Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt



Toon eerste reactie

180 reacties

Reputatie 4

@Demi Ik kan de 22e en 24e niet direct traceren. Ik heb wel een paar keer de stroom eraf gehad wegens werkzaamheden aan de elektrische installatie thuis. Ik ervaar veel vaker problemen dan wat jij aangeeft (zie ook de grafiekjes die ik eerder heb gestuurd). Het Zyxel modem is dan niet bereikbaar met verstoord/onderbroken internetverkeer tot gevolg.

Ik heb mijn eigen Netgear router bekabeld aan de Zyxel hangen. Alleen jullie STB gaat direct naar de Zyxel via een eigen kabel. De rest van het internetverkeer gaat allemaal via mijn eigen router naar/van de Zyxel. Ik heb de Wifi uitgezet op de Zyxel omdat ik die toch niet gebruik.

Ik ervaar op het moment weer veel uitval. Ik ga zo de Zyxel weer herstarten want het is onwerkbaar aan het worden.

Reputatie 7

Hi @remy561 @sijucm, uit nieuwsgierigheid, gebeurt het wegvallen ook wanneer er geen externe devices aangesloten zijn op de modem zoals een eigen router etc? Als het aan de verbinding met de mediaconverter zou liggen dan zou het zich ook voor moeten doen met alleen de modem. Ik zougraag eerst uitsluiten of dit het geval is. Daarna blijft dan over de modem en de hardware die er op aangesloten is (of een combinatie daartussen). Dan wordt het een kwestie van elimineren en de hardware 1 voor 1 aansluiten tot het probleem zich weer voordoet om de mogelijke oorzaak te achterhalen.

We kunnen de verbinding op afstand tot aan de modem bekijken maar wat er binnen in het modem gebeurt en met de eigen hardware zien we niet dus het is vaak echt een kwestie van alles nalopen. Uiteraard denken we hier wel graag over mee!

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Henk Ernst, op de één of andere manier is jouw topic tussen wal en schip belandt. Hoe dit precies ontstaan is, ga ik navragen bij ons Community management, maar nu het belangrijkste: met jouw case aan de slag!

Ik heb meteen een ticket ingeschoten naar onze technische dienst zodat de instabiele verbinding verholpen kan worden.

Om alvast te controleren of het opnieuw verzenden van de verbinding naar het modem (reprovisie) werkt, heb ik dit uitgevoerd. Kun jij nagaan of dit daadwerkelijk helpt? Het onderzoek is sowieso gaande nu en zal niet uitgesteld worden. Nogmaals, mijn oprechte excuses voor de uiterst vertraagde reactie van mijn kant.

Zou je me ook nog het MAC-adres en serienummer van het Zyxel modem kunnen toesturen in een privébericht (de link is klikbaar), alsjeblieft? 

Reputatie 4

Er valt me nu net op dat de WAN verbinding 3 IP-adressen heeft waarvan een setup geen DNS gegevens heeft:
 

Klopt dit wel?

Reputatie 3

Ok, bedankt Lisa!

Ter info, vannacht was het internet weer uitgevallen dus moest ik het modem vanochtend weer herstarten. 

Reputatie 4

Ik heb zojuist de nieuwe TV box geïnstalleerd. Echter ik zie geen opnamefunctionaliteit. Is dat een kwestie van even wachten voordat dat werkt na installatie of gaat er nog iets fout?

Ik benieuwd of de Zyxel nu stabiel blijft. 

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor je terugkoppeling @Henk Ernst. Fijn dat je ons op de hoogte houdt met betrekking tot de stabiliteit. Indien ik in de tussentijd iets voor je kan betekenen, geef het alsjeblieft aan!

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Henk Ernst, handig dat je ons op de hoogte houdt. Wij weten het nog steeds niet zeker, maar het vermoeden heerst nog steeds dat er iets mis kan zijn met de TV Box. Als je hiervoor open staat, zorgen wij er graag voor dat deze omgeruild kan worden. Merk je zelf nog een patroon in de onbereikbaarheid? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde tijdstippen waarom je problemen ervaart of bepaalde (stroom)apparaten die je gebruikt ten tijde van de uitval? Intussen duiken wij er weer vol in!

Reputatie 4

@Brian zelfs als het probleem aan mijn hardware ligt, dan nog mag het Zyxel modem niet spontaan trippen en zeker niet elke 1 a 2 weken.

Verder is het probleem alleen op te lossen door het Zyxel modem te herstarten zoals je kunt nalezen in deze conversatie van inmiddels meer dan een jaer oud.

En de monteur heeft alleen het modem omgewisseld destijds omdat jullie binnendienst destijds niet bereikbaar was om een lijnmeting te doen samen met de monteur toen hij hier was. 

Ter info: de apparatuur die jullie hadden opgestuurd is inmiddels richting jullie retour onderweg (STB met HDD, STB zonder HDD en 'mystery' netwerkswitch). De STB met HDD en Zyxel komen begin augustus ook retour na mijn overstap naar een andere provider omdat ik nu wel een beetje gehad heb met T-Mobile Thuis. 

 

Zelfde probleem, moet mijn router soms meerdere  malenper week opnieuw opstarten. Wordt er gek van. Komt altijd op een ongelegen moment nl

Reputatie 6
Badge

Hi allemaal,

Ik heb al eerdere topics gezien met hetzelfde probleem, maar kom zelf niet tot een oplossing. Eind vorig jaar een woning gekocht waar de vorige bewoners gebruik maakten van Ziggo en de KPN aansluiting (ISRA-punt) niet meer werkte. KPN monteur langsgekomen om een nieuwe aansluiting te plaatsen en de lijn open te zetten. Sindsdien van begin af aan hebben wij het probleem dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid verbruik of het tijdstip. Kortom compleet random weg op alle apparaten.

Omschrijving probleem
Sindsdien van begin af aan hebben wij het probleem dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid verbruik of het tijdstip. Kortom compleet random weg op alle apparaten. Eerst valt de verbinding met internetweg en een paar tellen later de WiFi. Wanneer ik naar het modem (Zyxel T50) kijk als dit gebeurd zien wij precies hetzelfde terug op de indicatie lampjes. Modem blijft actief, maar eerst Internet en dan de WiFi om vervolgens weer het WiFi netwerk opnieuw op te starten.

Ik ben geen expert, maar heb enigszins wel verstand van zaken. Stekker modem uittrekken en na 10sec insteken werkt natuurlijk, maar verhelpt het probleem niet op lange termijn, Daarnaast start het modem bij het wegvallen zelf opnieuw het netwerk op.

Instellingen modem zijn OK, ik zie niks geks erin terug en heb geen wijzigingen aangebracht na bezoek monteur. Er zijn overigens best wel wat devices verbonden (Smart Home), maar dit mag zover ik weet geen probleem veroorzaken. Het probleem deed zich overigens al voor, voordat deze verbonden waren.

Mijn vraag; Wat kan ik hieraan doen? WiFi die 3-4x per week minimaal wegvalt is geen beginnen aan. Werken, streamen, gamen, tv kijken wordt dan heel lastig...


 

Wat zie je als uptime als je bij de problemen op de Zyxel probeert in te loggen? Werkt dat ueberhaupt?

Reputatie 7

Hi @waterworld, heel goed dat jij dit aangeeft! Ik had graag gelezen dat jij volop van de verbinding genoot, dus ik help jou hier graag bij. Het is zeker niet de bedoeling om routinematig een reboot van het modem te doen. Ik heb gelijk jouw verbinding onder de loep genomen en ik zie hier niet iets geks in naar voren komen. Dit staat natuurlijk haaks op wat jij ervaart, dus ik schiet je graag te hulp. Ondervind jij zowel problemen met de bekabelde verbinding als met de Wifi? Ik wil graag de tips die op onze website staan doorzetten, die ervoor zorgen dat de verbinding verbetert. Ik hoor heel graag van je of deze stappen ervoor zorgen dat jij verschil merkt!

Hi @dw1985, top dat jij ook in dit topic jouw vraag stelt! Kan jij mij uitleggen welke problemen jij precies ervaart? Dan help ik jou daar ook graag mee. Ook wil ik jou alvast wijzen op de tips die ik aan @waterworld heb doorgezet. Wat betreft de firmware, goede vraag! Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle klanten overgaan op het nieuwste TV platform. Als jij hier nog vragen over hebt, stel ze dan gerust. De exacte planning is hier nog niet van bekend. 

 

Reputatie 7
Badge +8

@sijucm We did had some problems on that date on our WBA fiber network. I see you're on this fiber network as well. The problem is already solved. Can you tell me if the problem is solved for you too?

 

@Henk Ernst Ik heb direct het modem onder de loep genomen. Ik zie een korte wegvallende verbinding op 22 en 24 december. Vanaf die datum is de verbinding zo te zien niet meer weggevallen. Ervaar je dit probleem bekabeld of alleen met Wifi?

Reputatie 4

@JasonTot nu toe gaat het goed. Eind van de middag vandaag is de monteur van Guidion geweest. Hij heeft het modem omgewisseld voor een ander exemplaar. Hij wilde ook de verbinding nog doormeten maar hij kon de benodigde collega’s telefonisch niet bereiken. Dus het doormeten is niet gebeurd. Nu even afwachten hoe het verder gaat.

Helaas we zijn een week verder en zelfs ook nog even het modem een power cycle gegeven ivm storing op donderdag en het zaakje begint weer instabiel te worden lijkt het. 

@Jason Net de Zyxel maar weer een power cycle gegeven aangezien de instabiliteit bleef en ik straks tijdens thuiswerken geen behoefte heb aan problemen. Nog ideeën over hoe nu verder? 

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, super dat de nieuwe TV Box binnen is! Merk jij toevallig ook al verschil? Ik ben heel erg benieuwd namelijk en hoor het graag van je. Yes, jij mag zeker alle apparatuur in één en dezelfde doos retourneren. Zo sparen wij het milieu ook gelijk een beetje. 

Ik kan je verzekeren dat dit zeker niet fout gaat en het klopt helemaal dat jij deze functie nog niet gelijk ziet. Hiervoor dien jij overgezet te worden naar het nieuwe TV platform, zodat de functie Cloud Opnemen aangezet kan worden. Geen zorgen, ik kan ervoor zorgen dat jij in week 29 helemaal bent overgezet. Zo kun jij vanaf dan van deze nieuwe functie genieten! Ik deel hieronder graag de voorwaarden met je, zodat ik dit voor jou in orde kan maken als jij hier volmondig ja op zegt. Ik heb jou een tijd geleden dit topic doorgezet, waar jij nog eens rustig alle ins en outs van het platfom terug kunt lezen: 

Oké hier komen de punten. Weet dat de opnames op de huidige TV Box verloren zullen gaan en jij - totdat alles helemaal geregeld is - ook niet meer de mogelijkheid hebt tot opnemen. Aangezien jij al bent voorzien van de juiste TV Box, kan ik dit direct voor jou in werking stellen. In jouw My T-Mobile Thuis kan jij na de migratie eenvoudig Cloud Opnemen toevoegen aan jouw abonnement, waar kosten van € 5,00 per maand aan zijn verbonden. Jij zult daarnaast zelf een SCART-verlengstuk aan moeten schaffen als de TV geen HDMI-aansluiting heeft. 

Ook ontvang jij een e-mail en SMS vlak voordat jij wordt overgezet naar het nieuwe platform én zul jij opnieuw moeten inloggen zodra jij bent overgezet. Tot zo ver alle belangrijke punten op een rijtje. Lees het nog even goed door en als jij mij vervolgens voorziet van een akoord, dan ga ik voor jou aan de slag. Het definitieve overzetten gebeurt in week 29, omdat de migratie tijdens de weken van het EK niet plaatsvindt. Ik hoor het graag van je en duim heel erg dat jij verbeteringen merkt met deze nieuwe TV Box! 😊

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik ben er voor je in gedoken! Zelf kan ik niet herleiden waar dit sms’je vandaan komt. Ook heb ik gecheckt of jouw telefoonnummer welilcht nog gekoppeld is aan een ander account, maar dit is ook niet het geval. Ik wil je dan ook vragen om dit sms’je te mailen naar: phishing@t-mobile.nl. Dan gaat deze afdeling het verder uitzoeken.

Voor wat betreft jouw internet, ik zie dat mijn collega gisteren de netwerkbeheerder heeft aangestuurd. Zij komen langs om dit bij jou op te lossen: goed nieuws dus. Laat je het hier weten zodra er een afspraak met hen is ingeschoten? 💪

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Henk Ernst, ja dat klopt dat is de nieuwste firmwareversie! Heb je inmiddels nog last gehad van een wegvallende verbinding of sinds de nieuwste update niet meer?

Hier hebben wij thuis met het adsl modem ook last al 2 weken van, valt weg duurde eerst ongeveer 5 min en toen was i weer terug maar vandaag bleef hij rood op het modem. 
mij dacht eerst dat het aan mijn eigen router lag deze heb ik dan vernieuwd afgelopen week maar dat mocht niet baten. 
wat heeft de verhuurder ( T- mobile) hier voor een oplossing voor ??

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, super om te horen dat het modem weer in de lucht is! Ik wil jou heel graag meegeven dat wij vorige week begonnen zijn met het uitrollen van een nieuwe firmware update voor de Zyxel, waarmee jouw probleem hopelijk verholpen wordt. Wij hebben namelijk al jouw input gebruikt als voorbeelden en dit doorgezet. Dit proces kan nog heel even duren, omdat het in delen gedaan wordt. Je kunt de nieuwe versie in ieder geval aan deze naam herkennen: V5.50(ABPY.1)b16.

Ik hoor heel graag van jou of jij binnenkort verschil merkt! 💪

Reputatie 7

Hoi @Henk Ernst ,

Ik heb met de technische dienst meegekeken en zie dat we onlangs geen uitval hebben geconstateerd. Dit staat wel haaks op het bericht wat je drie dagen geleden plaatst, namelijk dat je issues ontvangt. Ik vermoed daarom dat de lijn niet geheel wegvalt, maar er misschien een dip ontstaat in de snelheid, waardoor het daarop lijkt.

Mocht het probleem zich onverhoopt de kop op steken, is er dan de mogelijkheid om een snelheidstest uit te voeren? 

 Let op: 
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Wij werken met de snelheidstest van speedtest.net 
- Zorg ervoor dat de screenshot duidelijk weergeeft dat je gebruik maakt van een bekabelde verbinding door het icoon van de bekabelde verbinding te tonen
- Test op meerdere momenten zodat wij een goed beeld kunnen krijgen van de verstoring (twee verschillende dagen en drie verschillende tijdstippen) 

Met deze gegevens hoop ik de situatie beter in kaart te brengen voor de technische dienst, wanneer de problemen nog steeds voorkomen. Ik hoor het graag van je!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @AnneliesUtrecht, bedankt voor jouw update, sorry dat het nog niet hersteld is! Ik zal onze technische dienst vragen jouw meest recente feedback toe te voegen aan het uitstaande onderzoek. B16 is zeker niet de firmwareversie van mei 2021 trouwens; dit is de meest recente firmwareversie. 

Ik denk dat onze techneuten vinden dat het ergens aan ligt. Je hoort snel meer van ons!

Reputatie 4

Ik zie net een mailtje dat er opgestuurde apparatuur is ontvangen. Maar tot mijn verbazing niet wat ik zou verwachten maar slechts:

0 modem

0 Interactieve TV Box(en),

1 Interactieve TV Box(en) met harddiskrecorder

0 Wifi-punt(en)

 

Krijg ik ook nog ontvangstbevestiging van de rest die dezelfde doos zat? 

 

Reputatie 1

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!


Ik kan bevestigen dat jullie nieuwe fw niet het udhcpc adres probleem oplost, maar wel dat het een goede workaround implementeert dat de udhcpc service herstart na de error. Ik neem aan dat jullie ‘fix’ kijkt na de overgebleven lease tijd, en als die te laag wordt (minder dan ~5 minuten?) dat jullie de udhcpc service herstarten.

 

Hier de logs: https://www.dropbox.com/s/2juay3suf387wtv/syslog_2020_12_18.log?dl=0

Interessante tijdstippen:
- 11:25:21: laatste 900s lease voor de error
- 11:32:51: udhcpc error, address in use
- 11:35:58: udhcpc service started 
- 11:36:02: de nieuwe lease komt binnen
- 11:38:18: udhcpc klaar met starten en forked naar de background


Udhcpc herstart dus voor de lease eindigt, waardoor ik in totaal maar zo’n 2 minuten geen internet had. Stukken beter dus dan zonder internet zitten tot de volgende reboot! Maar natuurlijk nog geen echte fix voor het probleem. Zijn jullie de werkelijke oorzaak nog wel aan het onderzoeken? :)

Groetjes,
Remy

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, top dat ze vandaag langskomen! Yes, fingers crossed. Laat je het aan ons weten? 💪

Reputatie 4

@Demi sinds de herstart van de Zyxel draait alles weer ok, zoals gebruikelijk na zo'n herstart.

Alles wijst erop dat het Zyxel modem problemen heeft en niet de lijn. Dat al zo sinds het begin van de problemen begin 2020. 

Reageer