Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt



Toon eerste reactie

180 reacties

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, zoals beloofd zou ik een oogje in het zeil houden! Het onderzoek is inmiddels afgerond door de technische afdeling en zij hebben laten weten dat alles in orde lijkt te zijn aan onze kant. Ervaar jij dit ook zo of zijn de problemen nog steeds gaande? Ik hoor het graag van je!

Reputatie 4

@Jason Het is weer plm een week verder en de verbinding begint weer steeds instabieler te worden. WAN-verkeer hapert inmiddels. Ping packet loss neemt toe en zit sinds vanmorgen een groot deel van de tijd tussen 50 en 100%. Ping rtt piekt regelmatig anderhalf a twee keer zo hoog vergeleken met toen het goed ging als er al verkeer door komt van de wan kant. 

Reputatie 4

Sinds vrijdag 26 februari om 8.42u is het Zyxel modem weer met golven slecht bereikbaar. 

Afgelopen nacht tussen plm 23u en 5u vanmorgen zie ik even geen issues en daarna weer. 

Ik laat het nog even lopen zodat er evt naar gekeken kan worden terwijl het euvel zich voordoet. Als het uit de hand loopt en de verbinding onwerkbaar wordt, ga ik het modem weer herstarten. 

Reputatie 7

@DeNeel, fijn dat het allemaal weer naar behoren werkt! Wat betreft de log, ik weet niet zeker of dit een standaard feature is van onze firmware. Je zou het kunnen proberen via een programma als pingplotter te monitoren. Maar dat staat buiten T-Mobile, een logboek of monitoring zit niet standaard in het pakket. Een andere optie is om een kopie te maken van je modem instellingen, dan een fabrieksreset uit te voeren en dan de instellingen weer terug kopiëren. Ik dacht dat dit ook met de Zyxel kon!

 

@Kleuvert In dit geval wil ik je vragen een fabrieksreset van het modem uit te voeren. Op die manier herstelt deze zich weer. Dan kunnen we het modem uitsluiten als oorzaak van het wegvallen. Zit er nog andere hardware op het modem (buiten een TV Box) die de oorzaak zou kunnen zijn?

 

@Robbenu Ik help je graag verder! We werken inderdaad met een dynamisch IP adres, maar dat zou geen wegvallende verbinding mogen veroorzaken. In vele gevallen blijft een IP adres ook langere tijd ongewijzigd. Ik kijk dus graag wat dieper naar het probleem. Zou je allereerst een fabrieksreset willen uitvoeren van het modem? Ook hoor ik graag welke apparatuur je verder hebt aangesloten om te kunnen bekijken of hier de oorzaak kan liggen. Tot slot hoor ik graag welke lampjes er branden op het modem op het moment van wegvallen. Op dit moment zie ik dat het modem (én de verbinding) al non-stop 5 dagen online is. Heb je het wegvallen onlangs nog ervaren? Dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in het netwerk na het modem (dus randapparatuur). 

 

@sponsrob Afgelopen maandag was er een probleem met de DNS server waardoor de verbinding mogelijk wegviel. Ik zie nu dat je modem sindsdien onafgebroken weer online is: yes!

Reputatie 1

I had this issue again couple of weeks back and I did talk to the customer support while this happened. She said she cannot see the modem/router and I had to restart for her to see my modem/router. Because I just cannot go on like this and I cannot change the provider as of now, I replaced the Zyxel router with an EdgeRouter X to check if that will resolve the issue. 

Yesterday (22-12-2020) at around 1430 I had this issue again. No internet connection and because it was an emergency I tried restarting the router and that did not resolve the issue. In pure panic I had to reconnect the Zyxel router and I had internet again. But then I saw later that there was a reported internet outage yesterday. (did i cause it *smiley-face*). Now I’m not sure if this was the issue I had earlier or it was due to an internet outage. I did not get any communication from T-mobile about the service breakdown (which I expect when there is an outage). 

Meanwhile I reconnected my EdgeRouter again and will watch again if this issue comes again. Could T-mobile check if the issue yesterday was a regular service outage? 

Reputatie 2

Graag sluit ik me bij Henk aan, sinds een maand of twee ben ik over van KPN naar T-Mobile, en sindsdien is het internet verre van stabiel. Ik zocht het eerst bij mijn Ubiquiti thuisomgeving maar na daar toch echt niets te hebben gevonden, bleek een reboot van de modem de oplossing. Zojuist heb ik dat voor de derde keer in twee weken gedaan :(

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, heel goed dat je het aangeeft! Ik weet zeker dat ze jou zo snel mogelijk gaan contacteren. Jammer genoeg heb ik geen zich in de agenda van de netwerkbeheerder, maar ik wil echt dat je zo snel mogelijk aan de beurt komt. Om deze reden heb ik dan ook gevraagd aan mijn collega of we wellicht opnieuw een reminder kunnen sturen. Hopelijk versnelt dit het proces wat. Laat je het weten als je bent gebeld? 🤞 Ik waardeer jouw geduld enorm en kan mij jouw gevoel voorstellen - nogmaals sorry. 

Reputatie 7

Hoi @Mjorritsma ,

Although we don’t recommend you try a factory reset due to the BNG migration issues it can trigger, you can always try one. Please be aware that with those issues, trying a factory reset is at your own risk! 😉 It should reset the password straight back to the factory one you can find on the modem itself. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Robbenu, is er in de afgelopen 24 tot 48 uur een moment van uitval geweest? 

Hoi @Arrow87, top dat er bij jou geen downtime meer is geweest. Welke managed switch heb je ertussen gehangen? 

Reputatie 1

Ik ga zo ook weer m’n modem rebooten. Zag wel dat ik nog op de oude firmware zit. Is er voor mijzelf enige mogelijkheid om de update te forceren?

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, jeetje - dat is niet de terugkoppeling waar ik op had gehoopt! Heel goed dat je mij dit meteen laat weten. Ik heb dit doorgespeeld naar mijn collega, zodat hij de vervolgstap met mij kan delen. Excuses dat je nog met dezelfde problemen kampt. Ik ga hier voor je achteraan. Je hoort zo snel mogelijk van me hoe we dit definitief gaan verhelpen!

Reputatie 4

@Lisa dank. Laten we hopen dat het omwisselen van de STB de zaak oplost.

 

Curieuze observatie: sinds gisteren weer in toenemende mate wegvallende verbinding. Dat is eerder dan verwacht. Echter, donderdag heb ik de STB moeten herstarten omdat ik even de netwerkkabel daarvan moest loshalen. 

Reputatie 2

Hier het issue nog niet tegen gekomen wel had ik vanochtend een korte connection lost. Ip adressen zijn niet de echt adressen.

 

241     Dec 18 08:53:27     user     notice     system     zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection lost
242     Dec 18 08:53:24     daemon     info     dhcpc     udhcpc: Received SIGTERM
243     Dec 18 08:53:22     user     notice     system     zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection lost
244     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp:
245     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to parameter name shared memory
246     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to object name shared memory
247     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to schema shared memory
248     Dec 18 08:53:22     user     info     upnp     zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
249     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: UPnP daemon init…

 

Hier onder complete log

118 	Dec 18 08:55:19 	user 	info 	upnp 	zupnp: zupnpCreateIptables : Enter
119 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
120 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
121 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
122 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
123 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
124 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
125 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
126 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
127 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
128 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
129 Dec 18 08:55:17 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
130 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
131 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
132 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
133 Dec 18 08:55:15 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
134 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
135 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
136 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
137 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
138 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
139 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
140 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
141 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
142 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
143 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
144 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
145 Dec 18 08:55:10 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection ready
146 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp:
147 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
148 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
149 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
150 Dec 18 08:55:10 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
151 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
152 Dec 18 08:55:10 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
153 Dec 18 08:55:03 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection ready
154 Dec 18 08:54:58 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
155 Dec 18 08:54:58 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.140.132.71 obtained, lease time 900
156 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 85.145.137.71...
157 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
158 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
159 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
160 Dec 18 08:54:56 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
161 Dec 18 08:54:56 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.144.100.41 obtained, lease time 3600
162 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
163 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
164 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.144.100.41...
165 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
166 Dec 18 08:54:55 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
167 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc:
168 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
169 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
170 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
171 Dec 18 08:54:52 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
172 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc:
173 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
174 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
175 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
176 Dec 18 08:54:50 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
177 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc:
178 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
179 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
180 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
181 Dec 18 08:54:47 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
182 Dec 18 08:54:45 user info xdsl esmd: xDSL: link up, Connection Type: PTM, Speed: RX:111214 / TX:33031 (Kbps)
183 Dec 18 08:54:45 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
184 Dec 18 08:54:45 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258813\",\"mac\":\"08:5c:d6:d4:76:eb\",\"ip\":\"192.168.1.24\",\"host\":\"L00158\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ifname\":\"br0\"}
185 Dec 18 08:54:45 daemon warning dhcpd dnsmasq-dhcp: Ignoring domain XXX for DHCP host name XXX
186 Dec 18 08:54:24 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
187 Dec 18 08:54:24 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258792\",\"mac\":\"94:65:9c:be:2d:d7\",\"ip\":\"192.168.1.130\",\"host\":\"DESKTOP-FLAUHNN\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:94:65:9c:be:2d:d7\",\"ifname\":\"br0\"}
188 Dec 18 08:54:13 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
189 Dec 18 08:54:13 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258781\",\"mac\":\"08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ip\":\"192.168.1.24\",\"host\":\"L00158\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ifname\":\"br0\"}
190 Dec 18 08:54:13 daemon warning dhcpd dnsmasq-dhcp: Ignoring domain XXX for DHCP host name XXX
191 Dec 18 08:54:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
192 Dec 18 08:54:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258770\",\"mac\":\"94:65:9c:be:2d:d7\",\"ip\":\"192.168.1.130\",\"host\":\"DESKTOP-FLAUHNN\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:94:64:9c:be:2d:d7\",\"ifname\":\"br0\"}
193 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
194 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
195 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
196 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
197 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
198 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
199 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
200 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
201 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
202 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
203 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
204 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
205 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
206 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
207 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
208 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
209 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
210 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
211 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
212 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
213 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
214 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
215 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
216 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
217 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
218 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
219 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
220 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
221 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
222 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
223 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
224 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
225 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
226 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
227 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
228 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
229 Dec 18 08:53:38 user info upnp zupnp: zupnpCreateIptables : Enter
230 Dec 18 08:53:37 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
231 Dec 18 08:53:37 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
232 Dec 18 08:53:36 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
233 Dec 18 08:53:36 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
234 Dec 18 08:53:32 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
235 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp:
236 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
237 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
238 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
239 Dec 18 08:53:28 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
240 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
241 Dec 18 08:53:27 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection lost
242 Dec 18 08:53:24 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
243 Dec 18 08:53:22 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection lost
244 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp:
245 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
246 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
247 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
248 Dec 18 08:53:22 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
249 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
250 Dec 18 08:53:19 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
251 Dec 18 08:53:19 user info xdsl esmd: xDSL: XTM link down.
252 Dec 18 08:53:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
253 Dec 18 08:53:02 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
254 Dec 18 08:52:54 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
255 Dec 18 08:52:50 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
256 Dec 18 08:52:48 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
257 Dec 18 08:52:47 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
258 Dec 18 08:52:16 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
259 Dec 18 08:52:16 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.145.137.71 obtained, lease time 900

 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik wil je graag laten weten dat ik een paar dagen vrij ben! Op woensdag ben ik er weer en dan kom ik meteen weer bij je aankloppen als ik een update met jou kan delen. Merci voor jouw geduld. Tot snel! 😊

Reputatie 4

De reboot heeft even gewerkt. Sinds gisteren weer in toenemende mate packet loss. Net maar weer de Zyxel gereboot om te kunnen werken. 

Reputatie 7
Badge +5

Dank voor de update @AnneliesUtrecht en super dat het is opgelost! 🎉

Reputatie 2

Toevallig kreeg ik net nog een soort van crash waar bij de datum terug ging op 1 januari.

Zie onderstaande.

 

273 	Jan 1 00:00:56 	daemon 	err 	dhcpd 	dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
274 Jan 1 00:00:53 daemon err dhcpd dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
275 Jan 1 00:00:53 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d

 

Overigens kunnen jullie volgens mij de log ook op afstand uitlezen klopt dat?

Reputatie 1

Vanochtend om 06:35 was het na 12 dagen uptime weer raak. Weer de welbekende error: “udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas10_4, -1], Address already in use”.

Voor de verandering had ik deze keer alleen de media-converter gereset, wat ook genoeg blijkt te zijn om de verbinding te herstellen. Mijn Zyxel modem heeft dus nu geen reboot gehad, maar de udhcpc service is nu wel opnieuw gestart.

De logs: https://www.dropbox.com/s/9nez7936v5lmuf3/syslog_2020-12-15.log?dl=0

Interessante tijdstippen:
06:35:28: udhcpc faalt waarna er geen 900s leases op 143.178.5.59 verleent meer worden
08:10:05: reboot van media-converter zorgt ervoor dat het udhcpc gekilled wordt (SIGTERM)
08:10:26: udhcpc process herstart zichzelf
08:10:42: eerste 900s lease verleent, verbinding hersteld.
08:13:00: udhcpc proces forked naar de achtergrond
08:18:13: volgende 900s lease verleent (precies 450 seconden na vorige lease)

Gezien zowel een mediaconverter als zyxel modem reboot lijkt te helpen, denk ik toch dat het probleem in het udhcpc proces zit, zoals ook aangegeven bij de kernel error.

Reputatie 4

Sinds 11-03-2021 plm 16:00 uur is de Zyxel weer in toenemende mate slecht bereikbaar met ook af en toe uitval van internet tot gevolg. Het heeft het nog geen week volgehouden sinds de laatste reboot (dat was een geplande wegens onderhoud aan mijn netwerk thuis).

Vanavond de Zyxel maar weer herstart. Nu draait het sinds plm 20:15 uur weer normaal. Mijn verwachting is dat als er niks verbeterd er waarschijnlijk over plm. een week weer een reboot nodig is van de Zyxel.

Waardeloos...

Reputatie 4

UPDATE: @Henk Ernst op 13 januari hebben we de 15b firmware versie uitgerold met een workaround. Probeer alsjeblieft een herstart uit te voeren om de nieuwste versie binnen te halen. We zijn nog hard bezig aan een permanente fix, sorry voor het ongemak!


Aangezien ik sindsdien al een reboot heb uitgevoerd heb ik die firmware inmiddels vermoed ik.

Ik zie dat er nu de volgende firmware op staat: V5.50(ABPY.1)b15_20201207

Is dat inderdaad de nieuwe waar je het over hebt?

Voor de data: gisteravond 18:55 tijdens film kijken weer tijdelijk geen internet. Modem herstartte zichzelf. Vannacht (04:00) ook geen internet en toen zelf moeten herstarten. 
wanneer kunnen jullie hiernaar kijken? Ik heb referentienummer 60250290 maar nog geen reactie ontvangen van de technische dienst. 

Nu tussen 18:00 en 19:50 3 maal uitval gehad waar ik 2x van heb moeten resetten door de stekker en softwarematig uit te voeren 

Reputatie 4

Waarom heb ik naar het lijkt hetzelfde model STB met HDD ontvangen als ik nu heb terwijl de afspraak was dat het een STB zou worden met de nieuwe cloudopnamefuntionaliteit?

Dit is het type plaatje van het exemplaar dat jullie me ter vervanging hebben opgestuurd: 

 

Notabene zelfs een model dat 5 maanden ouder is dan het exemplaar dat ik al heb.

 

Het begint onderhand erg irritant te worden hoe dit loopt. Ik ga binnenkort maar eens uitkijken naar een andere provider denk ik. 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik kom heel graag nog terug op jouw eerdere vragen! Mijn collega heeft het volgende bij mij aangegeven. Alle ONT's zijn online en de demping is goed, maar omdat je nog steeds problemen ervaart is het onderzoek opnieuw geopend. Mijn collega ziet dagelijks dat er nieuwe IP handouts plaatsvinden. Komt dit wellicht omdat je zelf het modem steeds uit- en aanzet? Kun je daarnaast nog aangeven wat er exact gebeurt als de verbinding wegvalt? Gaat het wereldbolletje dan op rood? De firmwareversie die je aanstipte is de nieuwste, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken. Wanneer er een nieuwe firmware versie aan komt, dan worden we hiervan op de hoogte gesteld en kunnen we deze informatie delen. Een monitor op een IP-adres zetten dat is jammer genoeg niet mogelijk. We kunnen  enkel de verbinding controleren via een lijnmeting. 

In het onderzoek dat nu nog uit staat, heb ik ook aangegeven dat de ONT niet is vervangen en enkel de kabel is vervangen. Mijn collega's komen hier zo snel mogelijk op terug en ik laat het je dan ook weer weten als ik een nieuwe update heb doorgekregen. 

Reputatie 1

Hallo. Volgens mij kan ik me 1-op-1 aansluiten bij dit issue. Ook ik heb last van regelmatig wegvallen van mijn internetverbinding. Webcare medewerker Boris verwees me door naar dit topic. 
 

In mijn opstelling is er sprake van een eigen router die bedraad aangesloten is op de Zyxel (TP-Link Deco M9 Plus). Vervolgens gaat alle verkeer (bedraad of per WiFi) over deze router. DHCP heeft een eigen range die afwijkt van de Zyxel. De instellingen van de Zyxel zijn verder allemaal standaard; ik heb alleen een vast IP adres ingesteld voor de Deco router. De WiFi op de Zyxel staat wel aan, maar eigenlijk alleen om te troubleshooten. Als de internetverbinding wegvalt (op alle apparaten in huis tegelijk) dan log ik met mijn iPhone in op 192.168.1.1. Het WiFi signaal is dan prima. Het modem geeft ook aan dat er gewoon een internetverbinding zou moeten zijn. Maar helaas… ook de nieuwe WiFi verbinding direct vanaf mijn telefoon op het Zyxel modem maakt geen contact met the outside world. Het uiteindelijk rebooten is de enige oplossing. Ik heb enige tijd geleden de logging aangezet om hopelijk een beter inzicht te krijgen in het probleem. Eergisteren kwam ik daarin ook de hierboven genoemde FATAL melding tegen (zie schermprint). Een volledig log van rond die tijd heb ik eventueel nog beschikbaar.

Vandaag kreeg ik van Boris de suggestie om eens te proberen of het wijzigen van de DNS naar bv Cloudflare 1.1.1.1 helpt. Ik heb dit nog niet doorgevoerd ivm een thuiswerker die een zelfs kortstondige onderbreking niet gaat waarderen, dus dat gaat later plaatsvinden. Ondertussen hoop ik op andere suggesties nav de ervaringen van anderen.


 

 

@DeNeel, jouw foutmelding is precies dezelfde die ik heb. Zie mijn vorige bericht: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internetverbinding-via-zyxel-t50-valt-minstens-1x-per-week-weg-alleen-reboot-helpt-322280?postid=1582002#post1582002

 

In jouw geval een TP-Link router, in mijn geval een Netgear. Dus het is niet merk gerelateerd.
Ik heb WiFi uitstaan op de modem, en als enige cliënt mijn Netgear router met fixed IP 192.168.1.2.
Daarnaast heeft de netgear zijn eigen DHCP range op 10.0.0.25-254, dus daar zit ook geen overlap in. IPs onder de 25 gebruik ik als fixed IP voor apparaten aan de Netgear router.

Volgens de ARP table is de NAS10_4 van de foutmelding gekoppeld aan IP 143.178.4.1. Wat dus niet lijkt op iets uit het interne netwerk. Daarnaast komt het mac adres niet overeen met die van de Netgear 7800. Dus het moet dan bijna wel de connectie met de media converter zijn, of zie ik iets over het hoofd?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +8

@evdh75 Fijn dat het met een rest is gelukt! Verder wil ik graag voor je checken of ik iets kan zien in de verbinding naar de centrale toe. Kan je mij in een privé berichtje jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN sturen? Check ik het gelijk even of ik iets in de verbinding kan zien.

Reageer