Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt

  • 1 maart 2020
  • 65 reacties
  • 3616 Bekeken

Hoi,

 

Ik heb internet, TV en telefonie va T-Mobile. Ik heb daarvoor een Zyxel T50 modem van T-Mobile staan in mijn meterkast. Daarachter hangt mijn eigen router die via switches het netwerk thuis verder bedient incl. WIFI. WIFI op de Zyxel staat uit. 

Ik ben nu klant sinds najaar 2019. Sinds enige tijd merken we toenemende instabiliteit in het internetverkeer en TV signaal. Ik monitor nu daarom nu actief de stabiliteit van de internetverbinding.

Het valt op dat latency en packet drop toeneemt tot internet en TV er uiteindelijk helemaal uit liggen. Een powercycle van de Zyxel blijkt als enige de zaak weer in de lucht te krijgen. Daarna begint het hele verhaal van voren af aan en binnen max 1 week is het zaakje weer zover uit de hand gelopen dat de Zyxel weer gereboot moet worden.

Herstarten van eigen netwerkapparatuur heb ik ook geprobeerd. Dat heeft geen effect. Er lijkt mogelijk een relatie te zijn met netwerkbelasting maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt op dat er rond het weekend vaker storing is. 

Kortom, alles wijst erop dat de Zyxel instabiel is. 

Is dit een config issue met de Zyxel of is het gewoon een defect modem?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 16 december 2020, 15:16

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

Bekijk origineel

65 reacties

Ik heb zojuist de Zyxel router maar weer hard gereboot wegens verder uit de hand lopende instabiliteit van de verbinding vandaag. Het zou fijn zijn als T-Mobile eens een structurele oplossing kan vinden.

Het is weer een week verder sinds de vorige powercycle van de Zyxel en de stabiliteit  begint weer te haperen. Zeer irritant.

Goedemorgen @Jason ,

 

Ik zie dat de stabiliteit van de verbinding weer kuren geeft. Het begon vrijdag en het is nu al het hele weekend gaande. Het is dus nog geen week goed gegaan. 

 

Kunnen jullie het svp onderzoeken en nu eens echt oplossen? Rebooten van de router is lapwerk.

 

Met vriendelijke groet, 

 

 

Henk Ernst 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Henk Ernst, top dat het weer werkt! Mocht je in de toekomst nog eens averij oplopen met de verbinding, schroom dan niet om een bericht te sturen. Dan kunnen wij ermee aan de slag om je zo snel mogelijk van een oplossing te vinden.

Een gezond, gelukkig en geweldig 2021 toegewenst!

Net Zyxel soft reboot gegeven via web console. Daarna was de STB compleet de kluts kwijt. Herstart van STB leverde geen verbetering op. STB kwam niet door het opstartproces heen, bij herhaling. Uiteindelijk de Zyxel en daarna de STB harde herstart moeten geven. Nu werkt het weer. 

Er valt me nu net op dat de WAN verbinding 3 IP-adressen heeft waarvan een setup geen DNS gegevens heeft:
 

Klopt dit wel?

@Demi Ik kan de 22e en 24e niet direct traceren. Ik heb wel een paar keer de stroom eraf gehad wegens werkzaamheden aan de elektrische installatie thuis. Ik ervaar veel vaker problemen dan wat jij aangeeft (zie ook de grafiekjes die ik eerder heb gestuurd). Het Zyxel modem is dan niet bereikbaar met verstoord/onderbroken internetverkeer tot gevolg.

Ik heb mijn eigen Netgear router bekabeld aan de Zyxel hangen. Alleen jullie STB gaat direct naar de Zyxel via een eigen kabel. De rest van het internetverkeer gaat allemaal via mijn eigen router naar/van de Zyxel. Ik heb de Wifi uitgezet op de Zyxel omdat ik die toch niet gebruik.

Ik ervaar op het moment weer veel uitval. Ik ga zo de Zyxel weer herstarten want het is onwerkbaar aan het worden.

Reputatie 2
Badge +2

@sijucm We did had some problems on that date on our WBA fiber network. I see you're on this fiber network as well. The problem is already solved. Can you tell me if the problem is solved for you too?

 

@Henk Ernst Ik heb direct het modem onder de loep genomen. Ik zie een korte wegvallende verbinding op 22 en 24 december. Vanaf die datum is de verbinding zo te zien niet meer weggevallen. Ervaar je dit probleem bekabeld of alleen met Wifi?

Afgelopen maandag het modem gereset...het ging even goed maar nu al weer de eerste verbindingsissues. Het is nog geen week goed gegaan. Baal echt enorm van de slechte kwaliteit van de netwerkverbinding.

I had this issue again couple of weeks back and I did talk to the customer support while this happened. She said she cannot see the modem/router and I had to restart for her to see my modem/router. Because I just cannot go on like this and I cannot change the provider as of now, I replaced the Zyxel router with an EdgeRouter X to check if that will resolve the issue. 

Yesterday (22-12-2020) at around 1430 I had this issue again. No internet connection and because it was an emergency I tried restarting the router and that did not resolve the issue. In pure panic I had to reconnect the Zyxel router and I had internet again. But then I saw later that there was a reported internet outage yesterday. (did i cause it *smiley-face*). Now I’m not sure if this was the issue I had earlier or it was due to an internet outage. I did not get any communication from T-mobile about the service breakdown (which I expect when there is an outage). 

Meanwhile I reconnected my EdgeRouter again and will watch again if this issue comes again. Could T-mobile check if the issue yesterday was a regular service outage? 

@Brian Sinds 15 dec weer dagelijks een instabiele verbinding. Gisteren het modem handmatig herstart nadat het echt te bont werd. Sindsdien lijkt het een stuk beter. Dus of de firmware update geholpen heeft vraag ik me af. Mogelijk zelfs averechts.

 

@Boris Dit is wat mijn monitoring oplevert op de LAN-poort van de Zyxel. Mijn tooltje pingt elke 10 sec en tript als er langer dan 15 sec geen of veel te late response komt. Dus er moet nogal veel packet loss of extreme vertraging optreden op ICMP echo voordat hij als serieus wordt geteld. Dus als hij geteld wordt is er echt iets niet in orde. Op dagen dat ik thuiswerk gaan video sessies in MS Teams dan typisch ook haperen.

Ik kan dit verloop niet verklaren door verhoogde of andere WAN activiteit of infra aanpassingen thuis.

Ik ben pas in de zomer begonnen met deze logger. Daarvoor ook veel issues maar nog geen logs van.

Reputatie 1

Toevallig kreeg ik net nog een soort van crash waar bij de datum terug ging op 1 januari.

Zie onderstaande.

 

273 	Jan 1 00:00:56 	daemon 	err 	dhcpd 	dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
274 Jan 1 00:00:53 daemon err dhcpd dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
275 Jan 1 00:00:53 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d

 

Overigens kunnen jullie volgens mij de log ook op afstand uitlezen klopt dat?

Reputatie 1

Hier het issue nog niet tegen gekomen wel had ik vanochtend een korte connection lost. Ip adressen zijn niet de echt adressen.

 

241     Dec 18 08:53:27     user     notice     system     zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection lost
242     Dec 18 08:53:24     daemon     info     dhcpc     udhcpc: Received SIGTERM
243     Dec 18 08:53:22     user     notice     system     zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection lost
244     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp:
245     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to parameter name shared memory
246     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to object name shared memory
247     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: Attached to schema shared memory
248     Dec 18 08:53:22     user     info     upnp     zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
249     Dec 18 08:53:22     user     notice     upnp     zupnp: UPnP daemon init…

 

Hier onder complete log

118 	Dec 18 08:55:19 	user 	info 	upnp 	zupnp: zupnpCreateIptables : Enter
119 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
120 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
121 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
122 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
123 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
124 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
125 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
126 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
127 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
128 Dec 18 08:55:18 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
129 Dec 18 08:55:17 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
130 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
131 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
132 Dec 18 08:55:16 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
133 Dec 18 08:55:15 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
134 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
135 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
136 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
137 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
138 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
139 Dec 18 08:55:14 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
140 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
141 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
142 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName: translated, InternetGatewayDevice.WANDevice.3.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.2
143 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe98SeqnumToName
144 Dec 18 08:55:13 user info upnp zupnp: zcfgFe181To98ObjMappingNameGet
145 Dec 18 08:55:10 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection ready
146 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp:
147 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
148 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
149 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
150 Dec 18 08:55:10 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
151 Dec 18 08:55:10 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
152 Dec 18 08:55:10 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
153 Dec 18 08:55:03 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection ready
154 Dec 18 08:54:58 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
155 Dec 18 08:54:58 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.140.132.71 obtained, lease time 900
156 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 85.145.137.71...
157 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
158 Dec 18 08:54:58 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
159 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
160 Dec 18 08:54:56 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
161 Dec 18 08:54:56 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.144.100.41 obtained, lease time 3600
162 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
163 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
164 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.144.100.41...
165 Dec 18 08:54:56 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
166 Dec 18 08:54:55 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
167 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc:
168 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
169 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
170 Dec 18 08:54:52 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
171 Dec 18 08:54:52 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
172 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc:
173 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
174 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
175 Dec 18 08:54:50 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
176 Dec 18 08:54:50 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
177 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc:
178 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
179 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
180 Dec 18 08:54:47 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
181 Dec 18 08:54:47 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
182 Dec 18 08:54:45 user info xdsl esmd: xDSL: link up, Connection Type: PTM, Speed: RX:111214 / TX:33031 (Kbps)
183 Dec 18 08:54:45 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
184 Dec 18 08:54:45 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258813\",\"mac\":\"08:5c:d6:d4:76:eb\",\"ip\":\"192.168.1.24\",\"host\":\"L00158\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ifname\":\"br0\"}
185 Dec 18 08:54:45 daemon warning dhcpd dnsmasq-dhcp: Ignoring domain XXX for DHCP host name XXX
186 Dec 18 08:54:24 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
187 Dec 18 08:54:24 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258792\",\"mac\":\"94:65:9c:be:2d:d7\",\"ip\":\"192.168.1.130\",\"host\":\"DESKTOP-FLAUHNN\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:94:65:9c:be:2d:d7\",\"ifname\":\"br0\"}
188 Dec 18 08:54:13 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
189 Dec 18 08:54:13 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258781\",\"mac\":\"08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ip\":\"192.168.1.24\",\"host\":\"L00158\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:08:5b:d6:d4:76:eb\",\"ifname\":\"br0\"}
190 Dec 18 08:54:13 daemon warning dhcpd dnsmasq-dhcp: Ignoring domain XXX for DHCP host name XXX
191 Dec 18 08:54:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
192 Dec 18 08:54:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"258770\",\"mac\":\"94:65:9c:be:2d:d7\",\"ip\":\"192.168.1.130\",\"host\":\"DESKTOP-FLAUHNN\",\"vendor\":\"MSFT 5.0\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:94:64:9c:be:2d:d7\",\"ifname\":\"br0\"}
193 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
194 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
195 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
196 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
197 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
198 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
199 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
200 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
201 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
202 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
203 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
204 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
205 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
206 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
207 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
208 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
209 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
210 Dec 18 08:53:39 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:alive
211 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
212 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
213 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
214 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
215 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
216 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
217 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
218 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
219 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
220 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
221 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
222 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
223 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
224 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
225 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
226 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
227 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: NOTIFY
228 Dec 18 08:53:38 user notice upnp zupnp: upnp: ssdp:byebye
229 Dec 18 08:53:38 user info upnp zupnp: zupnpCreateIptables : Enter
230 Dec 18 08:53:37 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
231 Dec 18 08:53:37 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
232 Dec 18 08:53:36 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
233 Dec 18 08:53:36 user info upnp zupnp: WANCommIfaceCfgObjGet : Enter
234 Dec 18 08:53:32 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
235 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp:
236 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
237 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
238 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
239 Dec 18 08:53:28 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
240 Dec 18 08:53:28 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
241 Dec 18 08:53:27 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_Internet connection lost
242 Dec 18 08:53:24 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
243 Dec 18 08:53:22 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface VD_MGNT connection lost
244 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp:
245 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to parameter name shared memory
246 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to object name shared memory
247 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: Attached to schema shared memory
248 Dec 18 08:53:22 user info upnp zupnp: zcfgFe98StaticNameTableInit
249 Dec 18 08:53:22 user notice upnp zupnp: UPnP daemon init...
250 Dec 18 08:53:19 daemon info dhcpc udhcpc: Received SIGTERM
251 Dec 18 08:53:19 user info xdsl esmd: xDSL: XTM link down.
252 Dec 18 08:53:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
253 Dec 18 08:53:02 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
254 Dec 18 08:52:54 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
255 Dec 18 08:52:50 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
256 Dec 18 08:52:48 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
257 Dec 18 08:52:47 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
258 Dec 18 08:52:16 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
259 Dec 18 08:52:16 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.145.137.71 obtained, lease time 900

 

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!


Ik kan bevestigen dat jullie nieuwe fw niet het udhcpc adres probleem oplost, maar wel dat het een goede workaround implementeert dat de udhcpc service herstart na de error. Ik neem aan dat jullie ‘fix’ kijkt na de overgebleven lease tijd, en als die te laag wordt (minder dan ~5 minuten?) dat jullie de udhcpc service herstarten.

 

Hier de logs: https://www.dropbox.com/s/2juay3suf387wtv/syslog_2020_12_18.log?dl=0

Interessante tijdstippen:
- 11:25:21: laatste 900s lease voor de error
- 11:32:51: udhcpc error, address in use
- 11:35:58: udhcpc service started 
- 11:36:02: de nieuwe lease komt binnen
- 11:38:18: udhcpc klaar met starten en forked naar de background


Udhcpc herstart dus voor de lease eindigt, waardoor ik in totaal maar zo’n 2 minuten geen internet had. Stukken beter dus dan zonder internet zitten tot de volgende reboot! Maar natuurlijk nog geen echte fix voor het probleem. Zijn jullie de werkelijke oorzaak nog wel aan het onderzoeken? :)

Groetjes,
Remy

Reputatie 1

Goedemiddag Brian,

Dank voor de update dat verklaard de reden van de plotselinge firmware update en het even wegvallen van het modem ;).

De logging ga ik in de gaten houden ik houd je op de hoogte.
Fijn dat jullie dit ook echt oppakken.

Reputatie 7
Badge +8

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

Vanochtend om 06:35 was het na 12 dagen uptime weer raak. Weer de welbekende error: “udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas10_4, -1], Address already in use”.

Voor de verandering had ik deze keer alleen de media-converter gereset, wat ook genoeg blijkt te zijn om de verbinding te herstellen. Mijn Zyxel modem heeft dus nu geen reboot gehad, maar de udhcpc service is nu wel opnieuw gestart.

De logs: https://www.dropbox.com/s/9nez7936v5lmuf3/syslog_2020-12-15.log?dl=0

Interessante tijdstippen:
06:35:28: udhcpc faalt waarna er geen 900s leases op 143.178.5.59 verleent meer worden
08:10:05: reboot van media-converter zorgt ervoor dat het udhcpc gekilled wordt (SIGTERM)
08:10:26: udhcpc process herstart zichzelf
08:10:42: eerste 900s lease verleent, verbinding hersteld.
08:13:00: udhcpc proces forked naar de achtergrond
08:18:13: volgende 900s lease verleent (precies 450 seconden na vorige lease)

Gezien zowel een mediaconverter als zyxel modem reboot lijkt te helpen, denk ik toch dat het probleem in het udhcpc proces zit, zoals ook aangegeven bij de kernel error.

Reputatie 3
Badge +2

@DeNeel Ik klop het af, maar het klinkt zeker positief!

@Henk Ernst Toch een vreemde trend, hoe ik het bekijk. Mochten die issues onverwacht terugkomen, wil ik je vragen om de logs te delen. Ik ben nieuwsgierig! 

Update:

Ik heb lange tijd geen issues gehad maar in de maand november was het probleem weer terug en was de verbinding op sommige dagen erg instabiel (tot iets van 30 keer per uur wegvallende ping responses van mijn eigen rourer naar de T-MOBILE router).

Een keer was het zo erg dat zelfs de MS Teams verbinding die ik voor mijn werk gebruik compleet wegviel en ik niet meer kon werken. Een blik in de meterkast leerde dat het T-MOBILE router spontaan was gaan rebooten. 

In december zie ik in mijn monitoring logs dat er kort wat connectivity issues waren op 1 en 9 december en op miraculeuze wijze lijkt het verder weer stabiel. 

Het traffic profiel is in de afgelopen maanden doorgaans onveranderd geweest en mijn apparatuur ook. 

 

@DeNeel, fijn dat het allemaal weer naar behoren werkt! Wat betreft de log, ik weet niet zeker of dit een standaard feature is van onze firmware. Je zou het kunnen proberen via een programma als pingplotter te monitoren. Maar dat staat buiten T-Mobile, een logboek of monitoring zit niet standaard in het pakket. Een andere optie is om een kopie te maken van je modem instellingen, dan een fabrieksreset uit te voeren en dan de instellingen weer terug kopiëren. Ik dacht dat dit ook met de Zyxel kon! 

 

Met het risico dat ik de boel nu jinx: de afgelopen weken géén connectie problemen meer waargenomen. (Ik heb de fixed IP voor mijn Deco M9 Plus buiten de DHCP range gezet zoals aangeraden. De DNS servers op Cloudflare/Google gezet. Geen factory reset van het Zyxel modem uitgevoerd.)

Nog steeds is het Log van de Zyxel niet benaderbaar, maar ik heb dan ook die suggestie van fabrieksreset niet uitgevoerd. Ik count mijn blessings evenwel en laat het hier bij. In januari eindigt mijn tv abonnement van Ziggo en ga ik over op het gebruik van het T Mobile signaal om tv te kijken. Om diverse redenen zie ik daar als een berg tegen op. Hopelijk wordt de stabiliteit van de internetconnectie niet opnieuw een probleem. 

Reputatie 2
Badge +2

@evdh75 Fijn dat het met een rest is gelukt! Verder wil ik graag voor je checken of ik iets kan zien in de verbinding naar de centrale toe. Kan je mij in een privé berichtje jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN sturen? Check ik het gelijk even of ik iets in de verbinding kan zien.

Reputatie 1

Toevallig kreeg ik hem vandaag ook.

Dec 6 21:22:52 	kern 	err 	dhcpc 	udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas8_1, -1], Address already in use

Alleen een tv via de lan kabel aangelosten verder alles op WiFi. Factory instellingen.

Ik ben sinds 25 november overgestapt op T mobile thuis, heb de T50 ook in gebruik en afgelopen nacht is mijn internet weggevallen. Ook na een reset werkt deze weer, heb er verder geen andere apparatuur voor of achter hangen. 

Mn vorige provider was Telfort, wat toen nog even KPN werd voor de overstap. Dit probleem met uitvallen had ik daar ook al, heel lang via diverse zyxel modems en nog korte tijd een experia box. 

Misschien dus eerder een probleem vanaf of in de centrale?

Reputatie 7
Badge +6

@DeNeel, fijn dat het allemaal weer naar behoren werkt! Wat betreft de log, ik weet niet zeker of dit een standaard feature is van onze firmware. Je zou het kunnen proberen via een programma als pingplotter te monitoren. Maar dat staat buiten T-Mobile, een logboek of monitoring zit niet standaard in het pakket. Een andere optie is om een kopie te maken van je modem instellingen, dan een fabrieksreset uit te voeren en dan de instellingen weer terug kopiëren. Ik dacht dat dit ook met de Zyxel kon!

 

@Kleuvert In dit geval wil ik je vragen een fabrieksreset van het modem uit te voeren. Op die manier herstelt deze zich weer. Dan kunnen we het modem uitsluiten als oorzaak van het wegvallen. Zit er nog andere hardware op het modem (buiten een TV Box) die de oorzaak zou kunnen zijn?

 

@Robbenu Ik help je graag verder! We werken inderdaad met een dynamisch IP adres, maar dat zou geen wegvallende verbinding mogen veroorzaken. In vele gevallen blijft een IP adres ook langere tijd ongewijzigd. Ik kijk dus graag wat dieper naar het probleem. Zou je allereerst een fabrieksreset willen uitvoeren van het modem? Ook hoor ik graag welke apparatuur je verder hebt aangesloten om te kunnen bekijken of hier de oorzaak kan liggen. Tot slot hoor ik graag welke lampjes er branden op het modem op het moment van wegvallen. Op dit moment zie ik dat het modem (én de verbinding) al non-stop 5 dagen online is. Heb je het wegvallen onlangs nog ervaren? Dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in het netwerk na het modem (dus randapparatuur). 

 

@sponsrob Afgelopen maandag was er een probleem met de DNS server waardoor de verbinding mogelijk wegviel. Ik zie nu dat je modem sindsdien onafgebroken weer online is: yes!

Zelfde probleem, moet mijn router soms meerdere  malenper week opnieuw opstarten. Wordt er gek van. Komt altijd op een ongelegen moment nl

Reageer