Beantwoord

Trage upload en packetloss in het T-Mobile corenetwerk



Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

149 reacties

Reputatie 1

@Jason Kun je intussen iets vertellen over de acties die er lopen? 

Ik ben best bereid om T-mobile de mogelijkheid te geven om het probleem op te lossen, alleen tot volgende week donderdag kan ik eenvoudig van mijn jaarcontract afzien i.v.m. de 14 dagen bedenktijd. Daarna zit ik er een een jaar aan vast en ik wil echt niet zo een jaar verder gaan. 

Reputatie 7

Hi allemaal,

Dank voor jullie reacties en mijn welgemeende excuses dat er een reactie is uitgebleven betreft dit onderzoek/de problematiek. Juist wanneer jullie deze problemen ervaren dient er een duidelijke communicatie te zijn, iets wat nu vanuit mij is uitgebleven. Ik hoop dit via deze weg beter te doen, zodat jullie zometeen van een stabiele verbinding gebruik kunnen maken. Omdat er geen algemene problemen zijn ontdekt in het corenetwerk vanuit onderzoek van onze IT specialisten van netwerk, wordt het euvel wat er bij jullie terugkomt individueel opgepakt. Omdat ik echt wil dat jullie zonder problemen zitten, wil ik iedereen individueel behandelen die nog problemen heeft met de uploadsnelheid. Ik wil daarom ook vragen, als je nog problemen ervaart, of je mij een privébericht wilt sturen met een (bekabelde) speedtest, een omschrijving hoe het probleem zich kenbaar maakt en wat er al is gedaan. Met deze gegevens kan ik vervolgens individueel voor jullie aansturing zorgen. Nogmaals mijn welgemeende excuses en ik hoop jullie hiermee toch het gevoel te kunnen geven dat we er alles aan gaan doen. Ik hoor het graag! 

Reputatie 1

@dovab Niet verder bezig geweest met HA. Maar ik herinnerde mij dat ik de speedtest in mijn USG aan heb staan.

Duidelijk te zien dat vanaf 2 december (opleverdatum) mijn upload compleet instort en de ping meer dan verdubbeld. Download blijft op 220 hangen, ik weet niet hoe mijn USG zijn test doet, maar die snelheid haal ik ook als ik een speedtest via mijn wifi netwerk doe.

@RHindriks Inderdaad, bedankt voor je verhaal. Ik hoorde een soortgelijk verhaal van je collega die bij mij de boel aangesloten heeft, hij heeft er in zijn privé situatie voor gekozen om op het WBA netwerk te blijven hangen.

Reputatie 3

Inmiddels is de monteur afgelopen zaterdag langsgeweest. Het was een kort bezoek want de monteur kende het probleem. We hebben nogmaals een speedtest gedaan en daar heeft hij een foto van genomen. De monteur komt hier ook uit de regio (maar zit op een andere glasvezel POP) en gaf aan dat hij thuis hetzelfde probleem had. De uploadsnelheid komt nooit boven de 20Mbps uit. Elke dag zijn ongeveer de helft van zijn bezoekjes dit soort klachten.

Zie hier een screenshot van de Guidion werkbon:

Ik kan me dus niet voorstellen dat dit probleem niet al bekend is bij T-Mobile. Daarom vind ik het dus vreemd dat niemand hier op het forum of bij de klantenservice lijkt te weten van het probleem.

Ik hoorde aan de telefoon al dat mijn ticket nu is doorgezet naar de T-Mobile backoffice en dat er mogelijk iemand van KPN langs moet komen om mijn glasvezel door te meten. Hier gaat niks uitkomen omdat het probleem hogerop in het netwerk zit. De onnodige voorrijkosten die T-Mobile hiervoor moet betalen aan KPN kan ook worden besteed aan het vroegtijdig ontbinden van mijn contract. Ik werk namelijk elke dag thuis en ben afhankelijk van mijn verbinding. Dan betaal ik liever het dubbele voor een provider die deze problemen niet heeft en waar nodig wel serieus oppakt.

Inmiddels loopt dit probleem al 2 maanden voor mij. Ik heb nooit klachten gehad over de mobiele tak van T-Mobile, maar ik ben mijn vertrouwen nu verloren in de thuis tak van van de provider. Aangezien een groot deel van zuid-oost drenthe last heeft van dit probleem vind ik het vreemd dat er niet meer prioriteit wordt gegeven om het probleem op te lossen.

Reputatie 7

Hi allemaal,

Het onderzoek wat door het netwerk team is gestart, is zojuist afgerond. Er zijn daarbij gelukkig geen fouten in het corenetwerk of in de verbinding achter de Pop gevonden. Er kan dus gesteld worden dat er geen algemeen probleem heerst. Omdat ik graag wil dat jullie verbinding wordt verbeterd, ga ik voor een ieder dit individueel aankaarten bij onze technische dienst. Daarbij zal worden meegenomen bij wie al een monteursafspraak is geweest en bij wie niet. Ook dit helpt ons al betere inzicht te krijgen. Vanzelfsprekend houden we jullie op de hoogte! 

Inmiddels heb ik contact gehad met de klantenservice. Die kon weinig voor mij doen, behalve een 50GB mobiel internet voucher. Dat is prettig, al had ik zelf al onbeperkt 4G.

De rest van de middag heb ik alle hardware van de stroom gehad. Net weer alles aangesloten, en de verbinding lijkt vooralsnog stabieler en sneller te zijn. Download 900 Mbit en Upload 600 Mbit. Afgelopen paar minuten geen packet drops.

Ik hoop dat het zo blijft!

@boris, wat blijf het stil. Helaas is er wederom niets gedaan met mijn ticket. (Hans) zou donderdag een mail laten uitgaan en maandag terug bellen met een update. Je raadt het, geen contact, sterker nog er was niet eens een ticket aangemaakt nog informatie opgeschreven.

Dus wederom T-Mobile gebeld. ja, ja, doorzetten naar Gideon want die moeten alles komen omruilen. Nogmaals ook bij Gideon uitgelegd dat dit niets oplost. kijk de vorige keren. Gideon heeft met netje terug gezet naar T-Mobile, en ja, wederom niets in een ticket juist ingevuld, geen melding nummer en werderom in de zeik gezet door een mederwerk van T-Mobile. 

De gesproken persoon gaf aan dat dit niet juist was ingevuld en heeft dit gecorrigeerd. En een hele leuke melding gemaakt. Alleen bij 10 of meerdere meldingen die worden gegroepeerd wordt er actie ondernomen. @boris, het indivueel aanmelden heeft dus geen enkele zin.  Maar dat wist je vast al wel. Het is alleen een stilhouder voor de klanten. Want ik ben wel benieuwd welke update wel kunt geven.

 

Hopelijk wordt ik binnen 2 dagen terug gebeld met een algemene case nummer: Het is dan ook aan iedereen en iedereen die je kent in de regio Emmen en omstreken een melding aan te maken en verwijzen naar het casenummer. Maar laat mensen ook vooral hier hun beklacht doen. zodat er vastlegging komt. T-Mobile geeft geen compersatie terwijl het probleem loopt, ze willen dit pas in gang  gaan zetten wanneer het probleem is opgelost. Hoe meer mensen hoe meer kosten en hopelijk hoe eerder dit opgepakt gaat worden. T-Mobile, jullie moeten je schamen over hoe jullie omgaan met klanten, hoe de klantenservice hun werk doen  en hoe je behandeld wordt door niet serieus genomen te worden en van het kastje naar de muur wordt gestuurd. 

 

Iedereen, meld je aan, hopelijk vrijdage een case nummer.

 

@boris, nogmaals, wel heel stil nu, voor een zo’n groot probleem, Alleen een reactie gegeven wanneer het uitkomt is BS.

Reputatie 7

Hi allemaal,

Ik moet ook zeggen dat ik enorm baal van de huidige situatie. Met de oplevering op ons Glasvezelnetwerk had ik gehoopt dat een vlekkeloze snelheid was gegarandeerd. Niks blijkt minder waar te zijn en ik steek daar ook echt m'n hand voor in de eigen boezem. 

Ik heb nogmaals de problematiek doorgenomen en met de korte lijntjes met de technische dienst gewerkt. Kijkend naar de issues die we tegenkomen, zorgen we ervoor dat iedereen die de problemen nog ervaart individueel zal worden opgepakt. We doen er echt alles aan om de snelheid te fixen, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat we vinger nog niet op de zere plek hebben weten te leggen. We houden jullie op de hoogte via dit topic.

Reputatie 3

@jeffreykog je heb al dieper onderzoek gedaan dan dat de helpdesk aan kan. Het zou helpen als er meer mensen dit probleem kunnen bevestigen met de zelfde onderbouwing al dan niet in Emmen. Dan gooi ik ondertussen even een balletje op.

Heb volgens mij hetzelfde probleem in regio Emmen. Download haal ik bijna altijd de maximale snelheid (1000/1000). Upload vaak minder dan 3 mbit. Heb ook last van dat downloads stoppen en na een reset weer verder gaan.

Ping is ook instabiel. Sommige dagen is het minder dan 6 ms. Meestal boven de 15 ms. Echt een stuk instabieler geworden sinds ik ben overgestapt naar GPON. Heb er spijt van.

Kijk, dat klinkt als exact hetzelfde probleem als ik heb. Grote kans dat we in dezelfde OLT hangen. Ik zit in Emmermeer, dus ben verbonden met de POP in de KPN centrale bij de oude dierentuin.

@Boris al meer bekend inmiddels? Monteurafspraak staat voor komende zaterdag gepland. Die laat ik vooralsnog gewoon staan.

Hi @Boris,

Thanks voor het doorzetten. Heb je enig idee wanneer ik een update kan verwachten met betrekking tot het probleem?

Reputatie 7

Hi @Geim,

Terechte vraag. Voorlopig heeft de work-around het effect wat we willen hebben, namelijk een verhoging in de uploadsnelheid. Ik ga je vraag bij onze technische specialisten neerleggen die het probleem hebben aangepakt. Ik houd je via deze weg ook op de hoogte.

@Boris @Jason Enig idee?

Reputatie 2

@Boris ,

Gistermiddag, een week na de eerste problemen, lijkt het euvel te zijn opgelost. Helaas heb ik nog geen terugkoppeling gehad wat er aan de hand was. Ik hoop dat er een ‘duidelijke gebeurtenis’ heeft plaats gevonden wat het probleem verholpen heeft want anders maak ik me toch wel zorgen.

 

Reputatie 1

Mijn snelheid is sinds vandaag weer normaal. Geldt dit ook voor rest van regio Emmen?

Reputatie 3

Hierbij ook nog een traceroute van buiten het T-Mobile netwerk naar mijn thuis IP toe. Je kunt daar dus ook duidelijk zien dat het instabiel is:

 

Ik heb eerder vandaag ook twee keer een test gedaan met rond de 700mbit upload

Vandaag heb ik weer last van een trage uploadsnelheid. Zodanig traag, dat ik mijn meeting via 4G heb moeten doen. Tijdens het uploaden van een 1GB file tijdens de meeting klapte mijn hele internet er uit. 

Download:854.5 Mbit/s & Upload:14.9 Mbit/s

 

traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 64 hops max, 52 byte packets

1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.041 ms  0.603 ms  0.479 ms

2  1-168-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.168.1)  2.827 ms  2.677 ms  2.884 ms

3  10.10.13.133 (10.10.13.133)  4.275 ms  4.296 ms  4.220 ms

4  10.10.12.61 (10.10.12.61)  4.307 ms  4.624 ms  4.609 ms

5  10.10.80.145 (10.10.80.145)  4.169 ms  4.463 ms  4.463 ms

6  * ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  7.159 ms  7.197 ms

7  one.one.one.one (1.1.1.1)  5.965 ms *  5.843 ms

 

traceroute to t-mobile.nl (20.56.240.229), 64 hops max, 52 byte packets

1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.065 ms  0.569 ms  0.520 ms

2  1-168-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.168.1)  2.961 ms  2.853 ms  2.795 ms

3  * 10.10.13.133 (10.10.13.133)  8.801 ms  8.453 ms

4  10.10.12.61 (10.10.12.61)  8.101 ms  8.398 ms  7.823 ms

5  10.10.80.121 (10.10.80.121)  8.297 ms  8.110 ms  8.120 ms

6  10.10.80.149 (10.10.80.149)  7.856 ms  6.737 ms  7.646 ms

7  104.44.44.43 (104.44.44.43)  9.009 ms  7.057 ms  10.845 ms

8  ae29-0.icr01.ams21.ntwk.msn.net (104.44.235.86)  6.649 ms  15.135 ms  6.558 ms

9  * * *

10  * * *

11  * * *

12  * * *

13  * * *

14  * *^C

 

Timeout bij de traceroute naar t-mobile.nl

 

traceroute to google.nl (142.251.36.3), 64 hops max, 72 byte packets

1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.444 ms  0.779 ms  0.612 ms

2  1-168-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.168.1)  3.140 ms  3.044 ms  2.736 ms

3  10.10.13.133 (10.10.13.133)  7.870 ms  8.081 ms  7.831 ms

4  10.10.12.61 (10.10.12.61)  7.985 ms  7.900 ms  8.313 ms

5  10.10.80.121 (10.10.80.121)  8.406 ms *  8.354 ms

6  10.10.80.149 (10.10.80.149)  7.639 ms  7.417 ms  7.870 ms

7  * * *

8  * 72.14.239.87 (72.14.239.87)  8.614 ms  8.267 ms

9  172.253.71.201 (172.253.71.201)  6.587 ms  6.440 ms  6.150 ms

10  ams15s44-in-f3.1e100.net (142.251.36.3)  6.207 ms  6.314 ms  6.411 ms

Reputatie 7

Hoi @dovab,

Thanks voor je bericht! Ik denk graag met je mee. Ik heb daarbij de verbinding bekeken en zie een stabiele en nette verbinding binnenkomen tot het modem. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat jij geen problemen ervaart, maar geeft ons enigszins de indicatie waar het probleem zich kan bevinden. 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Ik krijg net een email van T-Mobile:

 

Beste klant,
 
Goed nieuws: je vraag of verzoek waar we over gesproken hebben, is opgelost!
Heb je toch nog vragen? Dan weet je ons te vinden.
 

Met vriendelijke groet,

Team T-Mobile Thuis

En warempel, de uploadsnelheid ligt opeens rond de 900Mb/s.

Iemand een idee wat er opgelost/gebeurt is?

nu maar hopen dat het zo blijft!!!

Reputatie 1

Waarom komt er geen reactie vanuit T-Mobile? Wordt er überhaupt nog onderzoek gedaan? Laatste update is 2 weken terug… maandag en dinsdag ook al storingen ervaren op glas en de upload is nog altijd beschamend laag.

Reputatie 7
Badge +16

@Ruben0s Ik neem het stokje tijdelijk over van Boris. Wat voor compensatie is er met jou besproken, ik zie dit eventjes niet meteen terug in het topic, sorry! Ik zal alles zo dadelijk teruglezen zodat ik helemaal op de hoogte ben.

@Geim Ik zet jouw case door naar de specialist zodat het probleem beter in kaart gebracht kan worden in jouw omgeving. Dankjewel voor de melding!

Hier ook omgeving Emmen met dezelfde problemen. Moet ik nu eerst een monteur langs laten komen (die de router of huawei gpon gaat vervangen, wat niet nodig is) Of word dit op korte termijn opgelost? Op hoe zon termijn kunnen we dit verwachten?

Reputatie 1

@Jason Bedankt, heb je het ticketnummer nodig dat ik gekregen heb, of heb je aan mijn email adres genoeg?

Reputatie 7

Hoi @ajwk,

Excuus voor de verlate reactie. Graag zet ik per direct een onderzoek voor je uit. Daarbij heb ik eerst een kijkje genomen naar jouw verbinding en lijkt het erop dat we geen verbinding kunnen maken met het modem. Nu begrijp ik wel dat je gewoon gebruik maakt van een Zyxel modem, waardoor ik vermoed dat een registratie roet in het eten gegooid. Voordat we extra stappen kunnen ondernemen, wil ik kijken of we de verbinding met het modem terug kunnen halen. Om dit te kunnen doen, wil ik je in ieder geval vragen om een fabrieksreset op het modem uit te voeren. Ik vermoed dat we daarmee het signaal kunnen herstellen. Hoe je deze uitvoert, vind je op onze Wiki: 

Wil je ons laten weten wanneer dit is gelukt? Alvast heel erg bedankt! 

Reputatie 1

Zojuist ook maar de knoop doorgehakt en een aanvraag gedaan bij KPN. Helaas nog een jaar lang mobiel abonnement bij T-mobile.

 

Eigenlijk was alles prima totdat ik online aanvinkte te willen overstappen naar een betere verbinding. Daarna 2 weken zonder internet gezeten en 2 maand met bagger upload.

De manier waarop het opgepakt wordt door T-Mobile is voor mij de druppel. 

Hopelijk wordt voor de mensen in regio Emmen het probleem snel opgelost, maar de antwoorden van Boris en de netwerkspecialisten stemmen mij niet hoopvol.