De Zyxel T-50 Odido Glasvezel



Toon eerste reactie

227 reacties

Heren van de Community, ik zit met een vraag.

Nu heb ik vorige week het installatiepakket voor T-Mobile thuis mogen ontvangen met daarin de Zyxel. Ons abonnement is voor Internet, TV en Vaste telefoon.

De monteur komt deze week langs om alles te installeren (alles nieuw i.v.m. verhuizing, glasvezelaansluiting). Nu heb ik ook een TP-Link Archer C5400 nog in de doos + folie in de bergkast staan. Deze wil ik graag gaan gebruiken in plaats van de Zyxel.

Gaat dit probleemloos? Kwestie van "kabel uit de Zyxel, kabel in de Archer"? Of kan ik toevallig de topic how-to m.b.t. een eigen router met de Huawei volgen qua instellen van poorten? Iemand hier info en/of tips over?

Het wegvallen van de optie Vaste Telefonie is mij overigens geen enkel probleem. TV en Internet zijn de hoofdzaken.

Bij voorbaat dank! En alvast enorm bedankt voor de weelde aan kennis die jullie hier met passie delen en reeds gedeeld hebben. Kon mijn vraag zo echter niet vinden tussen alle topics en posts dus vandaar dat ik 'm even stel.


Bewerking;
Ik merk zojuist dat ik de laatste paar posts van het Huawei how-to topic over het hoofd heb gezien waar een aantal gebruikers succesvol de Zyxel verwisselen met een andere router. Oops!
Reputatie 1
Hallo @87rob87,

Dat klopt je kan elke poort gebruiken voor tv en internet.

Hallo @Jordi14

Dit komt binnenkort ook op de Huawei modem.
lost dat je probleem op ?

Dat is een van de dingen. Bedankt
Reputatie 4
Ik kwam wel een bizarre gebeurtenis tegen... Ik test de modem zonder mijn hudige AP omdat die best wel veel stroom verbruikt en deze modem lijkt wel een betere WiFi te hebben. Zelfs band steeting lijkt prima te werken,

Maar ineens na restart wou mijn telefoon (S10e) niet verbinden en zowel mijn laptop als mijn andere telefoon (Pixel 2XL( bleven vast hangen aan de 2,4Ghz netwerk.

ga ik dus kijken en modem heeft automatisch de kanaal 161 uitgekozen... deze kanaal is niet echt standaard DFS kanaal, staat voor SRD met maximale uitstraling van 25mW... geen enkele andere modem of AP die ik gebruikt heb die geschikt is voor de EU gaat deze kanaal vrijwillig selecteren. Daarnaast werken veel clients niet mee.

Reputatie 1
Nee Dit is niet mogelijk Modems worden door de provider op afstand ingesteld. als er dus een vreemd modem aan hangt kunnen ze deze niet instellen.
Het KPN NT word vervangen door de monteur zo gaat de glasvezel aansluiting niet stuk.
De kans bestaat dat het NT van KPN werkt maar ik zou er niet van uit gaan. hou er dus rekening mee dat op de dag van de migratie je zonder internet zit vanaf 08:00 tot dat de monteur langs komt, dan kan het alleen maar mee vallen. Het modem en TV kastje mag je natuurlijk alvast plaatsen. zolang je maar niet aan de glasvezel zelf komt.


Dit klopt niet helemaal. NT werkt prima en kun je tot dat de monteur komt prima gebruiken. Nadien ook wel, maar de monteur zal je FTU enigszins aanpassen.

Je Zyxel gaat echter niet werken ivm andere instellingen die je zelf niet kunt aanpassen.
Reputatie 7
Badge +3
@Lucsueus

Er bestaan een aantal topics over hoe je het modem van TMT kan vervangen, die zijn samengevoegd in een referentie topic door hidden.nl
Hier staan diverse modems van TMT en hoe je een vervanging moet opzetten.
Denk dat je het meeste zal hebben aan het topic van de Draytek, omdat het modem was wat TMT leverde bij een glasvezel aansluiting.

Inderdaad is deze vervanging zonder VoIP settings, waardoor je de telefonie van TMT verliest.
Zelf heb ik externe providers voor mijn VoIP en dat werkt probleemloos.
Reputatie 5

Omruilen voor een Zyxel bedoel je? Dat gaat helaas niet zo makkelijk indien de diensten die geleverd worden het gewoon doen.

Alles werkt prima. Ben voornamelijk nieuwsgierig.

Maakt het mijn huidige apparte router overbodig, werkt mijn ecosyteem soepeler, mag/kan ik meer etc…
 

Het is dat ik niet heel vaak in het forum duik maar dit onderwerp zit in mijn straatje. Oude tweaker hier met toaal overbodig 1000 up en down etc ;)

 

Bevalt het een beetje, en waarom?

 

 

Ik ben niet meer nieuwsgierig! Ticket mag dicht.

Goedendag ,
sinds dat ik het zyxel modem heb kan ik niet meer vanaf mijn pc naar mijn tv streamen het oude modem zag mijn tv gelijk via het netwerk en hoefde ik geen rare dingen te doen en nu krijg ik de melding dat de proxy instellingen niet goed zijn ofzo is er iemand die mij hier mee kan/wil helpen ik ben maar een noob wat dit betreft?

Beetje laat, maargoed.

 

Wel jammer dat Bridge modus niet ondersteund wordt.. Wat al bij ~70% van de consumenten-providers in Nederland helaas gebeurd..

Je zou toch denken dat een DSL Kabeltje /catx(x) kabel in je eigen router geen problemen zou moeten geven?

Zit hier een bepaalde reden achter?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @L. Van Rijn 

De Zyxel kan je wel gewoon vervangen door een eigen geschikte router waarop je de T-Mobile vlan kan instellen of het T-Mobile profiel selecteren.

Wel werkt vaste telefonie van T-Mobile dan niet op je eigen router.

Reputatie 1

En? Is er al antwoord?

Goeiedag, ik vraag me af hoe je de Zyxel aan bijvoorbeeld de muur hangt?

  • acherop de modem zitten 2 gaatjes voor muur bevestiging
  • achterop zitten ook 2 uitstekende pootjes waardoor de modem niet plat op de muur kan

Is daar een beugel voor ofzo? Of een speciale truuk om die pootjes eraf te halen?

 

Hello, 

With my new fiber optics subscription, this modem came along. Since I want to eliminate some interference issues I would like to deliberately use 5GHz band. Therefore I first separated the 2.4GHz and 5GHz bands and named them differently (i.e. XXX 2.4GHz, XXX 5GHz) and enabled both bands. Although it looks enabled and the modem 5G LED is green, 5GHz band does not appear in either a new Macbook or a new Windows device, which support 5GHz band. I tried to power cycle all the devices and the modem but without any success. Could you assist me on this?

Reputatie 5

Omruilen voor een Zyxel bedoel je? Dat gaat helaas niet zo makkelijk indien de diensten die geleverd worden het gewoon doen.

Alles werkt prima. Ben voornamelijk nieuwsgierig.

Maakt het mijn huidige apparte router overbodig, werkt mijn ecosyteem soepeler, mag/kan ik meer etc…
 

Het is dat ik niet heel vaak in het forum duik maar dit onderwerp zit in mijn straatje. Oude tweaker hier met toaal overbodig 1000 up en down etc ;)

 

Bevalt het een beetje, en waarom?

 

 

Hallo allemaal,

Sinds vandaag ben ik de (trotse?) eigenaar van de zyxel en 750mbit glasvezel internet. Helaas ben ik tegen een probleem aangelopen en de mevrouw bij de servicedesk kon mij ook zo een twee drie niet helpen. Wellicht zitten er experts hier die mij verder kunnen helpen.

Het probleem:
De lan poorten van de zyxel zijn gecapped op 100mbit én een switch plaatsen werkt niet. Om te beginnen met het eerste probleem (switch buiten beschouwing/de situatie gelaten). Ik heb een cat5e én een cat6 kabel geprobeerd op een computer én een laptop (beide gigabit ethernet controllers, Realtek en Intel). Uiteraard heb ik ook verschillende lanpoorten geprobeerd. Bij alle speedtesten (desktop of website) is de 100mbit cap duidelijk te zien. Ook in de admin omgeving in de modem staat er onder het kopje interfaces duidelijk 'lan 1 aangesloten, 100mbit'. Om een of andere reden weigeren de poorten gigabit door te sturen, terwijl dit bij de WAN wel binnen komt (zie ik in de admin interface). Tevens wordt er een te verwachten snelheid gehaald over wifi, ruim boven de 100mbit. Dit lijkt te betekenen dat het geen administratief foutje is en ik daadwerkelijk 750mbit binnen krijg. Omgekeerde wereld is het wel, wifi beter dan bekabeld. Ik kan nergens in de modem vinden hoe ik de poorten geforceerd op gigabit kan zetten. Mevrouw aan de telefoon kon mijn modem uitlezen en zag het zelfde gebeuren (100mbit cap) maar kon zo snel ook geen oplossing bieden. Misschien heeft iemand hier een briljante ingeving wat ik nog kan proberen?

Daarnaast werkt een switch achter de modem zetten uberhaupt niet. Internet signaal wordt niet doorgegeven... Het is een normale Netgear gigabit switch. Dit is de derde modem waarbij ik hem wil gebruiken, maar de eerste waarbij het niet in een keer werkt. Is er iets bijzonders aan de zyxel waardoor dit niet gewoon moet kunnen?
Edit: ik heb een netgear GS108. Zou het gebrek aan IGMP snooping het probleem kunnen zijn?

Groetjes,
Willem

Hoi Willem ik ervaar hetzelfde. Nadat ik een Zyxel modem heb ontvangen, ging het de eerste dagen goed en zag je in de admin 1000 per lan poort beschikbaar. Sinds ongeveer 2 weken zijn de lan poorten aangepast naar 100. Bij mij is e.a. nu in onderzoek.

Hallo @L. Van Rijn 

De Zyxel kan je wel gewoon vervangen door een eigen geschikte router waarop je de T-Mobile vlan kan instellen of het T-Mobile profiel selecteren.

Wel werkt vaste telefonie van T-Mobile dan niet op je eigen router.

Er moet nog wel een modem voor aangeschaft worden. Anders kan het DSL signaal niet vertaald worden. De Zyxel combineert router en modem functie toevallig, maar dit is voor niet ISP geleverde apparatuur niet standaard :)

Beetje laat, maargoed.

 

Wel jammer dat Bridge modus niet ondersteund wordt.. Wat al bij ~70% van de consumenten-providers in Nederland helaas gebeurd..

Je zou toch denken dat een DSL Kabeltje /catx(x) kabel in je eigen router geen problemen zou moeten geven?

Zit hier een bepaalde reden achter?

Ik heb zelf de Zyxel niet in gebruik genomen. Toen ik het installatiepakket ontving heb ik slechts even de Zyxel aangesloten om te kijken of mijn DSL lijn al actief was. Toen dit het geval bleek te zijn, heb ik mijn apparatuur aangesloten die ik voorheen al in de plaats van het Tele2 modem gebruikte (daar was ik voorheen klant). Ik heb als modem een Draytek Vigor 130 (nog eentje nieuw op de kop kunnen tikken via bol.com eerder dit jaar) in gebruik, en als router gebruik ik een Huawei AX3 Pro (€59,99, tegelijkertijd met modem aangeschaft). Dit is een wifi 6 router itt de Zyxel van T-Mobile. Dus bij elkaar was ik begin dit jaar voor ongeveer €130 verlost van de ISP apparatuur. Zoals door anderen al aangegeven is het een kwestie van een router vinden die VLAN tagging ondersteund (VLAN op waarde 300 vastzetten doe je bij voorkeur via de router) + voor het optimale zorgen dat je modem in bridge modus staat. In mijn setup is de Vigor 130 ingesteld als transparante bridge, en bouwt mijn router dus de verbinding op dmv VLAN 300 als waarde in te voeren. Er is dus geen sprake van een dubbele NAT, aangezien het modem in bridge modus staat. 
 

Grootste voordeel voor mij is de grotere controle die ik heb over de instellingen van zowel het modem als de router, en dat ik gemakkelijk up to date kan blijven met hardware indien gewenst.

Reputatie 7
Badge +3
@kwrk73
Neem aan dat je het over de indicatie hebt onder de LAN/WAN poorten in het system overview?


Wat dus rood omkaderd is, geeft bij jou dus waarden 100M/Full i.p.v. 1000M/Full?

Heb je al eens een factory reset gedaan?
Hoi Pieter

Bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad dat de lan poorten op 100 staan. Ik zal eens de factory reset uitvoeren. Kijken wat er dan gebeurt.
Reputatie 1
Maar wat is nu de juiste manier van aansluiten als je jouw eigen router wilt gebruiken?? Gewoon een Lan van de Zyxel in de Wan van de eigen router?
Reputatie 1


Op 8 mei.... Ik vind het jammer dat ik ben voorgelogen en dat het Huawei modem maar twee poorten heeft voor internet, dus je bent als gebruiker genoodzaakt om meer kosten te maken voor switch(s).

Voor mij redenen om na een jaar over te stappen. Ik voel mij echt belazerd. Bah

 

Ja, heel herkenbaar.. dat is mij dus ook al overkomen.. T-mobile beloofd heel veel bij de verkoop, maar leveren.. ho maar...

@matthijs_v_r , Lucht het op.

Vanaf Mei Levert T-Mobile een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50

In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten.
 

cbe7ce5c-409f-4543-bca0-7b1aaeb4bf57.jpg

 


Dit modem is het nieuwe modem van T-Mobile voor glasvezel en DSL.
Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen)

 

De belangrijkste punten:

Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.
wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij T-Mobile Thuis


WiFi Eigenschappen:
Wave 2 technologie
Dual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps
4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit)

 

Zo log je in op het modem

Ga naar http://192.168.1.1

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan je vinden op de achterkant.

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

 

 

Zo stel je je eigen WiFi naam en wachtwoord in

Login op het modem en ga vanuit het dashboard naar de WiFi instellingen.

6b7e7f41-deb6-4dd4-a135-7826626a9562.png


Geef je eigen naam en wachtwoord op en bewaar de instellingen met de knop opslaan

 

Zo stel je parent control in

TBA

 

Zo stel je portforwarding in

Portforwarding kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

03ff4f16-1c53-4e15-93b9-1cb57c1a291b.png


in het tabblad Poortdoorschakelingen staat een overzicht van je huidige doorschakelingen. om een nieuwe aan te maken druk je op Nieuwe regel toevoegen.

3990097c-ebe7-4006-9389-98db7a031e43.png


Actief: hiermee zet je de forwarding aan of uit
Servicenaam: dit is de naam voor je forwarding regel
WAN-interface: deze moet je op standaard laten staan
Startpoort: de eerste poort nummer die je wil doorzetten
Eindpoort: de laatste poort nummer die je wil doorzetten als je 1 poort wil door zetten is deze gelijk aan de start poort
Vertaling startpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Vertaling eindpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Server IP-adres: Het interne ip-adres waar je de forwarding op uit wil laten komen.
Protocol: TCP of UDP of TCP en UDP weet je het niet zeker kan je ze allebij gewoon gebruiken.

 

Zo stel je de DMZ in

DMZ kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

97982328-986a-417a-ad6d-255f0a2d9d35.png


Vul het interne ipadres is van je apparaat waarop je alle poorten die niet in poortdoorschakeling staan wilt laten uitkomen

 

Zo stel je een vas IP-adres in

TBA

 

Zo stel je de DHCP range in

TBA

 

Zo stel je de DNS in

TBA

 

Zo verbind je de SetTopBox met het modem

TBA

 

Zo zet je WiFi op bepaalde momenten uit

Via het menu Netwerk instellingen > Draadloos onder het tablad wlan planner
https://

 

Q&A

 

Q: Werkt dit modem op DSL en Glasvezel ?
A: Ja, maar net als bij het Huawei modem is een media convertor nodig. (dit is de zelfde media convertor)

Q: Ik heb op dit moment een ander modem, kan ik overstappen naar de Zyxel ?
A: Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Q: Ik ben een nieuwe klant maar heb een Huawei modem gekregen klopt dit wel ?
A: Ja, er word geen garantie gegeven dat je ook het Zyzel modem krijgt.

Q: Ik kan niets vinden op de site van Zyxel over dit modem.
A: Klopt het modem is nog zo nieuw dat deze nog niet officieel is uitgebracht door Zyzel.

Q: Waarom staat er TBA
A: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alles toe te voegen aan het topic

Q: Hoeveel stroom gebruikt het modem.
A:

c2084c0e-b277-448d-93c7-072d10fc6c4d.png


(met dank aan Pieter_B)

 


Wil je ook goede WiFi op zolder of achter in de tuin dan raad ik de fritz!1750e repeater aan.
Deze haalt hoge snelheden en heeft mesh ondersteuning zodat je overal maximaal kan genieten van super snelle wifi
(beste resultaat haal je als de repeater bekabeld is aangesloten op het modem)

Changelog

  • WiFi Instellingen toegevoegd
  • Bestel datum toegevoegd
  • Topic makeover
  • Handleidingen toegevoegd
  • Q&A toegevoegd

 


Bekijk ook eens een van mijn andere Topics
Gebruik je eigen modem
Haal alles uit je netflix


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!
p.s. Ik ben geen T-Mobile medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 

bedankt voor uw informatie.

mag ik vragen, heeft dit modem/router eigen DNS/nameserver?

Dat betekend bijv.: als uw macBook JohnsMac heet, kan je dit macBook vinden via op andere macBook's Finder  "JohnsMac" doorgegeven of moet je IP address geven?

mvG

Hoi @Hidden.nld,

Zover een super fijne omschrijving over de Zyxel en je andere topics voor je eigen modem toepassen! Ik wil dus de Zyxel vervangen voor een TP-Link Archer AX50 (AX3000) en heb met jou instructies dit ook afgelopen donderdag voor elkaar gekregen :muscle_tone2:

Nu merk ik alleen dat het draadloos en vast internet (tegelijk) soms tijdelijk niet meer werkt. Na een herstart van de AX50 werkt het even maar dan valt die weer weg. Soms werkt die ineens weer maar kan ook even duren voordat het weer werkt. Tijdens werk of series kijken is dit wel storend uiteindelijk.. 

Is het beste om de AX50 helemaal te resetten en als nieuw via “Auto-Detectie” op de mediaconverter te installeren? Ik had hem eerst achter de Zyxel zitten en hierdoor een vast ip van 192.168.2.1 gegeven. Ik heb me al suf gezocht naar een oplossing of gelijke situatie maar helaas geen resultaat.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Marredo 

Je kan Dit topic gebruiken om de TP-LINK rechtstreeks op de mediaconverter aan te sluiten en instellen na een reset.

Heb je die problemen met het wegvallen van het internet niet als je alleen de Zyxel gebruikt?

Als je op het nieuwe tv platform zit dan heb je geen vlan 640 meer nodig omdat IPTV dan over internet werkt en indien je VoIP hebt zal dat niet werken op je eigen router.

Hoi @Waqqas,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb inderdaad dat topic gebruikt (bijna dezelfde als de Draytek) anders was ik er niet aan begonnen. Zoals ik zei zat hij erachter eerst en dat werkt goed allemaal maar wifi was vrij zwak, wat nu is verholpen maar helaas een nieuw probleem ontstaan.

De TV werkt ook helemaal goed met de overgenomen cijfers, ondanks dat het niet meer nodig is. Vaste telefoon heb ik niet meer nodig :)

Reageer