Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt



Toon eerste reactie

180 reacties

Reputatie 2

@remy561 @sijucm @Robbenu Dank voor de meldingen! Zouden jullie (het liefst meerdere) tijdstippen en datums door kunnen geven wanneer dit gebeurde en het zich voor het laatst voor deed? Dan gaan we dit verder onderzoeken.

 

Ik zie alleen wat de laatste keer was, gezien aan de uptime van de huidige verbinding, dat was zo'n 22 uur geleden dus 16/11/2020 rond 15:53 

Reputatie 1

Ik heb ethernet kabel rechtstreeks vanuit Zyxel router. Bovendien, ik heb de ping, traceroute direct vanuit Zyxel diagnostics. 

If your debugging solution involves not connect anything to my router for a week to check if there is an issue, I would really be surprised. Could you please repeat that to be absolutely sure? 

Ik heb geen eigen aparte router. Ik heb alleen maar apparaten direct aangesloten met de Zyxel router met ethernet kabel. Without using a laptop connected to the router I cannot check if there is a connection issue.

I have used KPN for years and never had an issue. The operator I talked to last time said she see the issue but then they sent guidion that just replaced  the Zyxel router without backup. 

Reputatie 3

@Jason 
Ik heb er de Netgear GS105Ev2 tussen gehangen. De Linksys Velop die er achter zit regelt de rest van het verkeer in huis. 

Reputatie 7

Hey @Henk Ernst,

Zojuist heb ik je verbinding op afstand uitgelezen. Daarbij heb ik gelukkig geen problemen kunnen achterhalen. We moeten dan verder graven waardoor dit probleem door wordt veroorzaakt. Aangezien je veel eigen apparatuur (switch, router) hebt aangesloten, moeten we eerst een aantal zaken uitsluiten. Allereerst valt me op dat je modem al een geruime tijd onafgebroken online. Heb je ook al geprobeerd om je modem van een fabrieksreset te voorzien. Dan sluiten we dat in ieder geval uit. Na de reset raad ik je aan om het de komende dagen te testen. 

Reputatie 3

Vandaag ook uitval gehad om 18:45 terwijl ik niet thuis was en dus (haast) geen internet dan gebruik. Nu net het zyxel modem herstart en toen deed ie het pas weer. 

Reputatie 3

Ok, bedankt voor je reactie! 

Misschien kan je vragen aan het development team of er soms rond die tijden software updates gedaan worden ofzo? 

Of dat ze ook een monitor op mijn ip adres zetten (die zet ik even niet op een openbaar forum, maar die kan ik in private message geven) zodat ze de up/down tijden ook zien? 

Heb ik al de laatste firmware versie op het modem? 

Systeeminformatie

Modelnaam

VMG8825-T50

Firmware-versie

V5.50(ABPY.1)b16_20210525

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, merci voor jouw laatste update! Ik baal er ontzettend van dat de problemen nog steeds blijven aanhouden na het uitvoeren van een reboot. Ik heb dan ook zojuist een omwisseling van de TV Box in werking gezet. Zodra dit verzoek is verwerkt, krijg jij een bericht met daarin de bevestiging dat jouw TV Box wordt omgeruild. Jij mag dan vervolgens jouw huidige TV Box retourneren. In dit topic lees jij alvast hoe jij dat het makkelijkste kunt doen. Ik duim enorm dat dit dé oplossing blijkt te zijn voor jouw probleem en ik houd voorlopig dan ook nog even een oogje in het zeil. Fingers crossed! 🤞

Reputatie 7
Badge +16

Hi @sijucm, forgive me for starting in English, but it seems like Dutch isn't your native tongue and I completely understand how difficult it can be discussing technical issues in another language - although you do seem to comprehend and command Dutch on a large basis! 😄

If I understand you correctly, every device is connected directly the modem via an ethernet cable. How many devices are connected at the same time? I've analyzed your connection and it seems as though there are currently thirteen devices which are connected either directly or via powerline adapter, is that correct?

I think you accidentally misinterpreted Brian's comment. He meant that it's not possible for us to check/analyze other devices which are connected to the modem, except for a TV Box. That's why it's preferred to check the stability by means of an elimination process, that is: by disconnecting every device one by one, until we've found the culprit. Hope this helps and thanks for being so patient and cooperative! 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Henk Ernst, top dat je updates blijft geven, zo kan ik elke keer met onze specialisten schakelen! 

Mijn vermoeden gaat nog steeds uit naar de TV Box die op de lijn voor verstoringen zorgt. Kan ik je aanbieden om de box om te laten ruilen en zo ja: wil je dan ook meteen overgezet worden op het nieuwe TV-platform? Het is wel evident dat de TV Box voor problemen zorgt, elke keer als deze aanstaat, wordt er gepoogd een IP-vernieuwing te doen vanuit de server (DHCP), ook zie ik veel momenten van uitval die gelijk lopen met de uptime van de box.

Ik wil het graag weer grondiger laten onderzoeken, maar mijn ingeving is een issue met de harddiskrecorder. Laat me weten wat voor jou de meest geschikte optie is, dan pak ik dit meteen op!

Reputatie 1

@Sander

@Pieter_B

bedankt voor jullie reacties 

Zowel de Zyxel als de Deco hebben zoveel mogelijk de standaard settings. Het plaatje van

@Pieter_B klopt eigenlijk bijna helemaal. Beide devices hebben hun eigen default LAN IP’s en zijn defacto 2 subnets. Wel heb ik de Deco DHCP range op x.x.100 laten starten, en heeft de Zyxel juist x.x.2 als start IP. En daarbij is 192.168.1.2 direct de Fixed IP voor de Deco. Dit zal ik aanpassen om eventuele problemen te voorkomen. Overigens is het interessant om op te merken dat ik deze Fixed IP pas heb ingesteld nádat het internetverbindings probleem zich al een paar maal had voorgedaan. Dit zou opzich het probleem dus niet mogen/kunnen zijn. 
 

@Sander De Deco voor langere tijd loskoppelen is geen optie, aangezien er meerdere apparaten aan gekoppeld zijn (WiFi maar ook bedraad) die met 2 thuiswerkers en 2 middelbare scholieren met online lessen gedurende de dag internet vereisen. Een fabrieksreset zou ik nog wel een keer kunnen proberen. Al valt daar m.i. ook weinig te halen aangezien de meeste settings van het Zyxel modem (DMZ, Port Forwarding, etc) in de default waarde staan en nooit gewijzigd. Ik heb gezocht naar een mogelijkheid om de Firmware bij te werken (software update button, of file import), maar dit vind ik nergens terug in de modem settings. Wordt dit automatisch gepusht?

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, ik baal hier net zo van als jij! Mijn excuses, dit is niet goed gegaan met het swappen. Ik heb direct een nieuw verzoek ingediend achter de schermen. Ik ben het helemaal met je eens dat dit niet zo had mogen verlopen, dit is mijn fout. Ik doe erg mijn best dat zo snel mogelijk de juiste TV Box jouw kant op komt en dat deze hopelijk al jouw problemen oplost. Maandag check ik direct weer wat de status hiervan is en dat nu daadwerkelijk de juiste TV Box bij jou thuis komt. 

Reputatie 3

Hoi @Lisa , ja ik moet het modem dagelijks uit en aanzetten om de storing te verhelpen. Soms is het modem vanzelf al aan het herstarten en moet ik alleen wachten tot ie weer online is. Het zelf herstarten doe ik enkel op het moment dat ik dus geen internet heb en ik ook thuis ben. Soms is het wereldbolletje lampje wel uit (niet rood, maar uit) en soms niet, maar het is altijd zo dat ik geen bedraad/wifi internet dan heb. 

Ik kan wel jullie collega wel toegang geven tot de monitoring website die ik heb? Dan kan die zien of die nieuwe ip handouts overeen komen met de storingen die ik heb?

Ik ben nog steeds niet gebeld helaas, dus daarom duurt het langer om dit op te lossen. Ik kan geen wachtwoorden delen via het forum uiteraard. 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, merci voor deze aanvullende vragen! Ook die heb ik doorgezet naar mijn collega en ik verwacht hier zo snel mogelijk een reactie op te krijgen. Dan kom ik hier graag bij je op terug. 

Reputatie 3

De laatste 24 uur was ie wel nog goed gelukkig, maar ik zie wel dat de response tijd vreemd genoeg in de nacht hoger ligt dan overdag. Wat doet het zyxel kastje s nachts? Ik heb helemaal geen apparatuur aan staan s nachts, ook geen nas of iets dergelijks. 

 

Reputatie 4

Hoi @Jason, als het aan de TV-box zou liggen dan zou ik verwachten dat bij offline halen daarvan de symptomen mogelijk verdwijnen. Is, dat een zinnige hypothese?

Ik heb om 16.20u de TV-box als experiment stroomloos gemaakt. Tot nu toe zie ik echter nog geen verbetering qua symptomen. Heeft het zin dat ik dat nog iets langer aankijk denk je? 

De TV-box heeft hier normaliter 24/7 netspanning en staat dan of stand-by of is actief in gebruik om TV te kijken. Wat bedoel je met up-time in deze wat de TV-box betreft? 

Wat zijn de verschillen tussen de huidige TV-box en het nieuwe platform?

/Henk Ernst 

Reputatie 4

Verbinding ligt er sinds vanmorgen plm 7.00 u geheel uit. Power cycle van Zyxel en glasvezel mediaconvers bieden geen soelaas. Modem weer kuren of dit keer andere storing? Zwaar irritant want zonder internet kan ik niet werken. 

Reputatie 4

@Brian Sinds 15 dec weer dagelijks een instabiele verbinding. Gisteren het modem handmatig herstart nadat het echt te bont werd. Sindsdien lijkt het een stuk beter. Dus of de firmware update geholpen heeft vraag ik me af. Mogelijk zelfs averechts.

 

@Boris Dit is wat mijn monitoring oplevert op de LAN-poort van de Zyxel. Mijn tooltje pingt elke 10 sec en tript als er langer dan 15 sec geen of veel te late response komt. Dus er moet nogal veel packet loss of extreme vertraging optreden op ICMP echo voordat hij als serieus wordt geteld. Dus als hij geteld wordt is er echt iets niet in orde. Op dagen dat ik thuiswerk gaan video sessies in MS Teams dan typisch ook haperen.

Ik kan dit verloop niet verklaren door verhoogde of andere WAN activiteit of infra aanpassingen thuis.

Ik ben pas in de zomer begonnen met deze logger. Daarvoor ook veel issues maar nog geen logs van.

Ik ga mij hier ook eens toevoegen.

Heb sinds juli glasvezel met de Zyxel.

Heb in totaal 10x uitval gehad waar ik na een modem resetten weer internet heb.

in mijn geval alles bedraad en alles wat erachter zit ziet elkaar maar geen internet.

gisterenochtend was het weer zo ver en deze ochtend weer.

wat bij mij het geval is dat het altijd in de nacht gebeurd.

Niets lijkt erop dat er iets niet klopt aangezien geen enkel lampje aangeeft dat er geen verbinding is op het modem. Als ik de mediaconverter reset helpt niets.

alleen het resetten van het modem helpt.

Reputatie 4

Ik heb zojuist het Zyxel weer gereboot.

Het probleem treedt meestal op plm een week na de vorige reboot. Het manifesteert zich vooral tijdens de dag als er meer internetverkeer is. De symptomen beginnen vaak met toenemende round-trip tijden op de echo, vervolgens toenemende frequentie en mate van echo packet loss. Uiteindelijk wordt het bijna permanent 100% packet loss en is internetverkeer merkbaar gehinderd of niet mogelijk. Als ik het dan nog op zijn beloop laat, komt het soms voor dat de Zyxel spontaan herstart. Daar laat ik het zelden op aankomen.

Deze symptomen zijn in het afgelopen jaar niet wezenlijk veranderd zoals je kunt nalezen in deze thread.

Ik stel voor dat we inderdaad de TV-box om gaan ruilen in de hoop dat dat helpt.

Maar zelfs als de TV-box een rol speelt, vind ik dat de Zyxel niet structureel zo extreem mag trippen. Het riekt naar een overflow in hard- of software. En gezien de Zyxel al eens is omgewisseld, zou dat dus mogelijk een ontwerpfout kunnen zijn. 

Reputatie 4

En ja hoor...het is weer plm een week verder en de Zyxel begint weer eerste tekenen te vertonen van onbereikbaarheid. Pakket loss begint weer vaker voor te komen.

 

Is al meer bekend over of de TV box inderdaad (mede) de oorzaak kan zijn? 

Reputatie 2

Verbinding ligt er sinds vanmorgen plm 7.00 u geheel uit. Power cycle van Zyxel en glasvezel mediaconvers bieden geen soelaas. Modem weer kuren of dit keer andere storing? Zwaar irritant want zonder internet kan ik niet werken. 


Als je in de omgeving Utrecht Almere zit, dan was er vanochtend een storing

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik wil heel graag bij je checken of je nog steeds dezelfde issues ervaart namens mijn collega! Ook wil ik bij je dubbelchecken of het wellicht alleen de wifi betreft. Kun je hier kort op terugkomen? Dan weet ik dat de situatie zo helder mogelijk is geschetst en komen we sneller tot de fix. Dankjewel! 

Reputatie 3

Hoi allen, 

 

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb een account aangemaakt omdat ik het probleem van Henk Ernst nu ook heb bij mijn verbinding. Ik ben sinds mei 2022 klant van t-mobile thuis, maar ik zie ook vaak (soms wekelijks, soms enkele dagen erna) verbindingsissues die dan pas opgelost worden na een herstart van het Zyxel T50 modem.

Ik heb hier ook 2 tijdstippen en foto's, voor de t-mobile medewerker, dat het uitgevallen was.
14 okt 06:32 en op 10 okt 19:04. foto's zijn van het mediaconverter kastje en het modem. Op beide data zelfde lampjes die aan/uit zijn, dus ik heb de foto's maar niet dubbel erin gezet. 

Ik heb geen eigen router of dergelijke eraan hangen.

Ik heb alleen glasvezel 100MB/s internet van T-mobile en geen tv (ook niet van andere providers, aangezien ik alles online kijk) en ook geen telefoon. 


Is het mogelijk om het nieuwste modem, de zyxel T54, te krijgen om te kijken of dit het probleem oplost? 

Mijn wijk is vrij nieuw (6 jaar), dus kan dit modem deze glasvezel aansluiting aan?

 

mvg, 

Annelies

 

 

Reputatie 4

@JasonTot nu toe gaat het goed. Eind van de middag vandaag is de monteur van Guidion geweest. Hij heeft het modem omgewisseld voor een ander exemplaar. Hij wilde ook de verbinding nog doormeten maar hij kon de benodigde collega’s telefonisch niet bereiken. Dus het doormeten is niet gebeurd. Nu even afwachten hoe het verder gaat.

Helaas we zijn een week verder en zelfs ook nog even het modem een power cycle gegeven ivm storing op donderdag en het zaakje begint weer instabiel te worden lijkt het. 

Reputatie 3

Hoi Lisa, 

Ja, ik heb nog steeds dezelfde issues. Nee het is niet alleen de wifi, het hele internet ligt er dan uit. Ik heb nu een monitor erop gezet (website uptimerobot), zodat ik precies kan zien wanneer de router uitvalt en geen ping meer terug geeft vanaf het internet. Ik zou zeggen dat jullie zo'n monitor er ook op mogen zetten voor mij.

Op deze momenten lag ie er uit en moest ik het modem zelf uit en aan zetten voordat ie weer werkte:

2 nov: 23:05 t/m volgende ochtend

4 nov: 5:52 tot 6:50

5 nov: 4:14 tot 6:32

5 nov: 14:38 tot 17:49. (hier heeft ie zichzelf na uren weer herstelt)

6 nov: 00:41 tot 02:00 (hier heeft ie zichzelf herstelt)

7 nov: 13:12 tot 13:15. (was aan het thuiswerken en opeens geen internet. heb zelf gelijk modem herstart). 

 

Ik ben ook nog steeds niet gebelt door de technische dienst voor een afspraak. Ik snap niet zo goed waarom een afspraak maken of gewoon even contact erover zo lang moet duren. Alles via openbaar forum is niet echt handig.

Zoals je ziet ervaar ik supervaak storingen. Ook zijn het geen vaste tijden en is het vaak zelfs als ik het internet helemaal niet gebruik (dus geen overload of zoiets).

Voor iedereen met hetzelfde probleem. Ik heb de website uptimerobot nu gebruikt. Router op ping vanaf web tijdelijk hiervoor open gezet. 

 

 

Reageer