb dan ook meteen een verzoek ingeschoten bij onze technische dienst om het modem te laten swappen naar een Zyxel modem. De drie TV Boxen ga ik swappen naar onze nieuwe Amino Aria TV Boxen. Wanneer deze drie TV Boxen up and running zijn, kun je ook aangeven of je over wilt gaan naar ons nieuwe tv-platform. Ik voorzie je alvast graag van de voorwaarden:

Zodra de nieuwe TV Boxen bij jou binnen zijn, kan ik de migratie verder aanvragen en zal jij vanaf dat moment binnen twee weken van het nieuwe platform kunnen genieten. 

Weet dat de opnames op de huidige TV Box (Entone Amulet 515) verloren zullen gaan en je - totdat alles helemaal geregeld is - ook niet meer de mogelijkheid hebt tot opnemen. In jouw My T-Mobile Thuis kun je na de migratie eenvoudig Cloud Opnemen toevoegen aan jouw abonnement, waar kosten van € 5,00 per maand aan zijn verbonden. Je zult daarnaast zelf een SCART-verlengstuk aan moeten schaffen als de tv geen HDMI-aansluiting heeft. Teletekst zul je niet meer kunnen bekijken na de migratie. 

Ook ontvang jij een e-mail en sm vlak voordat je wordt overgezet naar het nieuwe platform én zul jij opnieuw moeten inloggen zodra jij bent overgezet. Tot zo ver alle belangrijke punten op een rijtje. Als jij hier enthousiast over bent, dan hoor ik graag een akkoord van je. 

Voor wie het interesseert: Klantenservice gesproken en zij gaan een ander modem toesturen. 

Reputatie 7

Hi @DJPBeeren, hopelijk heb je van een mooi weekend genoten! Ik wil je graag laten weten dat de nieuwe apparatuur naar jou onderweg is. Vandaag heeft de technische dienst dit in orde gemaakt, dus je kunt nu hier jouw bestelling volgen: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen. Ik hoor het graag van je als alles binnen is. Voor nu een hele fijne avond! 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @CorneliusB, welkom op onze Community! Ik heb zojuist de aanvraag ingediend, er komt een Zyxel T-50 jouw kant op. Voor nu, een hele fijne dag!

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Didi54

Ik heb de swap voor je in orde gemaakt. 

je ontvangt straks een veel stabieler modem + Media Converter. Je hebt ook een afspraaktool per sms en e-mail ontvangen, hiermee kun je een afspraak met Guidion inplannen zodat de vervanging door hen geïnstalleerd wordt. 

Zodra het modem aangesloten is, kun je de Draytek bij het grofvuil plaatsen - deze hoeven we niet langer geretourneerd te hebben.

Reputatie 7
Hi StefanT, wij maken gebruik van custom firmware in samenspraak met de fabrikant maar we zorgen uiteraard wel dat we up-to-date blijven! De updates worden automatisch 'gepushed' maar je kan een update ook handmatig forceren door een factory reset uit te voeren mocht deze beschikbaar zijn!
Reputatie 3
Hey Brian,

Bedankt voor je antwoord, dan heb ik zeer waarschijnlijk de laatste firmware.
Reputatie 2
Toevallig net geprobeerd om een firmware update te doen via factory reset. Helaas werkt niet. Firmware waar de router nu op draait is 3.7.9.1 van april 2017. De laatste is van mei dit jaar 3.8.0.1. Inmiddels 3 maanden oud. Dus niet echt up-to-date helaas.
Reputatie 7
Hi Bryson, heb je het dan over de algemene firmware die Draytek zelf aanbiedt? Het kan kloppen dat wij een andere versie hebben, wij gebruiken namelijk custom firmware die in samenwerking met Draytek voor ons ontwikkeld wordt. Wij gebruiken dus niet de "standaard" firmware die je online kan vinden 😉
Reputatie 7
Hi Ryan05, 3.7.9.1 is op het moment inderdaad de laatste versie. We updaten de firmware van onze modems en TV Boxen regelmatig en deze updates worden automatisch binnen gehaald. Je kan ze eventueel ook handmatig ophalen door een fabrieksreset uit te voeren mocht er een nieuwe versie beschikbaar zijn (vaak worden ze in "batches" uitgestuurd).
Jammer dat T-Mobile er functionaliteit uit sloopt.
Bijv. de optie Wireless LAN > Station Control is niet functioneel, hier zit simpelweg nog een bug in. Als ik een station max 4 hr per dag access wil geven komt de SW altijd terug met "Connection Time" can not be 0! ...
Ik heb alles geprobeerd maar de SW is niet goed hier, behoorlijk frustrerend.
Update FW via tftp werkt idd helaas ook niet.

WAAROM T-Mobile?
We updaten de firmware van onze modems regelmatig......


Ik stel vraagtekens bij deze 4 maanden oude reactie.

Mijn Draytek gaat richting een 2 jaar oude firmware en dus ernstig gedateerde beveiliging/veiligheid.

In mijn ogen dus absoluut “NIET REGELMATIG” en zeker niet wat je mag verwachten van grote namen als Draytek en T-Mobile.

Ik wil mijn glasvezel aansluiting voor geen goud missen, maar dit is toch een behoorlijk punt van zorg.

Mogen we de routing functie van de Draytek deactiveren en een eigen recentere router plaatsen, en de Draytek dus alleen als modem/bridge gebruiken?

Of gaat de telefoon dan problemen geven?

Wat als ik telefoon opzeg en alleen internet gebruik?

Graag aandacht!!!

Tegenwoordig gaat alles in huis via internet, dan moet het slot naar de buitenwereld toch de meest recente beveiliging hebben.

Met vriendelijke groet,
Robert
Tilburg

Ik zit zelf ook nog met zon oud draytek modem opgescheept en wordt telefonisch telkens (meerdere keren al) afgewimpeld en lijk er dus maar niet vanaf te kunnen komen. ik vind het nogal wat dat t mobile mij met zon verouderd apparaat gebruik laat maken van haar netwerk en het internet, en zou graag zien dat deze vervangen wordt en de vervanger geïnstalleerd wordt (indien ik dit niet zelf zou kunnen).. is dit mogelijk? @Jason @Demi 

 

Ik loop tegen hetzelfde punt aan. Begin dit jaar met een medewerker gesproken via de chat, die gaf aan dat ik op een wachtlijst gezet zou worden voor een nieuw modem. Toen ik nogmaals contact zocht om te vragen wat de voortgang was kreeg ik te horen dat er geen wachtlijst bestaat en wat ik eigenlijk precies onveilig vond aan een modem wat al jaren geen updates meer krijgt. Die discussie ben ik maar niet gaan voeren...

Reputatie 7

Hi @DJPBeeren, super leuk! Dan ga ik dit verder in orde maken voor je, zodra de nieuwe TV Boxen bij jou zijn aangesloten. Geef je hier een seintje als dit het geval is? Ik houd voor nu een oogje in het zeil of de apparatuur netjes bij jou is aangekomen. 

geïnteresseerd ? schrijf naar privé

Hi @EveryiPhone, hartstikke goed dat je via deze weg aan de bel trekt! Zelf zie ik geen log terug van een collega, dus ik vrees dat hier iets niet helemaal goed is gegaan. Gelukkig ben je hier aan het juiste adres en help ik jou hier met alle liefde bij. Ter check: ga je ermee akkoord dat ik het Draytek modem om laat wisselen voor een Zyxel T-50? Of vroeg jij eerder aan mijn collega van chat of je een Zyxel T-54 mocht ontvangen? Dit modem wordt nu alleen nog geleverd bij nieuwe Glasvezelaansluitingen. Ik hoor het graag van je, zodat ik aan de slag kan. 

Hi Lisa! Dank voor je snelle reactie, heel fijn. Ik had het met de medewerker niet gehad over welk modem precies. Omruilen voor een T-50 lijkt me prima als het lastig is om een T-54 te leveren, dus akkoord.

Reputatie 7

Hi @EveryiPhone, heel graag gedaan! Jij ook bedankt voor jouw super snelle reactie. Ik heb gelijk een verzoek ingeschoten voor onze technische dienst om deze swap te realiseren. Zodra dit verzoek is goedgekeurd, dan kun je de status van de bestelling volgen in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen. Laat je weten of het nieuwe modem prettig(er) werkt, zodra deze up and running is? 💪

Reageer