Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 283672 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja ik zal vanavond de buurt even rond gaan hahahahaha, Nee gekheid.
Mijn telefoon is een model van vorig jaar alleen zijn ze vergeten om dit model 5ghz mee te geven. Helaas pindakaas, het betreft een Huawei p8 lite 2017.


Dat is bizar zeg! Een Huawei uit 2017 zonder 5 Ghz Wifi...
Reputatie 2



@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...
Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan
In dat geval heeft T-Mobile wel zijn best gedaan. De 2,4 GHz Wifi band is nu eenmaal zwaar overbelast, daar kan geen enkele provider iets aan doen. Het enige dat iets kan helpen is met al je buren regelen dat alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt worden en dat iedereen alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.
In deze tijd met ongelooflijk veel draadloze apparaten kun je alleen op 5 GHz hogere snelheden halen, ook op drukke momenten.

Je smartphone zal dan al redelijk oud zijn, ik weet dat mijn Samsung Galaxy S3 Mini destijds al 5 GHz Wifi had, alleen nog geen 802.11ac maar de oudere 802.11n norm maar ook daar haalde ik al behoorlijk hoge en stabiele snelheden mee.

Ja ik zal vanavond de buurt even rond gaan hahahahaha, Nee gekheid.
Mijn telefoon is een model van vorig jaar alleen zijn ze vergeten om dit model 5ghz mee te geven. Helaas pindakaas, het betreft een Huawei p8 lite 2017.
Reputatie 7
Badge +3


@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...
Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan


In dat geval heeft T-Mobile wel zijn best gedaan. De 2,4 GHz Wifi band is nu eenmaal zwaar overbelast, daar kan geen enkele provider iets aan doen. Het enige dat iets kan helpen is met al je buren regelen dat alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt worden en dat iedereen alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.
In deze tijd met ongelooflijk veel draadloze apparaten kun je alleen op 5 GHz hogere snelheden halen, ook op drukke momenten.

Je smartphone zal dan al redelijk oud zijn, ik weet dat mijn Samsung Galaxy S3 Mini destijds al 5 GHz Wifi had, alleen nog geen 802.11ac maar de oudere 802.11n norm maar ook daar haalde ik al behoorlijk hoge en stabiele snelheden mee.
Reputatie 2

@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...

Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan
Reputatie 7
Badge +3
@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?


Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...
Reputatie 2
@folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Reputatie 7
Badge +3

Beste Robert,

Kun je iets meer details geven over jouw situatie?
Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?
Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?
Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?
Hoeveel buren zie je met Wifi?

Groet, Folkert
Hoi Folkert,

Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.


Hoi Robert,

2,4 GHz Wifi is verre van ideaal, niet alleen omdat het er druk is met Wifi van de buren maar omdat ook Bluetooth, babyfoons, draadloze camera's etc. er gebruik van maken en die zie je niet verschijnen in de lijst als je scant.
Verder zou het ideaal zijn als alle buren en jij allemaal gebruik maken van kanaal 1, 6 of 11 en niets wat daar tussenin of boven zit. Wifi signalen zijn namelijk 5 kanalen breed en alleen als je de drie genoemde kanalen gebruikt zitten ze elkaar niet in de weg, ze overlappen dan niet. De kanaal indeling stamt namelijk uit het pre Wifi tijdperk. Helaas kiezen modems en routers nog te vaak tussenliggende kanalen op de Auto stand. Als je dan nog routers hebt die een 40 MHz breed signaal uitzenden ben je helemaal klaar, die rammen over nog veel meer kanalen tegelijk heen.

Er is eigenlijk maar 1 goede oplossing namelijk verhuizen naar 5 GHz Wifi en omdat nog niet alle T-Mobile modems dit ondersteunen zou je voor een extra accesspoint kunnen gaan of wellicht heb je nog een router liggen die je als accesspoint kunt instellen, Asus kan dat maar er zijn nog een paar merken.
En dan ook meteen een accesspoint gebruiken dat op 5 GHz de norm 802.11ac ondersteunt, dat is erg belangrijk, is een technisch verhaal.

Groet, Folkert
Reputatie 2
Beste Robert,

Kun je iets meer details geven over jouw situatie?
Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?
Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?
Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?
Hoeveel buren zie je met Wifi?

Groet, Folkert

Hoi Folkert,

Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.
Reputatie 7
Badge +3
Beste Robert,

Kun je iets meer details geven over jouw situatie?
Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?
Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?
Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?
Hoeveel buren zie je met Wifi?

Groet, Folkert
Reputatie 2
Het lijkt wel of ik dit topic aan het spammen ben, maar ik begin een klein beetje geïrriteerd te raken. Vanmorgen weer raak, een downloadsnelheid van nog geen 3mb, wederom ingelogd op het modem en kanaal veranderd en zie daar een downloadsnelheid van 30mb.....
Om vervolgens weer 2 uur later terug te kelderen naar beneden de 3mb.
Is er hier dan niemand van t-mobile die hierin kan helpen? Nogmaals, bellen met jullie klantenservice zie ik niet zitten want dan kan ik alle stappen telefonisch doorlopen die ik inmiddels zelf allemaal al heb uitgevoerd.
Reputatie 2
Ik wilde nog even het volgende toevoegen aan mijn bericht van gisteren, zie hieronder 3 resultaten van de wifi op 3 verschillende tijdstippen, die bovenste is toch echt bedroevend slecht?

Reputatie 2
Hi Robert A.D.,

Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!

@Sterre hieronder de speedtest die ik gedaan heb op mijn bekabelde verbinding, ik denk niet dat die slecht is, mijnsinziens

Reputatie 2
Hi Robert A.D.,

Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!

Met mijn bekabelde verbinding heb ik eigenlijk nooit klachten. Maar zal eens kijken wat daarvan de resultaten zijn tegenover die van de Wi-Fi.
Reputatie 7
Hi Robert A.D.,

Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!
Reputatie 2
Goedemorgen, ik ondervind al tijden problemen met wi-fi, ik heb sinds vorige week een smart tv en deze verbonden met wi-fi, nu valt om de haverklap de verbinding weg. Gisteren een check gedaan door mijn mobiele telefoon als hotspot in te stellen en die verbinding werkt perfect.
Heb ook alle tips doorlopen en de kanalen opnieuw in gesteld maar ook dit helpt niks.
Ik zou dan graag gebruik willen maken van de wifi service.


Goedemorgen, gisteren de hierboven geplaatste post gemaakt, tot op heden geen reactie......
Ik heb het forum een beetje door zitten lezen en kom tot de conclusie dat ik niet de enigste ben met dit probleem. Ik zou natuurlijk de telefoon kunnen pakken en gaan bellen met jullie klantenservice maar dan krijg hoogstwaarschijnlijk het advies om modem te resetten, kanalen te wisselen, speedtest uit te voeren enzovoorts enzovoorts, ik heb dit allemaal al gedaan en zonder resultaat. Zou graag een reactie/oplossing zien. Ik sta echt op het punt om een andere leverancier voor de door jullie geleverde diensten te zoeken.
Reputatie 2
Goedemorgen, ik ondervind al tijden problemen met wi-fi, ik heb sinds vorige week een smart tv en deze verbonden met wi-fi, nu valt om de haverklap de verbinding weg. Gisteren een check gedaan door mijn mobiele telefoon als hotspot in te stellen en die verbinding werkt perfect.
Heb ook alle tips doorlopen en de kanalen opnieuw in gesteld maar ook dit helpt niks.
Ik zou dan graag gebruik willen maken van de wifi service.
Reputatie 7
Badge +5
Hoi @Ansb, geen zorgen! Veel verstand van kanalen hoef je niet te hebben om jouw WiFi netwerk zelf te verbeteren. De stappen van Sander in dit topic kunnen je een heel eind brengen. Heb je alle stappen uitgevoerd - of geprobeerd - en is je verbinding nog niet verbeterd? Voer dan een speedtest uit van je WiFi verbinding én je bekabelde verbinding en stuur mij het resultaat, dan ga ik op onderzoek uit! De speedtest doe je via deze website. Als je mij de uitkomst via een privébericht stuurt, kan je direct jouw persoonlijke gegevens toevoegen. Ik ontvang graag jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN. We kijken dan samen naar een oplossing!
Reputatie 7
Badge +3
Beste Fabio,

Als ik je verhaal zo lees dan begrijp ik dat je de snelheid met 2,4 GHz Wifi van de Draytek getest hebt?
In dat geval zul je niet veel hoger dan 40 Mbps komen.

Kun je als eerste stap testen wat de snelheid bedraad is? Zo kun je de snelheid van de glasvezel verbinding testen. Die zou op 100 MBit moeten uitkomen.

Daarna adviseer ik je om een 5 GHz Wifi accesspoint aan te sluiten op de Draytek. Kies een type dat de 802.11ac norm ondersteunt, dat scheelt aanzienlijk in de snelheid. Gebruik in elk geval geen router! Wel is het zo dat diverse modellen routers als accesspoint ingesteld kunnen worden, dat werkt ook prima.

Groeten, Folkert
Goedemiddag,

Ik ontvang helaas niet de gewenste snelheid van 100 mbits, maar ik ontvang ongeveer een snelheid van 20 tot 40 mbits. De stappen die jullie aangeven om de snelheid te verbeteren, hebben helaas niks opgeleverd. De enige stap die ik nog kan ondernemen is het kanaal veranderen, alleen lukt het met niet om op m'n router in te loggen. (user/user doet het het niet)

Wie kan mij hiermee helpen? en als dat niet lukt, welke stappen kunnen we dan nog ondernemen?

Ik heb een draytek 2132 modem en heb een 100 mbits glasvezel pakket.

Met vriendelijke groet,

Fabio van Veen
Ik snap vrij weinig van "kanalen" enzo.. ik las dat je bij glasvezel al automatisch geen meerdere kanalen hebt? Misschien dat ik daarom niks kan vinden? Of ik snap het gewoon niet 😂.. maar hoe kan ik een afspraak maken dat er iemand naar komt kijken want ik kan nu zelfs geen eens normaal een filmpje kijken op mn ipad omdat de wifi telkens uitvalt en wij hebben het hoogste aan wifi op ons abbo wat je kunt hebben... dit is nu al een hele tijd zo beefje zonde van mn geld.
Reputatie 7
Hoi P.steenbergen,

Wat ben jij al actief bezig geweest om jouw wifi te verbeteren, heel goed! Ik onderzoek graag de oplossing voor je. Daarvoor wil ik in jouw modem kijken. Kun je mij in een privébericht jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw rekeningnummer sturen? Dan ga ik voor je aan de slag!
na telefonisch contact te hebben gehad met de wifi service ,en de modem op afstand is herstart, hebben wij nog steeds een probleem dat de wifi weg valt voor een bepaalde tijd, hij komt er dan zelf weer in. dit is heel storend ,wat kunnen we verder nog doen, de vijf stappen hebben doorlopen en hebben zelfs een aantal keren van kanaal gewisseld.....wat nu.....
Reputatie 2
@michiel71

Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.

Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750ESchakel dan wel de WiFi van je modem uit.


@Hidden.nld Hartelijk dank. Ik heb je advies opgevolgd en een setje Deco M5's gekocht te samen met een TP-Link Gigabit switch. Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief.

Vigor 2132F ---> DecoM5.1 ---> Switch
. ---> DecoM5.2
. ---> DecoM5.3

Vanuit het T-Mobile modem/router in de meterkast bedraad DecoM5.1 aangesloten
De DecoM5.1 doorgelust naar de TP-Link switch
Vanuit de switch de twee andere TP-Link M5's bedraad aangesloten. Eén in de woonkamer en één in de slaapkamer op de eerste verdieping.
Ik haal nu stabiele snelheden via wifi van 150 Mbps down en 180 Mbps up.
Reputatie 7
Hey Tmobile020,

Ik ben op onderzoek gegaan voor je! En in principe zijn Lan 1 & 2 gereserveerd voor het internetsignaal en Lan 3 & 4 voor het TV-signaal. Er is een manier om de kabel te splitsen zoals hier wordt aangekaart. Maar de beste optie is om 2 kabels te trekken.☺️
Hallo ,

Ik heb de huawei modem van tmobile gekregen heb alleen slecht bereik bij mij bovenverdieping.

Nou heb ik een internetrepeater van , TP-Link TL-WPA4220 WiFi 500mbps. En wil deze aansluiten om de modem.

Heb het aangesloten via de stopcontact dus de reapater zit boven in een kamer en daar komen 2 Lan verbindingen uit. Waarvan 1 aangesloten zit op de iptv van tmobile. Maar nou werkt dan de wifi van de repeater niet als de kabel van de iptv erin zit . Maar als ik de lan kabel van de repeater er af haal dat aan de iptv zit verbonden dan werkt de wifi weer wel. Dus tegelijk werken ze niet, of de wifi alleen werkt of de tv. Bij de modem heb je 4 aansluitingen 2 voor de iptv en 2 voor de internet . Ik heb dus 1 kabel erin die in de iptvgat zit van de modem . Is er geen mogelijkheid om dit samen te voegen waarom is dit apart.

Ik wil dus dat mijn tp link repeater ervoor zorgt dat er en wifi uitkomt en de lan kabel ervan werkt.

Hoop dat julie mij kunne helpen

Reageer