F.A.Q.

Nieuwe aanvraag Internet + TV: alles op een rijtje

Nieuwe aanvraag Internet + TV: alles op een rijtje
Reputatie 7
Badge +16

Je hebt Internet + TV besteld en je hebt onze bevestigingsmail ontvangen. Gefeliciteerd! De bal is aan het rollen. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat je nog een vraag hebt. Dan zit je hier goed, want hier vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen. 

  

Hoe zit het met je bestelling, hoe ziet het tijdschema eruit, wat is de Overstapservice ook alweer? We behandelen alle vragen die te maken hebben met nieuwe aanvragen. Zo kun jij met alle kennis op zak richting de start van jouw abonnement gaan!  

 

Ik moet nog bestellen, hoe werkt het?

Doe snel de postcode check: https://odido.nl/internet/glasvezel/check. Hier kun je zien wat er op jouw adres mogelijk is. Alle opties en mogelijkheden kun je hier direct aan- of afvinken. Je kunt hier ook direct een bestelling plaatsen. Heb je toch nog een vraag en wil je dit telefonisch bespreken? Bel ons dan op 0800-0092. We zijn Internet + TV van Odido en vertellen je er graag alles over! 


Wanneer gebeurt wat? Een tijdschema:

Je abonnement wordt aangevraagd met de snelst mogelijke datum, je bent dan gemiddeld binnen 4 weken online! Natuurlijk kun je ook een datum tot wel drie maanden in de toekomst kiezen. 

  1. Je ontvangt een bevestigingsbrief en e-mail. 

  1. Ongeveer twee weken later kun je een afspraak met de monteur maken (als je een Glasvezelabonnement hebt gekozen) en spreek je een definitieve startdatum af. Een abonnement met Standaard Internet (DSL) is op basis van zelfinstallatie. Je hebt dan geen monteur nodig, maar ontvangt een e-mail met de daadwerkelijke startdatum. 

  1. Ongeveer veertien dagen voor de startdatum ontvang je het installatiepakket. 

  1. Op de startdatum wordt jouw lijn geactiveerd en kan jij (of de monteur) installeren. 


Bedenktermijn? 

Je kunt binnen 14 dagen, nadat je aansluiting geactiveerd is of de monteur het modem geïnstalleerd heeft, herroepen. Je betaalt de activatiekosten en eventuele installatiekosten. Wanneer er echter geen aansluitkosten gerekend zijn, hoef je deze niet nadien nog te betalen - ook niet als je binnen de opzegtermijn opzegt. Wel betaal je voor de geleverde diensten vanaf het moment aansluitdatum (opleverdatum werkende diensten) tot aan het moment van opzegging in de 14 dagen respijtperiode. Abonnementskosten en gebruikskosten betaal je dus tot het moment dat je niet meer aangesloten bent.


Nummerbehoud, hoe werkt dat?

Altijd fijn om je oude vertrouwde nummer mee te nemen naar je nieuwe abonnement. Bij je aanvraag kun je voor nummerbehoud kiezen. Als alle gegevens na controle juist zijn, dan wordt je nummer gekoppeld aan je nieuwe Internetabonnement voor thuis. We controleren typefoutjes, of het nummer wel op dezelfde naam staat en of je wel binnen hetzelfde netnummer blijft wonen. We vragen het nummer aan zodra de installatie is afgerond. Dit proces is zo gepiept en je hebt dus op de dag van installatie je oude vertrouwde nummer terug bij je nieuwe Internet voor thuis abonnement! 
 
Ben je nummerbehoud vergeten aan te vragen en wil je dit alsnog? Dat kan!  Lees snel dit topic voor meer informatie over nummerbehoud: Veelgestelde vragen over nummerbehoud


Overstapservice, hoe zit dat?

Bij je aanvraag kun je meteen aangeven of je gebruik wilt maken van de Overstapservice. Dit staat dan vermeld in de bevestiging die je van ons krijgt. Vervolgens willen we natuurlijk nog even weten welk abonnement je wilt opzeggen en bij welke provider je zit. Hiervoor sturen wij een e-mail ter herinnering. De gegevens kun je vervolgens invullen in Mijn Odido. Kun je nog niet inloggen, kijk dan bij deze uitleg. Lukt dat niet, bel dan met onze service en geef de volgende informatie door: 

  • Je huidige aanbieder 

  • Het contractnummer 

  • De laatste 3 cijfers van je IBAN 

  • Je telefoonnummer 

  • De achternaam op het contract van je huidige aanbieder 

Ben je de Overstapservice vergeten aan te vragen en wil je dit alsnog? Dat kan nog binnen zeven dagen na je aanvraag!  Lees snel dit topic voor meer informatie over de Overstapservice: Veelgestelde vragen over de Overstapservice

  

Let op! We kunnen maar één provider voor je opzeggen. Heb je meerdere providers voor internet, TV en telefonie? Zorg dan dat je zelf de andere provider(s) nog opzegt.  


Hoe regel ik zelf mijn overstap?

Je kan de overstap natuurlijk ook zelf regelen, zo gepiept. Er zit wel een verschil tussen Internet (DSL) en Glasvezelinternet: 

  • Internet (DSL) > Hiervoor is geen monteur nodig. Bij je aanvraag krijg je een verwachte opleverdatum te zien. Deze bevestigen wij na twee weken. Zodra de startdatum bevestigd is, kun je jouw oude provider opzeggen. 

  • Glasvezelinternet > Nu komt er een monteur langs om de installatie uit te voeren. Twee à drie weken na je aanvraag kun je een afspraak inplannen. Je kunt tussen de één en zes weken in de toekomst plannen. Kies de monteursafspraak dan minimaal vier weken in de toekomst en zeg daarna pas je oude provider op. Je hebt namelijk een maand opzegtermijn bij je oude provider. 

Let op! Er kan maar één provider op de lijn zitten. Heb je Glasvezel bij een andere provider, dan nemen wij de lijn dus over. Een kabelaansluiting (coax) kan wel naast Standaard Internet of Glasvezel bestaan. 

 

Klantvoordeel, hoe zit dat precies?

Heb je een Odido Mobiel abonnement en neem je daarnaast ook diensten af van Odido voor thuis, dan kom je in aanmerking voor Klantvoordeel met onder andere jouw Internet & Unlimited abonnement voor € 25,- per maand per abonnement! Nadat de de lijn is geactiveerd en je gebruik kan maken van je verbinding, zal ook het Klantvoordeel in gang worden gezet. Je kan handig zelf het Klantvoordeel regelen via Mijn Odido. Meer weten? Klik dan hier


Toch nog iets veranderen in je bestelling?

Loop je bestelling goed na. Heb je bijvoorbeeld genoeg TV boxen besteld? Voor de installatie staat je abonnement op ‘pauze’. Je kan dan alleen nog een TV box toevoegen of Nummerbehoud aanvragen. Alle andere wijzigingen kunnen we voor je doorvoeren zodra de installatie is afgerond. Dit doe je door in te loggen op Mijn Odido

 

Het installatiepakket komt eraan

Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan. Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!


Het installeren van het pakket

Om te installeren bij Glasvezelinternet heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL Internet kun je de installatie eenvoudig zelf doen. Lees er alles over in dit topic: Installatie: hoe, wat en waar!


De wensdatum verzetten of vervroegen

Wensdatum vervroegen
Maak je gebruik van de Overstapservice? Dan kan je de wensdatum niet vervroegen. Heb je al een afspraak gemaakt voor de installatie? Neem dan contact op met onze monteursdienst Guidion via 088 2000 151.

Wensdatum uitstellen
Heb je al een afspraak gemaakt voor de installatie? Neem dan contact op met onze monteursdienst Guidion via 088 2000 151. Heb je nog geen afspraak gemaakt met een monteur? Neem dan contact op met de klantenservice of laat dan hier een bericht achter!

 

Andere vragen over het je nieuwe abonnement? Stel ze gerust in dit topic. We zijn actief op veel verschillende kanalen, dus mocht je jouw vraag ergens anders willen stellen, dan kan dat altijd! Check dit topic voor het overzicht: Vragen? We zijn er voor je. 

 


582 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @VeravdWijdeven 

De ONT wordt geleverd door T-Mobile samen met de router.

Hallo @VeravdWijdeven 

De ONT wordt geleverd door T-Mobile samen met de router.

Dankjewel voor het antwoord! Fijne avond :)

Reputatie 2

Hallo @VeravdWijdeven 

De ONT wordt geleverd door T-Mobile samen met de router.

 

Ik heb nu glas van KPN, werkt super, maar stap over naar hier als jaar voorbij is volgende maand.

Hou ik dan dat ONT kastje wat er nu al zit? Ik heb namelijk in begin issues met verbinding gehad en die ONT was niet goed aangesloten bleek op de vezel. Zat niet vastgeklikt of zo. Dus als die blijft zitten dan voel ik me iets geruster.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen straks, want dat jaar met KPN heb ik geen klagen over gehad. Behalve dan ff wat instabiliteit in de begin periode tot issue gevonden was.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MrMarcie 

Als je op het T-Mobile netwerk wordt aangesloten dan zal je een andere ONT krijgen.

Als je op het KPN netwerk wordt aangesloten dan bestaat er een kans dat je de huidige ONT kan behouden als dat een zwarte XGSPON ONT met de lampjes power, connection en alarm is.

T-Mobile netwerk is 100 Mbps voor 35 euro en KPN netwerk is 100 Mbps voor 45 euro.

Reputatie 2

Hallo @MrMarcie 

Als je op het T-Mobile netwerk wordt aangesloten dan zal je een andere ONT krijgen.

Als je op het KPN netwerk wordt aangesloten dan bestaat er een kans dat je de huidige ONT kan behouden als dat een zwarte XGSPON ONT met de lampjes power, connection en alarm is.

T-Mobile netwerk is 100 Mbps voor 35 euro en KPN netwerk is 100 Mbps voor 45 euro.

Het is dat zwarte kastje. Glas ligt hier nu een jaar. En ik heb 1G verbinding.

Reputatie 7
Badge +15

@MrMarcie 

Als je op de T-Mobile website de prijzen 100 Mbps 45 euro, 400 Mbps 55 euro en 1000 Mbps 60 euro ziet dan blijf je dezelfde ONT behouden (XGSPON verbinding).

Prijzen zijn exclusief kortingen.

Reputatie 2

@MrMarcie

Als je op de T-Mobile website de prijzen 100 Mbps 45 euro, 400 Mbps 55 euro en 1000 Mbps 60 euro ziet dan blijf je dezelfde ONT behouden (XGSPON verbinding).

Prijzen zijn exclusief kortingen.

Dat zou mooi zijn want dat geeft minste kans op storing denk ik. KPN monteur had die glasvezel in die ONT niet goed aangeklikt oid. Kreeg ik instabiele verbinding. Weken mee geklooid en forumtopics aangemaakt. Tot er een nieuwe monteur kwam die uiteindelijk na veel zoeken issue vond. Sindsdien draait het als een zonnetje. Wel met mijn eigen router.

Reputatie 7
Badge +15

@MrMarcie

Ik zat ook eerst bij KPN met de zwarte Genexis ONT, na de overstap kreeg ik alleen een router omdat ik de huidige ONT moest gebruiken.

Op de dag van installatie toen de verbinding wegviel kon ik meteen de internetkabel in de Zyxel router pluggen en ik was weer online, geen minuut zonder internet.

Laat de monteur wel komen want die moet de verbinding administratief aanmelden.

Reputatie 2

@MrMarcie

Ik zat ook eerst bij KPN met de zwarte Genexis ONT, na de overstap kreeg ik alleen een router omdat ik de huidige ONT moest gebruiken.

Op de dag van installatie toen de verbinding wegviel kon ik meteen de internetkabel in de Zyxel router pluggen en ik was weer online, geen minuut zonder internet.

Laat de monteur wel komen want die moet de verbinding administratief aanmelden.

Ik laat die monteur zeker komen, want die bieden ze aan. 4 Juli komt ie de boel aansluiten. Gaat ie ook wifi op een apparaat zetten en nog wat zaken hebben ze beloofd. Nou, dat hoeft ie bij mij niet te doen dus ik denk dat hij vroeg thuis is die dag ;).

Beste,

Ik heb het installatie pakket ontvangen voor mijn nieuwe adres, alleen zit er een Huawei boxje bij (die glas omzet naar UTP en dan naar het modem gaat) Zou ik een andere box dan Huawei kunnen krijgen? Ben niet zon fan van het merk..

Gr, Nick.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nickdekorte, dit is op dit moment het ONT wat wij leveren. Deze moet ook door de monteur geïnstalleerd worden. Je zou een eigen ONT kunnen aanschaffen als je dat liever wilt, deze dient wel geregistreerd te worden door ons. In dit topic lees je daar meer over! 

 

 

Hi @nickdekorte, dit is op dit moment het ONT wat wij leveren. Deze moet ook door de monteur geïnstalleerd worden. Je zou een eigen ONT kunnen aanschaffen als je dat liever wilt, deze dient wel geregistreerd te worden door ons. In dit topic lees je daar meer over! 

 

 

 

Ik heb nu al een bestaande verbinding van jullie op mijn huidige adres, die ik dan ga opzeggen. Deze is een Zyxel ONT. Mag ik die meenemen en gebruiken op mijn nieuwe adres, en dan stuur ik de “nieuwe” terug met de “oude” apparatuur als die terug moet?

Nick.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @nickdekorte 

De Zyxel is waarschijnlijk voor AON glasvezel en de Huawei voor GPON of XGSPON.

Hallo @nickdekorte 

De Zyxel is waarschijnlijk voor AON glasvezel en de Huawei voor GPON of XGSPON.

Ah duidelijk, dat gaat dus niet werken. Betekend het dat als ik een eigen wil, dat ik er een moet zoeken die met GPON of XGSPON overweg kan. Ik had al geprobeerd het Huawei kastje te gebruiken bij mijn huidige verbinding, maar toen bleef LOS rood knipperen (los of signal?) en kreeg geen verbinding. Zyxel kastje terug en het werkte direct dus dat verklaart het.

Nick.

Reputatie 7
Badge +15

@nickdekorte

LOS is inderdaad loss of signal. Het Huawei GPON kastje heeft 4 lampjes; power, PON, LOS, LAN. Indien de namen van de lampjes op het kastje wat jij hebt ontvangen anders zijn dan is het XGSPON.

De monteur zal alles werkend achter laten op het nieuwe adres 🙂

Reputatie 3

Ik lees hier allemaal berichten van mensen die t-mobile thuis hebben. 

Hoe krijg je dat voormekaar? Ik wacht al sinds 17 mei. 

Sinds 17 mei een aansluiting gekregen.

Ze zouden eigenlijk 16 mei komen en toen kwam er niemand opdagen.

17 mei zagen we de mensen van odf lopen en die hebben we naarbinnen getrokken om het glasvezel aan te leggen. De man die de leiding had zei wel nog even dat we niet aan de beurt waren. Die hebben we nog even verteld dat hij een dag te laat was.

Ok, dus de aansluiting zit er.

Nu nog een modem installeren.

En toen? Nou, helemaal niks.

Na 2 weken gebeld met t-mobile.

We moesten maar even contact opnemen met open dutch fiber.

Daar kreeg ik een mevrouw aan de lijn en die stuurde me door naar volker wessels. 

Eenmaal die gebeld kreeg ik te horen dat ze ermee bezig zijn.

Na 2 weken weer naar t-mobile gebeld.

Nee ik moest toch echt bellen met open dutch fiber.

Die gebeld en nee het ligt toch echt aan t-mobile.

Weet wel dat mijn bloed al een paar weken kookte op dat moment.

Weer t-mobile gebeld daar kreeg ik iemand aan de lijn die het door zou zetten nar de glasvezel afdeling.

Zo hebben we nog wat vaker gebeld. De laatste voor drie weken zomervakantie zou het wel even gaan regelen en zou ons ook terugbellen.

Uiteraard na drie weken niks gehoord van t-mobile.

Vorige week weer gaan bellen.

T-mobile wijst weer naar open dutch fiber.

Zucht...... die maar weer bellen.

Toen kreeg ik te horen dat het niet kan omdat ik op de 4e etage woon.

Dat is gek. Mijn buren wonen op dezelfde etage en hebben al verbinding. Vreemd.

Dag later weer gaan bellen met t-mobile.

Hee... iemand die het snapt.

Dus je hebt al een kastje waar odf op staat?

Jazeker.

Oh zei hij dan ga ik het ff regelen. Ik bel morgen om 13.45 terug.

NOT!!!

Maar weer gaan bellen.

Nu kreeg ik iets te horen wat ik dus echt niet begreep.

Het zou aan kpn liggen en daar moet ik dan maar contact mee opnemen.

?????

Maar ook hij zou het wel regelen en doorzetten naar de afdeling glasvezel.

Uiteraard ook niks meer gehoord.

Vandaag is mijn vrouw, tegen beter weten in, maar weer eens gaan bellen.

Die man vond het allemaal maar gek dat wij zelf overal achteraan moeten.

Klopt, als ik een auto koop bij de dealer hoef ik geen contact op te nemen met de fabriek.

Maar goed die man snapte het helemaal en ging direct contact opnemen met open dutch fiber. 

Wat denk je hij belde terug. En dat op dezelfde dag ook nog!!!

Die man is nu al een held.

Bij open dutch fiber moet iemand nog op een knopje drukken om de boel te activeren.

Hij is net terug van vakantie en heeft het dus erg druk.

??? Dus het netwerk van open dutch fiber hangt af van 1 persoon???

Wat slecht zeg. Dat je daar dan mee in zee gaat.

Maar volgens de doe het zelfdesk medewerker gaat hij ons deze week terugbellen om te vertellen dat er een monteur komt om het modem aan te sluiten.

Geloof er niks van maar hij heeft het voordeel van de twijfel.

Nu is mijn vraag aan jullie.

Duurde het bij jullie ook zo lang? Of is er een manier om dit te versnellen?

 

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Ries76, ik zie dat je ook al een eigen topic hebt geopend. Ik wil je vragen om het bij dit topic te houden, zoals ook aangegeven staat in de huisregels

Reputatie 3

Hi @Ries76, ik zie dat je ook al een eigen topic hebt geopend. Ik wil je vragen om het bij dit topic te houden, zoals ook aangegeven staat in de huisregels

Ok.

De bal is aan het rollen maar je moet 'm af en toe wel zelf oppompen.

 

Reputatie 1

Aanvraag voor nieuwe abbo “Internet+TV” gedaan 5-10-2023
Toen werd aangegeven dat er 17-10 (morgen) een monteur zou komen

Omdat niets ontvangen was, Odido gebeld - helpdesk gaf aan dat er 2 maal iemand zou komen

- eerst bestaande glasvezelaansluiting “activeren” - deze was enkele jaren geleden al eens via e-fiber in gebruik geweest

​​​​​​​ - dan nog een keer om alles aan te sluiten (in de tussentijd zou 

  • Modem (ZyXel T-56)
  • TV box (Amino Aria 7X)
    worden toegestuurd

    maar goed, ondertussen niets meer vernomen - geen idee of er nu morgen wel/niet iemand komt, zou ik hier nog achteraan moeten bellen
Reputatie 7
Badge +9

Hey @ttonie01, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Ik zie namelijk dat er een wensdatum is voor 17-10 (morgen). Morgen zal je bestelling doorlopen en wordt het pakket verstuurd. Daarna zal je een bericht ontvangen om een afspraak in te plannen met de monteur van Guidion. Hij komt dan het modem en Media Converter installeren. Kan het kloppen dat er op jouw adres al een Internet + TV abonnement bij ons aanwezig was van de oude bewoners? Dat is namelijk bijna altijd de reden dat de order op de wensdatum pas doorloopt en het pakket verstuurd wordt.

Reputatie 1

Hey @ttonie01, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Ik zie namelijk dat er een wensdatum is voor 17-10 (morgen). Morgen zal je bestelling doorlopen en wordt het pakket verstuurd. Daarna zal je een bericht ontvangen om een afspraak in te plannen met de monteur van Guidion. Hij komt dan het modem en Media Converter installeren. Kan het kloppen dat er op jouw adres al een Internet + TV abonnement bij ons aanwezig was van de oude bewoners? Dat is namelijk bijna altijd de reden dat de order op de wensdatum pas doorloopt en het pakket verstuurd wordt.

dank voor je antwoord, maar die datum 17-10-2023 is opgegeven door Odido Sales als eerste datum mogelijk (“bent U dan thuis, dan zet ik deze afspraak gelijk in het systeem”….)

Op dit adres heeft een aantal jaren geleden een abbo via e-fiber gelopen - maar dat was niet bij T-mobile destijds, en dat is enkele jaren geleden, en ik ben oorspronkelijke bewoner :)

Maar komt er nu 1 keer een monteur (voor aansluiten van modem) of komt er eerst nog iemand om de glasvezel-aansluiting “op te leveren” zoals de 2e helpdesk-medewerker aangaf?


 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ttonie01 

Omdat er een werkende glasvezelaansluitpunt aanwezig is zal alleen Guidion moeten komen.

Mocht er nog een probleem zijn met het glasvezel dan komt hiervoor de netwerkbeheerder.

Reputatie 7
Badge +16

Klopt helemaal! In sommige gevallen kan die aansturing (netbeheer) gelijk gedaan worden op dezelfde dag, mochten er issues opspelen, maar meestal gaat daar dan nog een dag overheen. Geen zorgen! In het absolute gros van de situaties, is een tweede aansturing niet nodig en wordt er meteen opgeleverd thuis. 

Reputatie 1

Klopt helemaal! In sommige gevallen kan die aansturing (netbeheer) gelijk gedaan worden op dezelfde dag, mochten er issues opspelen, maar meestal gaat daar dan nog een dag overheen. Geen zorgen! In het absolute gros van de situaties, is een tweede aansturing niet nodig en wordt er meteen opgeleverd thuis. 

Mooi!
Ben ik even blij dat ik geen gebruik gemaakt heb van de automatische overstap-service😎
Ik betaal liever een maand extra bij oude provider waarbij ik zeker weet dat alles werkt bij de nieuwe, dat ervan uitgaan dat het werkt en dan enkele dagen zonder internet te zitten🤓 

Reputatie 1

Klopt helemaal! In sommige gevallen kan die aansturing (netbeheer) gelijk gedaan worden op dezelfde dag, mochten er issues opspelen, maar meestal gaat daar dan nog een dag overheen. Geen zorgen! In het absolute gros van de situaties, is een tweede aansturing niet nodig en wordt er meteen opgeleverd thuis. 

Mooi!
Ben ik even blij dat ik geen gebruik gemaakt heb van de automatische overstap-service😎
Ik betaal liever een maand extra bij oude provider waarbij ik zeker weet dat alles werkt bij de nieuwe, dat ervan uitgaan dat het werkt en dan enkele dagen zonder internet te zitten🤓 

Update 1
Afspraak was vandaag, maar op laatste moment heeft monteur opgezegd.
Nieuwe afspraak inplannen was niet mogelijk
Gelukkig had ik geen gebruik gemaakt van de overstap-service

Reageer