Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 283706 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@michiel71

Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.

Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750E
Schakel dan wel de WiFi van je modem uit.
Reputatie 2
Vraag: wat is een gebruiksvriendelijk access point om bedraad aan te sluiten voor wifi op de 1e verdieping? Is het mogelijk om met een access point in de woonkamer en één in de slaapkamer een naadloos netwerk op te zetten?

mijn situatie"
Ik woon sinds het begin van dit jaar in een nieuw nieuwbouwhuis. Ik het glasvezel internet van T-Mobile Thuis met Vigor 2132F Modem/router in de meterkast. Wifi in de huiskamer schommelt qua kwaliteit. Wifi op de eerste verdieping is erg zwak.

Daarom heb ik een oude D-Link Dir-655 Router op de slaapkamer gezet als access point. Ik had vanaf de bouw al netwerkbekabeling aangelegd van de meterkast naar de woonkamer en slaapkamer. Deze Dir-655 heeft helaas geen echte bridge mode. Ik heb de dhcp uit gezet. Mijn probleem is dat mijn iPhone en iPad regelmatig geen verbinding willen maken. De wifi snelheid is wel OK (ping 7ms; download 59 mbps; upload 71 mbps)

In de woonkamer heb ik een D-Link Dir-860 als 5 ghz access point staan. (ping 7 ms; download 135 mbps; upload 174 mbps;)

Bedraad op het Vigor modem/router: ping 6 ms; download 190 Mbps; upload 154 Mbps;
Reputatie 1
https://
Reputatie 7
Hi Gronik68, ik heb net gereageerd in het andere topic met een toelichting voordat ik dit bericht zag. Heb je de tips in dit Wifi topic nagelopen (wisselen van Wifi kanaal etc)? Zo ja wat zijn hier de resultaten van? Als dit geen verschil heeft gemaakt zou je dan eens een speedtest van zowel je Wifi als bekabelde verbinding willen doen en de resultaten hier willen plaatsen? Dit kan je doen via deze link.
Reputatie 1
Op verzoek van Sander van T-Mobile.

Mijn probleem met verbinding maken met de router van T-Mobile die ik heb gekregen van Vodafoon.
Na de overname heb ik met mijn laptop het probleem dat hij niet direct verbinding maak met de router.
Na diverse telefoontjes met de helpdesk en diverse reboots zowel naar fabrieksinstellingen blijft het verbinding maken met de router bestaan.
Frappant is als ik op een ander wifi netwerk er geen probleem is. En daar zaten ook andere T-Mobile routers bij van vrienden of buren.

Mijn thuissituatie is dat de router hemels breed nog 5 meter is zonder obstakels. Dus geen muren van beton of dergelijke. Zelfs als me router naast de router zet is het verbinden een droevig gebeuren voor hij vaak na minuten pas verbinding maakt.
Reputatie 7
Hi savasyurd, goed om te horen dat je verbinding is verbeterd na het onderhoud! Je WiFi snelheid zal in de regel nooit je volledige snelheid zijn omdat je via WiFi altijd verlies hebt. Je zou wél 20 Mbps moeten halen via een bekabelde verbinding. Dit kan je het beste testen via de Ookla desktop app (je browser is ook van invloed op de gemeten snelheid) voor de meest betrouwbare meting. Een WiFi snelheid tussen de 10 en 13 Mbps is een nette snelheid bij 20 Mbps, mogelijk kan je hier nog wel wat meer uit halen met onze WiFi tips in dit topic!
Reputatie 7
@Robke Ik denk graag met je mee! Je hebt meerdere opties; het makkelijkst is om een eigen router aan te sluiten als WiFi router (en dan WiFi op de Draytek uit te zetten) en op de eerste verdieping een Accespoint aan te sluiten voor de WiFi boven. Als je wil dan kan ik ook een monteur langs laten komen om een Accespoint voor je te plaatsen (dit is een accespoint van het merk Fritz!). Mocht je hier gebruik van willen maken laat het mij dan even weten!

Een WiFi repeater plaatsen is ook een optie maar je WiFi snelheid wordt hierbij in essentie gehalveerd omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen (en dus continue hiertussen wisselt).

Je eigen modem aansluiten is de derde mogelijkheid maar dit heeft wat meer voeten in de aarde en is alleen aan te raden voor gevorderden 😉
Reputatie 1
@RoyTMT Hoi Roy, ik zou jouw nog op de hoogte houden wat betreft onze wifi/internet verbinding. De dag nadat de monteur hier is geweest vorige week, was onze internet snelheid al wat sneller dan we gewend waren. Hoogstwaarschijnlijk heeft de technische dienst iets op afstand gedaan. De dag daarna was er op onze netwerk/ lijnen een onderhoud 's nachts, ter verbetering van het netwerk.
Sindsdien hebben we geen last meer met zappen op de televisie, wat wij eerst wel hadden. En het internet/ wifi is ook sneller , dan dat wij gewend waren tov het begin. Als ik de Tmobile wifi speedtest doe, halen wij nu tussen de 10-13 Mbps. Helaas niet de 20 Mbps van onze contract. En officieel horen we meer dan 20 Mbps te halen, want wij hebben als Klantvoordeel, gekozen voor Meer Snelheid. De monteur die bij ons toendertijd is geweest, gaf aan dat op ons adres 25 Mbps haalbaar is.
Op dit moment zijn wij tevreden, maar ik hoop dat wij in de toekomst wel de 20 - 25 Mbps gaan halen ( Y)
Groeten Savas
Beste allemaal,

Ik heb in onze nieuwe woning wederom problemen met de Wifi.
Modem hangt in de woonkamer en verbinding valt soms weg. Lastig als je en netwerkprinter hebt.
Op de bovenverdieping en zolder is het bereik instabiel. Tot frustratie van 2 pubers (1 netflixer en 1 gamer).

Nu had ik nog een wifi repeater liggen, maar het probleem blijft. Kan de repeater niet bedraad aansluiten.
Er is wel een kabel tot de eerste verdieping.

Wat kan ik het beste doen?
Accespoint boven maken?
Eigen modem gebruiken i.p.v. de Draytek 2132? (gezien ook in de woonkamer soms problemen aanwezig zijn)
Of een wifi router (b.v. TP-Link Archer C50) achter de Draytek hangen?

Groet,
Rob
Reputatie 1
@RoyTMT ik zal je op de hoogte houden, zodra ik of mijn vrouw zijn geïnformeerd als de problemen zijn opgelost.

Groeten Savas
Reputatie 2
Heel erg bedankt voor jullie aanvulling @Jeffrey87 en @Hidden.nld!
Dit is informatie waar iedereen wat aan kan hebben. Supergoed zeg!

Betreft je verbinding @savasyurd: We zouden inderdaad nog heel even af dienen te wachten om te kijken hoe de verbinding is wanneer de storing op afstand is opgelost. Kun je me laten weten hoe het gaat? 🙂
Reputatie 1
Goedemiddag. Ook wij hebben thuis problemen met de Wi-Fi/ snelheid.( en wazig beeld op de tv met zappen) Wij hebben een abonnement internet 20 mbps. Maar wij halen nog geen 5 mbps. Wij hebben nu een maand Tmobile Thuis. Aangezien wij het Internet heel traag vonden, zijn wij de tips gaan volgen op het forum en de website van Tmobile. Modem gereset, andere wifi kanalen geprobeerd ( ook de ghz) , maar niks hielp.
Contact gezocht met de klantenservice en die zou de klacht doorsturen naar de technische dienst, of ze het evt. van afstand het probleem konden oplossen.
De volgende dag, telefoontje ontvangen van een monteur van de Wi-Fi service. Die is vanmorgen geweest. Die heeft overal naar gekeken, modem verwisseld, maar de intersnelheid blijft rond de 3/4/5 mbps..
Monteur contact gezocht met de technische dienst, en hem werd meegedeeld dat er problemen waren op de lijnen. Deze moesten gereset worden. Hierover zouden wij gebeld worden door Tmobile/KPN ( t mobile maakt gebruik van de kpn lijnen)
Hopelijk is het probleem gauw opgelost, want het is heel frustrerend, als je trage wifi/internet hebt. Want dit zijn wij niet gewend..
Reputatie 7
Badge +4
Dat klopt helemaal @Jeffrey87

Dit is de DFS band zoals je in onderstaand plaatje kan zien.
Je kan dit oplossen door het modem op een vast kanaal te zetten 36 40 44 en 48 hebben hier geen last van.

Reputatie 4
Ik wil nog even wat toevoegen wat betreft het wegvallen van de WiFi verbinding.

Het Huawei modem biedt standaard ondersteuning voor de 5 GHz band. Het voordeel van de 5 GHz band is dat er veel minder storing is met de WiFi netwerken van je buren, maar helaas is de techniek van de 5 GHz band wel een stukje complexer dan die van de 2.4 GHz band.

Het kan wel eens gebeuren dat de verbinding met de (snelle) 5 GHz band wegvalt, en je apparaat voor langere tijd ineens op de (langzamere) 2.4 GHz band zit. Dit kan gebeuren zelfs al zit je zo goed als naast je modem.

Hoe kan dit? Nou, de 5 GHz band die het modem van Huawei gebruikt wordt onder andere gedeeld met een aantal radars. Denk hierbij aan weerradars, vliegtuigradars enz.. Dit is op zich geen probleem. Maar wat nou als je in de buurt van zo'n radar gebied woont? Het modem controleert continu of dat er radars in de buurt zijn. Zodra dit het geval is, zal het modem het kanaal van je modem uit zichzelf aanpassen, zodat er geen storing kan ontstaan. Een nadeel van dit aanpassen, is dat je modem voor een aantal seconden of zelfs minuten even niets uit kan zenden op de 5 GHz band. Jouw apparaten schakelen in de tussentijd dan over op de 2.4 GHz band. Je zult dan tijdelijk een langzamere verbinding ervaren, totdat het modem volledig is overgeschakeld naar het nieuwe 5 GHz kanaal.

Dit 'probleem' is niet T-Mobile specifiek, en zal ook spelen met andere modems of routers. Het is een regel die is vastgelegd in de afspraken over WiFi wereldwijd. Alleen in het ene gebied in Nederland zul je dit vaker hebben, dan in een ander gebied. Denk bijvoorbeeld aan gebieden rondom vliegvelden of grote weerstations.
Reputatie 2
Hey RazvanT,

60 tot 80 Mbit download en 40 tot 60 Mbit upload is een verbinding waar je aan de ene kant best wel tevreden over mag zijn, aangezien Wifi erg veel factoren van verlies kent.
Maar, het kan ook zijn dat andere apparaten je internetverbinding gebruiken. Hierdoor blijft er minder over voor je Wifi. Denk aan, TV ontvangers, laptops, tablets, maar ook spelcomputers en ander apparatuur.
Maar ook andere zaken die normaal niet aan het daglicht komen, zoals een slimme meter, zonnepanelen of Wifi luidsprekers kunnen de hele verbinding plat leggen als ze niet goed zijn geconfigureerd.

Mocht je niet met deze zaken te maken hebben, dan zou ik je willen vragen of je voor me kunt nakijken wat de speedtest je vertelt wanneer je alle apparaten ontkoppelt en dan één apparaat aansluit.

Ik hoor het graag van je! :)

Groetjes,
Roy
Bedankt voor je reactie! Oke, moet ik dan t-mobile support bellen en een Wifi-versterker aanvragen?

Ik zie ook en nieuwe Draytek modem die wel 5Ghz ondersteunt: https://draytek.nl/producten/glasvezel/vigor-2133fvac/.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Razvan,

Het beste wat je kan doen is een router of accesspoint halen met 5Ghz ondersteuning. het voordeel is dat je deze dan niet in de woonkamer hoeft te zetten maar gewoon op een plek waar het voor de WiFi het beste is. Deze moet je dan wel met een kabel aansluiten.
Goedendag,

Ik ben net in een nieuwe gebouw verhuist en ik heb TMobile Thuis Glasvezel 100 mb download. Ik heb de snelheid getest en ik krijg een snelheid tussen 60 mb en 80 mb download en tussen 40mb en 60mb upload (https://thuis.t-mobile.nl/orientatie/speedtest/) (ook als ik naast de modem sta). De modem DrayTek 2132F staat opWifi- kanaal 6.

Wat nog kan ik doen? Alvast bedankt.

Razvan
Reputatie 7
Hi Robke1971, mooi dat je er zo mee bezig bent, ik denk graag met je mee!

De eerste optie is een Wifi versterker. Idealiter gezien plaats je de Wifi versterker net op de grens waar de sterkte van het Wifi signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Een andere mogelijkheid is om een Access Point te plaatsen, deze sluit je dan bekabeld aan op je modem en de Access Point zendt dan zelf een nieuw Wifi signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten.

De laatste optie is om een eigen router achter je modem aan te sluiten en de Wifi op je modem uit te schakelen. Je router doet dan dienst als Wifi punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon).

Met het gebruik van 5 GHz haal je hogere snelheden maar het bereik van het 5 Ghz signaal is minder dan van 2,4 Ghz. In andere woorden: 5 GHz is sneller maar komt minder ver. Is je bereik goed? Dan heeft 5 Ghz zeker de voorkeur!
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.

We hebben meerdere opties bekeken.

Waar plaats ik en een Wifi versterker?
- In de woonkamer waar ook de modem hangt? Haalt ie dan wel het bereik naar de tweede verdieping?
- Hang ik deze boven, pikt ie dan wel voldoende signaal van de Draytek op?

Als ik nu ga voor een eigen router / modem, dan kan ik ook uitzenden op de 5GHz. Die zou minder druk moeten zijn.

Belangrijkste is dan dat verstoringen tot het verleden behoren 😉
Reputatie 7
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.
Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een oplossing voor de Wifi problemen, maar helaas nog geen oplossing gevonden.

Wat is het probleem:
Wifi valt weg en laden duurt soms lang. Zelfs in dezelfde ruimte waar de modem / router hangt.
Streamen / gamen is dan haast niet te doen. Op de bovenverdieping al helemaal niet. Helaas kan ik geen kabel naar boven krijgen.

T-mobile heeft meegekeken, monteur is geweest en heeft de Wifi gecontroleerd en een extra netwerkaccount aangemaakt. Helaas voor ons zonder succes.
Vaste lijn hebben we via speedtest zelf gemeten en doorgegeven aan de helpdesk. Dit was goed.
Op de Wifi kan men geen garantie geven.

Nu wil ik een tweede router achter de Tmobile (een Draytek 2132F) hangen. Dacht zelf aan de TP-Link Archer C50 waar mee ik op 2 freq. kan uitzenden.

Is dit een optie?
Moet ik dan rekening houden met de plek waar ik deze ophang?

Bedankt voor jullie meedenken ;)

MVG,
Rob
Reputatie 7
Hey Shane2009, ik zie dat het inmiddels gelukt is met zowel de databundel als je modem, helemaal goed! Denk er wel aan om je databundel volgende maand weer terug te zetten (of niet natuurlijk als je deze wil blijven gebruiken)! 😉
Zondag 21 januari doe ik mijn smart tv aan en krijg geen beeld uitgerekend wanneer de wedstrijd op het punt staat te beginnen. Tmobile gebeld en die zeggen dat het de modem is want door het hele huis geen wifi dus ook geen Internet. Pas woensdag komt de monteur van Gideon om het waarschijnlijk te verhelpen. In de tussen tijd al mijn data verbruikt om toch nog wat tv te kijken. Klantenservice had mij maandag een voucher beloofd om een week unlimited internet te krijgen, nu dinsdag avond niks gekregen. Goed bezig Tmobile.
Reputatie 7
Hoi Greetje1008!

Op welke verdieping boven heb je geen bereik? Je kunt proberen de antennes wat te draaien, zodat het bereik van richting verandert. Om je sneller op weg te helpen heb ik jouw wifi-kanaal gewijzigd, op dit kanaal is het rustiger qua apparaten. De sterkte van jouw wifi kan namelijk afhangen van verschillende factoren, zoals stoorzenders (babyfoons bijvoorbeeld) en blokkades (muren, leidingen). Zorg dat jouw modem hier vrij van staat! Ik duim met je mee dat de wijziging van het kanaal helpt.

Reageer