Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!



Toon eerste reactie

764 reacties

Reputatie 7

Hi @Pacmule, ik heb het antwoord voor je! De versie van de T-Mobile TV App is teruggedraaid naar een vorige versie voor het beste beeld. Dit bleek in de laatste versie namelijk minder te zijn geworden. Ik hoop dan ook dat jij weer met volle teugen geniet van beter beeld in de App.

Reputatie 5

Meetwaarden moeten aan elkaar gelijk worden gesteld op verschillende zenders en technologieën om te zien of er een discrepantie zit en - waar dat kan - worden gewijzigd.

@Lisa 

En zou je “waar dat kan" willen veranderen in “waar dat moet"?

Want het moet overal, op iedere zender.

 

Reputatie 5

Beste @Lisa

Vat het niet persoonlijk op, maar dit is nou precies waar ik zo moe van word en waardoor ik me niet serieus genomen voel.

Bovenstaande verhaal is totaal niet relevant voor mijn problemen aangezien als je dit topic doorleest zult zien dat alle stappen al genomen zijn.

Wazigheid in het menu heb ik geen last van.

Resolutie staat op 1080i, dit geeft mijn tv ook netjes aan. Als ik resolutie aanpas switch mijn tv ook netjes mee.

Snelheid is goed, ook na de modemswap. Dit is vastgesteld door de monteur.

Dan zou het dus kunnen zijn dat de decoder een te lage kwaliteit signaal kiest. Wat ik sowieso raar vind op een glasverbinding, waarom word er niet gekozen voor de beste kwaliteit want dat zou elke glasverbinding aan moeten kunnen Niet dat ik het idee heb dat dit de problemen gaat oplossen want het probleem zit hem nou net in hoe dat signaal gecomprimeerd word. Daar ontstaan de artifacts en fletse detail loze beeld door.

Feit is wel dat er ondertussen nog geen enkel serieus onderzoek gedaan is anders had men bovenstaande al wel geweten. Wat ik wel erg vreemd vind aangezien er mij meerdere keren verteld is dat het in onderzoek is bij de TD. 

Ik ben er wel klaar mee, ik wil nu zsm een oplossing en sowieso compensatie in enige vorm. 

Reputatie 5

  

 

 @BeMu wat betreft de kwaliteit van de TV stream is er al genoeg gezegd in het lopende topic denk ik. De nieuwe stream is alles bij elkaar genomen beter dan het oude platform voor het doel waar het voor gebruikt kan worden. Extreme randgevallen onderzoeken we aan gaan we mee aan de slag (zoals sommige klanten waarbij de TV Box niet de juiste resolutie pakt).

Het gebruiken van een lagere bitrate ten overstaan van het oude platform is wel een bewuste keuze, omdat er steeds meer draadloze apparaten gebruikt worden bieden we het liefst een zo stabiel mogelijke verbinding die je met elk device kan gebruiken. Of je de beeldkwaliteit beter of minder vindt ten opzichte van het oude platform is subjectief. Over de hele linie genomen is het aantal klachten minimaal dus voor de meeste klanten lijkt het ruim voldoende maar we blijven het natuurlijk graag verbeteren en jullie feedback is hier erg waardevol bij!

Ik post deze reactie ook nog even hier in mijn eigen topic aangezien er toch wel een aantal zaken heel duidelijk gesteld worden, eindelijk na het openen van mijn topic:

1: De nieuwe stream is alles bij elkaar genomen beter dan het oude platform voor het doel waar het voor gebruikt kan worden.

Vind ik een hele rare uitspraak, gezien het feit we het hier over Lineaire TV hebben. Het doel zou dus TV kijken op TV moeten zijn, in mijn beleving is dus terug schroeven van kwaliteit daarvoor niet noodzakelijk?

2: Het gebruiken van een lagere bitrate ten overstaan van het oude platform is wel een bewuste keuze, omdat er steeds meer draadloze apparaten gebruikt worden bieden we het liefst een zo stabiel mogelijke verbinding die je met elk device kan gebruiken.

Fijn! dus omdat mensen hun wifi niet op orde hebben gaan we TV aanbieden over glasvezel op een miserabele bitrate? Daarnaast is het gewoon mogelijk - en het word al gebruikt - om meerdere bitrates aan te bieden en die dynamisch aan te passen aan de verbindingskwaliteit .Totaal kul argument dus.

3: Of je de beeldkwaliteit beter of minder vindt ten opzichte van het oude platform is subjectief. Over de hele linie genomen is het aantal klachten minimaal dus voor de meeste klanten lijkt het ruim voldoende

Ja leuk zeg! we gaan de kwaliteit verminderen maar daar zou je als je niet kritisch kijkt - helaas ben ik dat wel - niets van moeten zien! Een van de redenen dat ik vorig jaar ben over gestapt was de superieure beeldkwaliteit. Vervolgens word je een maand lang aan het lijntje gehouden dat het niet zo zou moeten zijn en zie hier… de aap komt uit de mouw. Lekker dit, ben er behoorlijk pissig over. 

Reputatie 7

Yay, hier word ik blij van @paulusssss! Heel graag gedaan en super dat het probleem is opgelost. Mocht je nog ergens hinder mee ervaren - wat ik natuurlijk niet hoop - laat het hier dan gerust weten. Dan ga ik mijn best doen om het net zo snel op te lossen als dit issue! 💪

Reputatie 6
Badge

Ergens in mijn geheugen staat dat in het verleden KPN in zijn zenderoverzicht een scheiding maakte tussen DSL en glas, er stonden een aantal glas zenders in de 600 reeks, en vanaf 1 waren de HD zenders op een lagere bitrate.

De reden die men aangaf dat het toenmalige DSL te beperkt was om een hoge bitrate te verwerken, nu is dat argument niet meer van toepassing en staan alle HD zenders voor zowel DSL als glasvezel gewoon vanaf 1 in het overzicht.

Dat DSL lagere bitrate streams kreeg was om het mogelijk te maken meerdere stb's aan te vragen/slijten en ook om de impact op de internetverbinding te beperken aangezien die twee rechtstreeks verband houden itt op glasvezel.

Het nieuwe platform via stb's en Apple TV zou 8mbps max moeten zijn ipv 6Mbps via de telefoon/tablet of browser.

Voetbal van vandaag was wel in- en intriest via de nieuwe Android TV app, de ‘normale’ programma's van een normale kijkafstand ging nog wel (net). Had wel een paar filmpjes gemaakt vs de stb met odf stream (nu ik het terugzie op een monitor zou je bijna denken dat het filmpje van Android TV met een telefoon uit 2010 was gefilmd :zipper_mouth:, gelukkig zit er ook een closeup van een stilzittende trainer in en dat is gewoon scherp; om het tegendeel te bewijzen).

Reputatie 6
Badge

De beeldkwaliteit problemen waar dit topic over gaat, spelen die alleen bij gebruik van de losse TV decoders van T-Mobile, of ook wanneer je via de T-Mobile Apple TV app kijkt?

Ik sta namelijk op het punt om al mijn internet en TV diensten bij KPN op te zeggen (niet vanwege de TV kwaliteit trouwens, die is prima), en T-Mobile scoort kwa pakket & prijs goed voor de diensten die ik wil afnemen. Ik wil expliciet geen gebruik meer maken van decoder kastjes en gewoon TV, Viaplay en ESPN + kijken via de Apple TV, maar als ik dit topic over de TV beeldkwaliteit lees dan is dat een absolute no-go voor mij.

Als ik bitrates van 6mbit zie wordt ik daar niet vrolijk van, via KPN krijg ik nu 12mbit binnen. Weet iemand wat de te verwachten beeldkwaliteit en bitrate van de T-Mobile AppleTV app is, en hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld NLZiet?

 

 

Dit is gewoon vergelijkbaar met streaming via de KPN app (qua type beeldsignaal) dus dat zou je alvast kunnen vergelijken? En dan vind ik die van T-Mobile net wat minder voor zaken als voetbal maar dat lijkt meer met de verwerking van de stream te maken hebben dan dat het enkel aan de bitrate ligt ...

Reputatie 5

Dat is precies het nieuws dat we verwacht hadden. Als je mij het adres van die afdeling geeft heb ik wel een paar kerstkadootjes. Een wekker, een koffiezetapparaat voor goed sterke koffie, en een paar stevige schoenen waarmee ze zichzelf eens goed vooruit kunnen schoppen.

Van de andere kant, bedankt @Lisa , voor alle moeite die je gedaan hebt voor ons dit jaar. Geniet van je vakantie, en een fijne kerst.

Reputatie 7

Hi guys, ik heb een navraag gedaan of er aan mij kan worden doorgegeven wat de exacte beeldkwaliteit nu precies is van de T-Mobile TV App! Zodra ik dit doorgespeeld krijg, laat ik het aan jullie weten. Wat balen om te lezen dat jullie geen verschil merken in de App. Zouden jullie eens heel kort de stroom van het tv-scherm af willen halen en kijken of het hierna verbetering heeft opgeleverd? Ik hoop het! 🤞

 

Reputatie 5

Geen officiële reactie meer gehad sinds het vorige slechte nieuws.

@Lisa

Ik zou willen vragen of je bij de volgende meeting voor wat duidelijkere inhoudelijke antwoorden wil gaan. “Meetpunten worden geïntegreerd” zegt helemaal niets. Mijn vraag was bijvoorbeeld of ze binnen de huidige bitrate naar een oplossing zoeken, of dat ze kijken naar de mogelijkheid om die te verhogen.

Maar sowieso daalt het vertrouwen in, en de hoop op, een goede oplossing heel snel bij mij. En bij anderen hier ook, als ik de reacties zo lees. Het zou fijn zijn als we iets meer eerlijkheid en openheid zouden krijgen over waar ze mee bezig zijn, zodat we weten dat we niet voor niets aan het wachten zijn.

Dat het eventueel een heel technisch verhaal is maakt niet uit, daar komen we wel uit. Maar het gevoel dat we aan het lijntje gehouden worden wordt steeds groter, en we zouden graag met meer zekerheid kunnen vaststellen dat dat niet zo is.

Reputatie 3

HI @Lisa dank voor je inspanningen en ik begrijp heel goed dat jij het beste met de klanten voor hebt. Ik hoop dat jullie het nieuwe platform echt goed op de rit krijgen, maar zoals al elders aangegeven komen veel problemen simpelweg voort uit bewuste keuzes die zijn gemaakt (denk aan de vertraging en de lagere bitrates). Er zijn dus wat inherente problemen met de gemaakte keuzes die elders bij T-Mobile zijn gemaakt en waarbij beeldkwaliteit blijkbaar niet een van de prioriteiten was. 

Even heel kort gezegd: die “beste kwaliteit” heb ik nu al, maar die wordt afgenomen ten faveure van een minder product. Alle fixes en mitigerende maatregelen achteraf zijn fijne pogingen, maar die zouden niet nodig moeten zijn. Ik wil ook best een paar euro meer betalen, als het om de kosten gaat, om op het oude platform te blijven.

@Hutjeflut dank voor de suggestie! Helaas heb ik geen eigen router, maar als ik dit weekend tijd heb ga ik dit misschien nog even onderzoeken.

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Klopt heb je gelijk in toevallig net ook even gecontroleerd,  toen ik het eerder een keer controleerde was er zeker een verschil 

Reputatie 2

Ik merk het ook met voetbal kijken dat het beeld raar is. Echt onplezierig kijken. Heb de modem en het tv kastje al opnieuw opgestart. Helaas nog steeds hetzelfde.

Wie weet raad??

Reputatie 3

Helaas lijkt het erop dat T-mobile hier keuzes in heeft gemaakt. De vertraging en de lage bitrate (met grote compressie) zijn een gevolg daarvan. Hier en daar schemert al wel door dat daar niets aan gaat veranderen.

Als je wat knutselt in je netwerk (met eigen router of managed switch) kun je voorlopig nog op het oude netwerk blijven. Ik hoop dat dat in ieder geval mogelijk blijft tot mijn contract afloopt.

 

Ik ben zelf de hoop kwijtdat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar een oplossing die voor de klant goed is.

Er is er 1 bij KPN die er ook over klaagt, daar kwam naar voren dat sommige beelden in 24Hz aankomen, bij 50HZ of 100Hz TV moet de TV er elke keer een Hz bijmaken, zou dit ook op TM van toepassing kunnen zijn.

Maar het blijft vreemd, op Ziggo na die via de kabel levert hebben alle providers moeite met de TV goed te krijgen, KPN gaat redelijk goed, T-Mobile gaat, en dan de meeste die Canal Digitaal gebruiken gaat het gewoon slecht, ik denk dat TV naast/met dezelfde internetlijn gewoon niet lekker gaat, de pionier Glashart Media die samen met Regefiber met glasvezel begonnen hadden dit volgens mij al door, elke woning kreeg twee glasvezel aansluitingen een Hybride NT waarbij links het internet zat en rechts de TV apart uitkwam en je zelfs nog de TV via een coax kabel kon aansluiten, ideaal als je geen interactieve zaken wenste of nog een oude DVD recorder had met HDD om op te nemen, zelfs de oude videoband kon je nog gebruiken.

Ik denk dat het gewoon een besparing is op bandbreedte, dus te weinig snelheid gebruiken/reserveren voor de TV, als de bittrate omhoog zou gaan zouden er een hoop problemen opgelost kunnen worden.

Reputatie 5

Hi @MetaframeNL en @hoekie1971, bij deze het seintje: de fix is bij jullie geactiveerd! Ik zie jullie reacties graag tegemoet, want mijn collega is ook erg benieuwd! Merci alvast guys.

Hier is er voor mij weinig van te merken, kwaliteit blijft zwaar onder de maat.

Reputatie 6
Badge
T-Mobile ODF 2017 2021
NPO 14 14
RTL 12 12
SBS 13 13
FOX 10 14
Één 9,5 9,6
Canvas 9,5 9,7
Ketnet (SD) 9 8,6
ESPN 1 13 25*
Disney Channel 10 15*
TLC 13 24*
Spike 11 11
24 Kitchen 15 14
Discovery Channel 13 24*
ID 5 (SD) 24 (HD)*
Animal Planet 13 11
NGC 14 13
History Channel 13 13
BBC 1/ 2/ F (4)6-10 7,7-11
Eurosport 1/2 11 25*
TV5 3,5 (SD) 7 (HD)
ARD 13-16 17
ZDF 15-16 13-16
WDR 7-7,5 5-5,5
Brava/Sting 9 8
My Zen 4,5 3,6
Fashion TV 4 4,5
Euronews SD 4 2
BBC World 9 9
CNN 4 (SD) 6,7 (HD)
Xite 5,5 (SD) 10 (HD)
MTV 10 10
NPO Thema 6 6
NPO 2 Extra 6 (SD) 9 (HD)
Nickelodeon 11 11
Cartoon Network 4 (SD) 9 (HD)
Moto TV 4,5 (SD) -
Travel Channel 11 -

 

Had nog even de bitrates opgemeten, nu het nog kan, van T-Mobile ODF.

Dat bitrates niet altijd alles zeggen blijkt ook uit een artikeltje uit Denemarken wat ik onlangs tegenkwam: https://digitalt.tv/test-billedkvalitet-vs-bitrate-sammenligning-resultatet-overrasker-dig-maaske/ (die 25 bij ESPN en Eurosport zie ik er ook niet van af maar daar is misschien een oude wijsheid wel van toepassing: “you can't polish a turd” :poop:. Animal Planet ziet er ook beter uit dan die paar in de tabel met [al dan niet; de datameting klopt iig] 24Mbps zoals TLC).

Nog een samenhangend artikeltje met bitrates van een aantal OTT streamingdiensten daar: https://digitalt.tv/test-tv-udbydernes-streaming-tv-udbud/ (let op dat het hier wel om het OTT aanbod gaat en in het eerste artikeltje om traditionele ontvangst via de kabel of ether).

Nou moet ik wel zeggen dat ik hier laatst nog een opmerking maakte over ESPN en dat er zoveel ruis in het beeld zat van de opname bij avondlicht in de eerste divisie. Iets wat voorheen misschien nooit opgevallen was en mogelijk weggecomprimeerd? Maar daar moet ik bij een volgende gelegenheid maar eens opletten en vergelijken met de app ...

Reputatie 7
Badge +14

@HJHome . Je kunt beter een eigen topic aanmaken. Dan kunnen eventuele problemen specifiek bij jou bekeken worden. Terug naar het oude platform is namelijk niet mogelijk. Dat staat op de nominatie om uitgezet te worden. Je kunt dus beter geholpen worden om het nieuwe platform goed te laten werken bij jou 

Reputatie 2

@Lisa, bedankt voor de update en de energie die je erin steekt. Komt er ook nog een tegemoetkoming via een privebericht voor degene die net zoals ik als extra het ESPN voetbal pakket afnemen en waarbij t-mobile niet in staat is om op het nieuwe tv platform streams van voldoende kwaliteit te leveren. (zoals eerder aangegeven in de topic van de  beta test van de tv app en elders op de community). 

 

Reputatie 7

Hi @BeMu, ik kan me voorstellen dat je je dit afvraagt en dank voor het meedenken! Dit is alleen niet aan de orde. De migraties worden niet stopgezet en blijven plaatsvinden. 

Hi @HJHome, heel graag gedaan! Goed dat je dit aangeeft en merci voor de heldere toelichting. De vergoeding die expliciet in dit topic geldt, daarbij is de afspraak dat we de datum aanhouden waarop de eerste melding is gemaakt. Dit geldt voor iedereen. Omdat jij ook issues omschrijft waar de vergoeding voor dit onderzoek niet op is gebaseerd, heb ik jouw dossier nog eens goed doorgespit. Ik zie hier enkel in terug dat jij vorig jaar geen beeld hebt gehad en op basis hiervan wil ik je graag verblijden met aanbieden van een gratis zenderpakket naar keuze voor twee maanden. Kijk vooral op onze website welk pakket jou aanspreekt en dan maak ik dat graag voor je in orde: https://www.t-mobile.nl/thuis/interactieve-tv/zenderpakketten. Ik hoop dat je begrijpt dat ik nu geen vergoeding kan aanmaken voor issues die in 2018 hebben plaatsgevonden, omdat ik dit ook niet terugzie in het systeem. Als je laat weten welk pakket je aanspreekt, dan maak ik de vergoeding hiervan in orde en kun je dit zelf op iedere gewenst moment aanzetten. 

Ik ben het echt helemaal met je eens dat je optimaal hoort te genieten van jouw tv, dus daar gaan we ook zeker voor zorgen samen. Heel goed om te weten dat jij al veel stappen hebt geprobeerd. Zojuist heb ik dan ook de hulptroepen voor jou ingeschakeld. Binnen enkele minuten zul je een sms/e-mail krijgen met daarin de afspraaktool van onze monteursservice (Guidion). Laat jij het weten zodra het is gelukt om hier een afspraak mee in te schieten? Ik hoor vervolgens na het bezoek heel graag of de problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen! 😊

Hi @GuusH, heel graag gedaan! Ik ben echt blij om te lezen dat de vorige update duidelijker was. Bij volgende updates zal ik dan ook weer proberen om een zo uitgebreid mogelijk verhaal aan jullie te geven, zonder al te abstracte termen. Ik blijf ook duimen op een snelle(re) en mooie uitkomst van het onderzoek. Ahh dat vind ik echt ontzettend fijn om te horen, dankjewel voor het mooie compliment. Merci Guus daar doe ik het voor! ❤️

 

Reputatie 1

@apis4 

Jij verward resolutie met bitrate.

Ik zal niet ontkennen dat t-mobile een HD-stream verstuurd. Alleen op deze stream is zo veel compressie van toepassing (6-8mbit) waardoor het 1080P50 beeld er niet uit zit.

6-8 mbit is gewoon te weinig voor knap beeld op 1080P50.

 

EBU (European broadcast union) heeft hier wel eens onderzoek naar gedaan, hun conlusie in 2008 was voor H264 compressie is 8mbit voor 720P50 zo'n beetje het minimum voordat kijkers het beeld hinderlijk gecomprimeerd vinden sport wordt daar zelfs specifiek voor genoemd.

Daarnaast was hun conclusie dat voor 1080P50 20% meer nodig is dan 720P50 dat is dus ongeveer 12mbit.

Reputatie 4

Misschien in aanvulling hierop navolgend draadje erop nalezen. Schokkend nieuws, vind ik:

 

Reputatie 3

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik ga kijken hoe ik het oude platform nog wat langer kan behouden. Wat zou het mooi zijn als er kwalitatieve alternatieve IPTV aanbieders komen die onafhankelijk van de provider werken. Het internet is prima bij T-Mobile en ook mobiel ben ik tevreden.

Vinden mensen het echt zo belangrijk dat je straks zonder kastje kunt werken, dat ze deze teruggang in kwaliteit voor zoete koek slikken? Want dat is toch de enige reden om te kiezen voor deze streaming optie?

Reputatie 2

Misschien in aanvulling hierop navolgend draadje erop nalezen. Schokkend nieuws, vind ik:

 

@Bram058 , Dank voor het delen van dit antwoord van moderator @Jason:

momenteel is de bitrate bij het nieuwe platform op iedere TV stream die wij uitzenden maximaal 8 Mbit/s; dit geldt tevens voor elke TV Box. Er zit dus geen onderling verschil meer in per zender, of per box. ”

 

Dit is de hete brei, de olifant, waar al maanden omheen gepraat wordt De bitrates zijn dus doelbewust en weloverwogen verlaagd.

Gecommuniceerd door T-mobile is; Hoera, je mag op het nieuwe TM TV platform. Vergeten te vertellen is dat de kwaliteit behoorlijk teruggedraaid is.

Sorry maar het verhaal ‘ervaringen kunnen verschillen’ gaat wat mij betreft niet op voor tv kijken, je verminder aantoonbaar en toegegeven de kwaliteit. Denkt T-mobile dat er mensen zijn die het fijner vinden nu?

Echt heel bizarre gang van zaken als je het mij vraagt. Ik heb Tweakers.net redactie getipt over deze manier van werken en naar de beleidskeuzes.

Nu maar opzoek naar een beter alternatief. Dan maar iets meer in de maand betalen, dit ziet er niet uit.

 

Reputatie 6
Badge

@apis4

Ik had de streams ook beter gewild op het nieuwe platform.

Kpn had 7mbit en 12mbit (glas stream)

Dit meet ik bij T-Mobile.

 

Die had ik inderdaad al een keer voorbij zien komen. De stream via de website is 6Mb/s constant bitrate (en was al de hele tijd 50fps. Volgens mij heb ik hier ook al eens gepost in welke smaken de streams van het nieuwe platform beschikbaar zijn, met via de website iig 1080p50 met 6Mb/s als hoogste, daaronder volgens mij een 1080p25 met 4,5Mb/s, etc. Allemaal vaste bitrate). Hier had ik wat bitrates van het oude platform gepost:

(misschien dat ik het ergens anders nog in tabelvorm had geplaatst maar denk het niet)

Deze stream is gemeten van een Sony bravia Android tv. 

Met de T-mobile TV app.

 

Ik vermoed dat het pieken van de buffering zijn? Het nieuwe platform is gebasseerd op adaptieve streaming, daar heb je 'gewoon’ een aantal vaste combinaties van resolutie en bitrate (en zeker bij livestreaming zal constant bitrate de norm zijn). Het is 1080p50 bij 6Mb/s, 1080p[25] bij 4,5Mb/s, 720p bij 2,7Mb/s, 576p bij 1,8Mb/s en nog een paar in standaard definitie. Voor de Android TV app zullen dezelfde streams gebruikt worden (heb ook NL Ziet een maandje getest en dat zag er toch wel beter uit)

Reageer