Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt



Toon eerste reactie

180 reacties

Reputatie 4

Hoi @Jason, goed om te weten dat het de juiste firmware is. Ik kijk even of het nu beter gaat. Meestal duurde het ongeveer een week na een harde reboot voordat de problemen weer begonnen. Dus medio komende week kan ik er pas wat over zeggen of het goed lijkt te gaan.

 

Reputatie 4

Net Zyxel maar weer gereset. Nieuwe STB duidelijk geen verbetering. Ik ga de oorspronkelijke STB met HDD weer installeren en stuur die nieuwe zonder opnamemogelijkheid weer retour. 

 

TV app op Android tablet ook nog eens waardeloos trouwens. Roept regelmatig dat service niet beschikbaar is of andere vage foutmeldingen. Waarschijnlijk zo veel verkeer dat Zyxel het niet trekt en/of instabiel server side wegens EK. Na veel proberen lukt het soms om er in te komen als verbinding niet tript. Vaak zat crasht de app spontaan. Wil ik een film terugkijken van paar dagen geleden, wil het ding niet verder gaan bij waar we gebleven waren en doorspoelen is niet toegestaan zegt de app. Wat een gepruts.

 

Hebben jullie niet een beter modem dan die Zyxel? 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, dank je wel voor de aanvullende gegevens. Momenteel staat het onderzoek nog uit naar de oorzaak én oplossing. Zodra meer bekend is, zal je direct van ons een update kunnen verwachten. We houden je graag op de hoogte. 

Hoi @Thumpke, de problemen die jij ervaart staan los van de problemen die in dit topic worden besproken. Ben je in de mogelijkheid de stappen uit dit topic te volgen: Ik heb een wegvallende verbinding | T-Mobile Community? Ik hoor graag of deze al verbeteringen geeft.

Reputatie 3

Ok, mooi. Zijn er ergens release notes beschikbaar voor alle firmware versies? 

Reputatie 7

Hoi @AnneliesUtrecht, bedankt voor je heldere uiteenzetting! Ik heb het direct doorgezet naar de technische dienst voor onderzoek. Er is weinig meerwaarde voor het omwisselen van het modem. Ik denk eerder dat er iets gebeurt in het netwerk of de Media Converter. Maar goed, dat is aan de techneuten! Ik houd je op de hoogte vanaf onze kant. Houd jij mij op de hoogte vanaf jouw kant? 😎

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, ik wil je bij deze laten weten dat ik nogmaals een verzoek heb ingediend bij onze technische afdeling! Super om te lezen dat jij bent gaan testen met de TV Box. Ik vind dat jij al te lang problemen ondervindt en heb daarom nogmaals achter de schermen aan de bel getrokken. Aangezien jouw stabiliteit niet in orde lijkt te zijn, heb ik gevraagd om dit nader te onderzoeken. Ik ga zelf de status hiervan goed voor jou bij houden. Wanneer ik iets hoor, dan koppel ik dat hier direct aan je terug!

Wat betreft het verschil tussen de huidige TV Box en het nieuwe platform, daar zal ik je hieronder puntsgewijs iets over toelichten:

  • Met T-Mobile TV kun jij een persoonlijk kijkprofiel aanmaken die is afgestemd op jouw kijkgedrag.
  • Met T-Mobile TV kun jij Cloud Opnemen. Dit is een extra pakket dat je als klant kunt kopen, waardoor je geen harddisk meer nodig hebt in een TV Box.

In dit Communitytopic kun je nog eens rustig alle ins en outs van T-Mobile TV nalezen: 

Ik hoop dat alles zo duidelijk voor jou is! Zo niet, schroom dan niet om mij om verduidelijking te vragen.

Reputatie 3

Hoi @Lisa , 

Ik heb nog niets gehoord van de netwerkbeheerder, klopt dat? 

Gisteren met thuiswerken ook weer storing en in de nacht van zondag op maandag ook. 

Als er binnen 1 maand geen oplossing komt, dan ga ik t-mobile opzeggen. Bij andere providers had ik nooit issues. 

 

groeten,

Annelies

Reputatie 7
Badge +16

UPDATE: @Henk Ernst op 13 januari hebben we de 15b firmware versie uitgerold met een workaround. Probeer alsjeblieft een herstart uit te voeren om de nieuwste versie binnen te halen. We zijn nog hard bezig aan een permanente fix, sorry voor het ongemak!

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, een kleine aanvulling op het bericht van mijn collega, ik krijg vanuit de achterhoede door dat we niet zeker weten of de update ook gaat helpen voor jouw specifieke issue. We hebben jou zojuist alvast om gezet naar de nieuwe firmware, mocht het toch niet geholpen hebben laat het dan even weten, dan kijken we graag verder. Zou je het dan rechtstreeks kunnen testen op de Zyxel zelf (dus zonder router), dan weten we zeker dat de router niet de oorzaak is.

Reputatie 7

@DeNeel Ik klop het af, maar het klinkt zeker positief!

@Henk Ernst Toch een vreemde trend, hoe ik het bekijk. Mochten die issues onverwacht terugkomen, wil ik je vragen om de logs te delen. Ik ben nieuwsgierig! 

Reputatie 1

Het lijkt er op dat er met mijn vorige post iets is misgegaan. Hier dus nog een poging.

Ik heb sinds een maandje ook dit probleem dat gemiddeld 1x per week de externe verbinding van de modem wegvalt. Mijn setup is de Zyxel T50 met mijn Netgear R7800 als enige bedrade DMZ client die mijn thuisnetwerk beheerd. Gezien de Zyxel T50 alleen als modem gebruikt wordt heb ik hier ook Wifi en UPNP uit staan.

Hier mijn antwoorden op de vragen van @Piotr:

  • Zowel Wifi als bekabeld internet heeft geen verbinding meer met buitenshuis zodra het probleem zich voordoet.
  • Het is niet traag internet, gewoon geen verbinding. Binnenshuis is wel alles nog te bereiken en ook de Zyxel T50 is nog bereikbaar.
  • De normale lampjes branden nog als het probleem zich voordoet. Ook geeft de Zyxel T50 gewoon aan een verbinding te hebben met het netwerk.
  • Het wegvallen gaat niet vanzelf weg. Alleen na een reboot van de Zyxel T50 is het probleem weg.
  • Ik weet nog 2 momenten waar het probleem zich voordeed:
    • 24-10-2020 rond 21:30 tot 25-10-2020 's avonds (was niet thuis dat weekend)
    • 03-11-2020 rond 17:55 tot 18:15 (had op 26 of 27-10 een factory reset gedaan dus ongeveer precies een week tot de eerstvolgende fail)

 

Na de factory settings teruggezet te hebben heb ik ook logging aangezet. Dit laat wel iets interessants zien. Hier een link naar het volledige log

Uit het log haal ik dat de modem normaal gesproken elke 7.5 minuten een nieuwe lease krijgt die een kwartier geldig is. En elk half uur krijgt hij een lease die een uur geldig is. Dit stopte op 3 november na met de volgende error:

Nov  3 17:53:07 kern.err udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas10_4, -1], Address already in use

Hierna bevat het log alleen discovers / geen enkel lease bericht tot mijn reboot om 18:15.
 

In de ARP table zie ik een nas10_4, nas10_3 en br0 terug. Waar de br0 naar het IP van de netgear7800 wijst. Zou in dit geval dan de verbinding met de mediaconverter fout gaan?

Ik kijk uit naar jullie antwoord.

Met vriendelijke groet,
Remy

 

Die T50 is een instabiele setup. Hier hetzelfde euvel. 

Kunnen we het ding per script niet gewoon elke nacht laten rebooten?? Dan is het opgelost. 

Reputatie 4

Wanneer is die firmware update uitgevoerd en is het router daarbij gereboot?

Plm 30 minuten geleden viel al internetverkeer volledig weg. Ik werd toen ook nogal onplezierig onderbroken in een belangrijke vergadering voor mijn werk.

Ik zie nu dat het Zyxel modem een uptime van plm 30 minuten heeft. Dat impliceert dus dat hij toen herstart is..spontaan of doordat hij een zetje heeft gehad. Ben dat echt spuug zat. Ongepland mag dat ding niet zoveel problemen geven en gepland zie ik dat graag in overleg gedaan.

Dit verhaal is nu 7 maanden verder, @Brian & @Lisa is dit probleem nu ondertussen wel op te lossen?

Ik gebruik ondertussen een Zyxel T-50 en 2 Zyxel Mesh Wifi punten maar het netwerk valt regelmatig weg.

Is het bij jullie nu wel oke @dw1985  en @waterworld ?

 

Reputatie 4

 Goedemiddag @Henk Ernst, bedankt voor je medewerking! 

Om te controleren of de herstart geholpen heeft, ben ik meteen een lijnmeting ingedoken en ik zie diezelfde foutmelding niet meer verschijnen, dat is goed nieuws! Houd me op de hoogte met betrekking tot de verbinding en het uitvallen van de Zyxel → indien dit toch onverhoopt weer voorkomt, gaan we over op een alternatieve methode waarbij wellicht andere apparatuur aan te pas moet komen. We gaan dit herstellen!

@Jason Sinds vanmorgen weer in toenemende mate issues en net Zyxel weer herstart. Nu lijkt het weer normaal te werken. 

Reputatie 7
Badge +5

Fijn @AnneliesUtrecht! Dankjewel voor het meedenken trouwens, ik ga deze mail meteen bekijken en bespreek het dan intern. Voor nu een mooie zondag toegewenst!

Reputatie 4

Beste @Boris, data van handmatige reboots uit het verleden staan voor deel vermeld in deze forumthread. Exacte tijdstippen zijn wat lastiger na te gaan. Ik kan wel bij elke volgende reboot dat even aangeven. Sinds vanochtend is de Zyxel weer onbetrouwbaar. Ik ga het Zyxel modem na dit berichtje weer herstarten.

Er lijkt overigens een relatie te zijn met wanneer de Wifi hier aan staat (die staat nl. in de nacht uit). Als het Zyxel modem instabiel wordt dan zie ik na verloop van tijd dat in de nacht er geen issues zijn maar zodra de wifi aangaat op mijn router de issues beginnen toe te nemen tot rond de tijd dat de wifi weer uit gaat. De periode ervoor zijn er dan vaak al incidenteel issues.

Het lijkt er haast op of de Zyxel na verloop van tijd ergens overloopt en hij langzaamaan steeds meer moeite heeft het verkeer te verwerken. Zodra het wifi thuis aan gaat beginnen de mobiele apparaten ook weer via het Zyxel modem hun internetverkeer af te handelen. Blijkbaar wordt het dan echt teveel en loopt het versneld uit de hand. Wifi op mijn router uitzetten als het met de Zyxel al niet goed meer gaat, is geen oplossing heb ik al gemerkt.

Waarop de Zyxel overloopt is me onduidelijk. Het gedraagt zich qua symptomen grotendeels net zo als een memory leak. Maar opbouw van statische electriciteit in een component ergens zou net zo goed kunnen. Reden dat ik iets met de hardware meer voor de hand vind liggen, is dat een zachte reboot nooit helpt (dus inloggen op de webconsole en dan een reboot aftrappen). Alleen een powercycle van de Zyxel lost het probleem op dat moment op. Maar het neemt dus niet de root cause weg. Want het is een kwestie van tijd voordat het probleem weer begint op te treden.

Voorheen leek het een tijd lang een wekelijkse frequentie te zijn (plm een week na een powercycle begon de ellende weer). Nu is het al na een paar dagen steeds foute boel. Geen idee ook hoe dat zo komt.

 

 

Reputatie 4

Zyxel router is weer in de lucht

Reputatie 4

Ik heb zojuist de Zyxel router maar weer hard gereboot wegens verder uit de hand lopende instabiliteit van de verbinding vandaag. Het zou fijn zijn als T-Mobile eens een structurele oplossing kan vinden.

Reputatie 4

Hallo @Henk Ernst 

Gaat het om DSL of glasvezel? Bij DSL zou je de verbinding tot aan het ISRA eens kunnen controleren en is het modem direct op het ISRA aangesloten?

Misschien zou je eens enkel de stabiliteit controleren van de Zyxel zonder eigen apparatuur. Daarna zou je eventueel kunnen kijken of er misschien iets is wat de wegvallende verbinding veroorzaakt door bijvoorbeeld je eigen apparatuur één voor één aan te sluiten.

Het gaat om glasvezel.

Gezien de symptomen is een voor een alles uitproberen een onmogelijke optie. Ik heb een dozijn apparaten draaien verbonden via kabels of WiFi access points, switches en een router. Omdat de problemen pas na een week optreden zou ik bij toerbeurt elke combinatie van een of meer apparaten een week moeten uitzetten. Dan ben ik enkele tientallen jaren bezig en in de tussentijd mis ik dan steeds wel ergens belangrijke apparatuur. Dat is onwerkbaar.

Ik zou evt. ook nog via wireshark kunnen gaan tracen. Ook dat is veel werk. Ik heb wel wat beters te doen.

Maar omdat de Zyxel de kuren vertoont zou ik liever van daaruit willen onderzoeken in plaats van alles er omheen. Wat zijn bjv. de load stats op de poorten, CPU en memory van de T50 die ik heb staan. Kan ik daarbij?

Sowieso verwacht ik dat normale apparatuur niet spontaan uitvalt. Hoogstens bij een DoS aanval. Maar daar moet je van binnenuit aardig je best voor doen. 

Reputatie 4

@Lisa gezien het patroon van de issues kan ik pas na ruim een week voorzichtig bevestigen of het goed gaat. Want zo lang moet het minstens vlekkeloos draaien.

 

De voorwaarde dat het pas in week 29 kan, is voor mij niet acceptabel. We gebruiken de opnamemogelijkheid nl erg veel. 

Die voorwaarde stond er meen ik eerder ook niet bij (op basis waarvan ik zelf had aangegeven om de switch inderdaad te doen). Dus of mijn aansluiting gaat eerder over (in de komende paar dagen) of ik plaats de oude STB met HDD tot nader order nog eventerug. 

Reputatie 7

Hoi @Henk Ernst,

Ik kijk graag met je mee naar de situatie. Om dit probleem zo goed mogelijk te doen oppakken, wil ik je vragen naar de tijdstippen en data van de reboots. Met deze tijdstippen kunnen we zien wanneer het probleem zich voordoet en op die tijdstippen een zogenoemde ‘deep-dive’ uitvoeren. Ik vermoed dat dit ervoor zorgt dat we een goed overzicht hebben van wat er aan de hand is. Ben je in de mogelijkheid dit de aankomende dagen te monitoren? Dan kunnen wij ervoor zorgen dat er een oplossing komt; dit heeft te lang geduurd! 

Reputatie 2

Hallo Jason, 

Dit gebeurd bij mijn wederhelft. Zij is een klant en weet totaal niet wat je bedoelt als je het over DSL en ISRA hebt. Is haar taak ook verder niet.

Ze heeft een Zyxel t50 en ongeveer wekelijks valt de internet verbinding gewoon weg. Waarom? Geen idee. Ook niet belangrijk voor een klant. Dat is belangrijk voor een provider die zijn klanten tevreden wil houden.. 😊 

Wat werkt is een reboot. En waarom dat werkt? Ook niet belangrijk voor de klant.. 

Wat wel belangrijk is, is dat het lastig is om in deze tijd midden in een call je router te moeten rebooten.

 

Ik kan haar vragen om een melding te maken, maar het lijkt mij persoonlijk beter om centraal te monitoren wanneer jullie zyxel T50 offline gaat. Eindgebruikers als monitoring inzetten is niet echt elegant. 😏

 

Ervaar hier precies hetzelfde. Elke week op een random moment valt de verbinding tussen de Zyxel en het internet weg. Wifi en LAN blijven actief; ik kan de router nog benaderen, deze geeft aan nog verbonden te zijn. 

Hoe kunnen we dit oplossen, T-Mobile?

Reputatie 4

Hoi @Piotr 

Ik heb de factory reset uitgevoerd. Sindsdien treedt het probleem nog steeds op en moet ik plm 1x per week de T50 herstarten om weer stabiel internet te krijgen. Daar wordt ik dus niet echt blij van zoals je je kunt voorstellen.

Wat nu?

 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik hoor heel graag van je of je na morgen voor eens en altijd probleemvrij bent! Geef je ons morgen een korte update na het monteursbezoek? 💪

Reageer