Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!



Toon eerste reactie

764 reacties

Reputatie 6
Badge

@apis4

Jij verward resolutie met bitrate.

Ik zal niet ontkennen dat t-mobile een HD-stream verstuurd. Alleen op deze stream is zo veel compressie van toepassing (6-8mbit) waardoor het 1080P50 beeld er niet uit zit.

6-8 mbit is gewoon te weinig voor knap beeld op 1080P50.

 

EBU (European broadcast union) heeft hier wel eens onderzoek naar gedaan, hun conlusie in 2008 was voor H264 compressie is 8mbit voor 720P50 zo'n beetje het minimum voordat kijkers het beeld hinderlijk gecomprimeerd vinden sport wordt daar zelfs specifiek voor genoemd.

Daarnaast was hun conclusie dat voor 1080P50 20% meer nodig is dan 720P50 dat is dus ongeveer 12mbit.

Ik maak al 20 jaar videos om te delen op internet van opgenomen of zelf gemaakt materiaal (met name sport), denk dat ik wel het een en ander afweet ondertussen van resoluties en bitrate :wink: (ik was er al bij toen DivX een doorbraak werd om maar wat te noemen, zal versie 3 zijn geweest waar niet veel langer erna XviD uitkwam). Misschien moet je voortaan wat beter lezen waar ik op gereageerd heb voor je weer met een onzinnig verhaal aankomt :

 

 

Heel simpel puur en alleen een kwestie van geld, en niets anders bovendien is het versturen van een veel te kleine stream veel eenvoudiger dan meerdere streams naast elkaar.

 

Het antwoord wat ik gaf is simpelweg om aan te tonen dat bovenstaande bewering die lijkt te denken dat er nu maar één stream wordt verstuurd niet klopt. Over de kwaliteit ervan zeg ik helemaal niks, enkel welke stream er daadwerkelijk verstuurd worden

 

Toevallig ook een mini-trip in memorylane aan het maken (om met een paar mensen een archief te maken) en kwam dit commentaar van 10 jaar geleden nog tegen van iemand die mijn videos op een chinees forum had gedeeld:

 

Copied from my PM: Great video!! sharp in picture quality and small in filesize...

futboygjj, the uploader of many of the 720p Asian Games videos, had a similar praise, on the badmintoncn forum.

 

De beeldkwaliteit problemen waar dit topic over gaat, spelen die alleen bij gebruik van de losse TV decoders van T-Mobile, of ook wanneer je via de T-Mobile Apple TV app kijkt?

Ik sta namelijk op het punt om al mijn internet en TV diensten bij KPN op te zeggen (niet vanwege de TV kwaliteit trouwens, die is prima), en T-Mobile scoort kwa pakket & prijs goed voor de diensten die ik wil afnemen. Ik wil expliciet geen gebruik meer maken van decoder kastjes en gewoon TV, Viaplay en ESPN + kijken via de Apple TV, maar als ik dit topic over de TV beeldkwaliteit lees dan is dat een absolute no-go voor mij.

Als ik bitrates van 6mbit zie wordt ik daar niet vrolijk van, via KPN krijg ik nu 12mbit binnen. Weet iemand wat de te verwachten beeldkwaliteit en bitrate van de T-Mobile AppleTV app is, en hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld NLZiet?

 

 

Reputatie 5

@Lisa In antwoord op je eerdere vraag of de haperingen, etc. zijn verdwenen: nee
Gsiter om ~21:00 gaf Comedy Central met een gescrambled beeld en liep daarna weer volledig vast.
De begrenzing van de wifi op 14.000Kbp/s lijkt dus niet bij te dragen. Wordt wel tot nu vastgehouden door de router (3 dagen):
 

Graag verneem ik van je of de technische dienst zo voldoende info heeft om zonder mijn input zelf uitvoering te kunnen gaan testen in hun testomgeving

Reputatie 7
Badge +6

Het viel me op dat ze sinds kort NPO 1, 2 en 3 op 50fps doorgeven. Dat geldt alleen voor het nieuwe platform. Ik weet niet wat de concurrentie op dit gebied doet, maar het verschil is goed te merken.

@w0utert 

De kwaliteit bij Kpn is wel beter dan bij T-Mobile.

Maar wel prima te doen.

En mijn simpele rede is ook zonder losse ontvanger (s)

Lekker alles met 1 afstandsbediening.

Ik gebruik helemaal geen provider spullen meer.

Fritzbox 5590 direct op glasvezel (GPON).

Prijs kwaliteit verhouding is meer dan prima bij T-Mobile. 👍

 

Reputatie 5

@HJHome Als die 14Mbit geldt per WiFi kanaal dan kun je alsnog 14Mbit op 2.4Ghz en 14Mbit op 5Ghz gebruiken.

Is al vaker geopperd, maar is het geen idee om een upgrade te doen naar 100Mbit, betaal je dan veel meer? En anders misschien overstappen naar bijv. KPN, die reserveert wel bandbreedte in zijn modem als je TV kijkt.

@peter-keetfm iets minder dan KPN zou ik wel mee kunnen leven, maar ik wil geen blokjes zien bij voetbalwedstrijden of hakkelende framerates etc, ik ben daar best gevoelig voor. Ik ben vooral benieuwd wat het verschil zou zijn met de NLziet app (dat is namelijk het alternatief dat ik overweeg)

Reputatie 5

@Mark-DenHaagDank voor het meedenken.
Ik heb nu ook Wifi 5Ghz uitgeschakeld/enkel 2,4Ghz actief, de begrenzing voor mijn beide Wifi's naar beneden bijgesteld op 7.000Kbp/s (= samen 14.000Kbp/s omdat ik 2 Wifi netwerken heb) en de router maar weer eens herstart.

In antwoord op jouw idee om zelf mijn internet snelheid/abonnement te verhogen.
Dan zou ik inderdaad meer gaan betalen. Los daarvan betwijfel ik of dat de technische mankementen van de (TV) Dienstverlening oplost. Er zijn in dit topic mensen met een 1Ghz abonnement die nog steeds een slechte TV Dienstverlening hebben. Dus dat ga ik niet doen.
Daarnaast opper je om over te stappen naar KPN. Wederom bedankt voor het meedenken, maar ik vind dat ik een fatsoenlijke Dienstverlening mag verwachten van T-Mobile en daar betaal ik ook voor.

Als mijn “Alles-in-1 glasvezel 20-20Mbit/s” abonnement niet voldoet voor het ongestoord leveren van de huidige T-Mobile Internet, TV en Bellen dienstverlening dan vind ik dat T-Mobile mij daarover dient te informeren en met een passend voorstel dient te komen voor een volledig werkende Alles-in-1 Dienstverlening. Om een antwoord over de Dienstverlening te krijgen heb ik dit topic aangemaakt.

Reputatie 7

Hi @Pacmule en @GuusH, het onderzoek van het grijze vlak is nog in volle gang! Als het jullie nog lukt om een foto hiervan toe te voegen, dan zou dat super zijn. 

Hi @HJHome, merci dat je weer in dit topic verder gaat! Ben je toevallig in de gelegenheid om een video/foto te plaatsen waarop deze problemen te zien zijn? Dan kan de technische dienst hier verder in duiken. Ik help je dan heel graag verder. 

Hi @Reklameruud, heel fijn dat je een powerflip hebt uitgevoerd en goed dat je dit aangeeft! Het stilstaande beeld staat namelijk los van het bitrate onderzoek, dus dit ga ik op een andere manier aanvliegen. Ervaar jij dit op alle drie de TV Boxen? Als je dit kan laten weten, dan weet ik of ik de hulptroepen voor jou dien in te schakelen of zelf op zoek kan gaan naar een oplossing. Merci!

Hi @jojan31, ook jou wil ik graag verder helpen met het stilstaande beeld! Ik heb jouw verbinding gelijk gecheckt en ik zie dat het modem al meer dan 220 dagen onafgebroken aan staat. Zou je een zogenoemde powerflip willen uitvoeren? Dit doe je als volgt: Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box. 

Ik hoor graag of dit erin heeft geresulteerd dat het stilstaande beeld is verdwenen. Kan je dit laten weten? Dankjewel!

Hi @johan97, ik snap volkomen dat je dit checkt! Momenteel kan ik nog geen nieuwe update met jullie delen. Zodra ik wat hoor, dan laat ik dat direct weten. Zelf wacht ik ook vol goede moed op een concrete status update. Sorry! 

 

Reputatie 7
Badge +1

Op een LG Oled met de app voor LG is de kwaliteit zonder meer goed, naar mijn idee is wat je onder beeldkwaliteit verstaat erg persoonlijk, ik kom nog uit de vijftiger jaren met 5 zenders in zwart/wit met een antenne op het dak.

Over de kwaliteit van de LG app ben ik tevreden van blokjes bij live voetbal nog nooit last gehad ook niet met de box, enige kleine fout welke nog steeds in de app aanwezig is, dat als je b.v. naar Neflix of whatelse heb gekeken je eerst de tv opnieuw moet opstaren voor je weer tv kunt kijken.

Eigenlijk zou men het beste kunnen kijken bij iemand die ook T-Mobile heeft, als dit mogelijk is?

Reputatie 7

Hi @Lama119, @jojan31, @D-Vine en @HFS, ik deel graag nog eens een statement dat ik eerder in dit topic heb gedeeld! Op het nieuwe platform gebruiken we een andere techniek die beter geschikt is voor het gebruik op draadloze devices.

Hier zitten voor- en nadelen aan. Zoals @apis4 eerder heeft aangegeven, zal de stream minder snel haperen en is hij geschikt voor het afspelen op alle apparaten. Qua beeldkwaliteit kan het anders zijn, omdat het geen directe feed is. Of dit per saldo positief of negatief is zal misschien voor sommige klanten verschillen, maar wij zijn ervan overtuigd dat het uiteindelijk alles bij elkaar een betere ervaring geeft.

Bovenstaande gezegd hebbende: als er echt duidelijke problemen zijn in het doorgeven van het signaal, dan hebben we het over een incident en gaan we hier mee aan de slag. Momenteel zijn mijn collega’s dan ook druk bezig achter de schermen om terug te komen op al jullie feedback die ik heb doorgegeven. We zijn hier dus zeker mee bezig en ik deel alle updates hier, zodra ik een update hierover binnenkrijg.

Hi @Sawo, super goed dat je voor jouw issue hier aanklopt! Hopelijk heb jij genoten van een mooie vakantie. Wat balen dat jij niet gelijk alle zenders in kon zien, maar heel fijn dat jij nu wel weer alle zenders kunt bekijken. Als jij nog steeds zenders miste, dan had ik je heel graag geholpen om die weer terug te krijgen. Wat betreft de beeldkwaliteit, weet dat dit momenteel op onze radar staat om naar te kijken. Houd dit topic dan ook in de gaten voor updates! 😊

Allemaal leuk die tegemoetkomingen echter wordt hiermee het probleem van een goed beeld niet opgelost!

 

Waarom het allemaal zo lang moet duren snap ik dan ook niet?

 

Er zijn veel mensen die graag willen overstappen naar T-Mobile thuis waaronder ikzelf echter de slechte streams die worden geleverd met teveel compressie houden mij tegen en velen met mij.

 

Het was goed met het oude platform jammer dat er tijdens de testpiloot niet naar de wensen van de testers is geluisterd?

Reputatie 3

@Lisa de storing is op alle boxen. Dus aan de tv ligt het niet. Maar dat wisten we inmiddels al ;-)

 

Reputatie 5

Nu dat dominogebeuren aan het kijken op rtl4 en vooral als de camera horizontaal (dus van links naar rechts) gaat dan schokt het beeld. Erg irritant. Ook bij het zoomen en "vliegen" van de camera ove rhet veld is het onscherper en schokkerig. Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij tmobile dit acceptabel vindt en uit gemak de case maar sluit omdat het te ingewikkeld is om op te lossen.

 

Daarnaast met voetbal kijken lees ik het eerder van mensen in een app. Groep (via online.nl notabene) dat er een doelpunt is en dan gebeurd het 10 seconden later pas hier op tv. Is echt een enorme vertraging.

Reputatie 6
Badge

@apis4

Ik had de streams ook beter gewild op het nieuwe platform.

Kpn had 7mbit en 12mbit (glas stream)

Dit meet ik bij T-Mobile.

 

Die had ik inderdaad al een keer voorbij zien komen. De stream via de website is 6Mb/s constant bitrate dus ik vermoed eerder dat deze pieken het gevolg van buffering zijn (en was al de hele tijd 50fps. Volgens mij heb ik hier ook al eens gepost in welke smaken de streams van het nieuwe platform beschikbaar zijn, met via de website iig 1080p50 met 6Mb/s als hoogste, daaronder volgens mij een 1080p25 met 4,5Mb/s, etc. Allemaal vaste bitrate). Hier had ik wat bitrates van het oude platform gepost:

(misschien dat ik het ergens anders nog in tabelvorm had geplaatst maar denk het niet)

Reputatie 7
Badge +14

Ik gebruik de tmobile app op mijn Philips Android TV. Best moeilijk om zaken te vergelijken die TS vraagt,  de meeste mensen hebben geen dubbel tv pakket neem ik aan. In iedergeval is bij mij de rechtstreekse feedback in de app prima, ook qu voetballen en films.

Reputatie 5

@Lisa  Wil jij aan de technische dienst doorgeven dat ik Wifi 5Ghz nu ook heb uitgeschakeld (dus enkel 2,4Ghz actief) en de begrenzing voor mijn beide Wifi's naar beneden heb bijgesteld op 7.000Kbp/s (= samen 14.000Kbp/s) En de media converter, router, TV Box en alle apparaten maar weer eens heb herstart?

Resultaat na herstart:


Graag verneem ik van je of de technische dienst zo voldoende info heeft om zonder mijn input zelf uitvoering te kunnen gaan testen in hun testomgeving
Alvast/alweer bedankt

Reputatie 1

Ik heb ook gekeken via KPN glasvezel en zie geen van deze problemen. Ik vind ook dat t mobile achter loopt en stil staat in het opwaarderen van zenders naar HD. 

Ik raad iedereen daarom aan zeker niet naar t mobile over te stappen en zo mogelijk over te stappen op bijvoorbeeld KPN. 

@apis4

Ik had de streams ook beter gewild op het nieuwe platform.

Kpn had 7mbit en 12mbit (glas stream)

Dit meet ik bij T-Mobile.

 

Die had ik inderdaad al een keer voorbij zien komen. De stream via de website is 6Mb/s constant bitrate (en was al de hele tijd 50fps. Volgens mij heb ik hier ook al eens gepost in welke smaken de streams van het nieuwe platform beschikbaar zijn, met via de website iig 1080p50 met 6Mb/s als hoogste, daaronder volgens mij een 1080p25 met 4,5Mb/s, etc. Allemaal vaste bitrate). Hier had ik wat bitrates van het oude platform gepost:

(misschien dat ik het ergens anders nog in tabelvorm had geplaatst maar denk het niet)

Deze stream is gemeten van een Sony bravia Android tv. 

Met de T-mobile TV app.

 

Reputatie 6
Badge

@pjobse Vraag waarmee en hoe heb je de foto gemaakt?  omdat ik nog op het oude zit kan ik vergelijken b.v.d.


Dit is nou ook niet per se representatief (straks nog even nakijken voor de zekerheid) maar het is wel zo dat als je echt van dichtbij, zeg een meter,  gaat kijken dat werkelijk overal de compressie artefacten je om de oren vliegen. Om de zenderlogo's zit standaard een waas heen door de compressie, ondertitels ook.

Reputatie 3

Hoi @Lisa 

Dank voor je bericht. Dit is duidelijk en goed dat je het nog eens expliciet noemt. Deze beroerde kwaliteit is een bewuste keuze van T-Mobile en wordt niet veranderd (waar iedereen tegenaan loopt is geen incident, dat heb jij ook wel gezien). Wellicht is het een fijne dienst voor veel klanten, maar dus in ieder geval niet voor de klanten in dit topic. Die stellen andere (hogere) eisen aan een TV-dienst.

Dit maakt dat het voor mij duidelijk is: hopen dat het oude platform nog minimaal tot de kerst in de lucht blijft en dan op zoek naar een plekje bij de concurrent. Jammer dat het zo moet lopen :-(

Reputatie 5

@Lisa  (deze post volgt op de vorige. Daar is geen optie meer om die te bewerken...)

Als laatste wil ik nog de tracert resultaten toevoegen, waar ik ik 3 of max 5 hops verwacht, maar er steeds minimaal 12 zie verschijnen. Dat lijkt me wat veel, maar mogelijk vergis ik mij (geen verstand van)
@MetaframeNL denk jij dat 12 hops zouden kunnen bijdragen aan mijn negatieve beleving van de dienstverlening?


@Lisa  Ik denk dat ik nu dan toch echt alles heb aangeleverd vanuit mijn kant.
Graag verneem ik van je of de technische dienst zo voldoende info heeft om zonder mijn input zelf uitvoering te kunnen gaan testen in hun testomgeving
Alvast/alweer bedankt

 

Reputatie 7
Badge +1

@GertjanBuddy De wijze waarop KPN haar tv beelden om het zo maar te noemen over de glasvezel distribueert is gelijk aan wat T-Mobile gebruikt(te) op het oude platform, net even gekeken puur uit belangstelling omdat ik normaal gesproken dat soort programma's nooit kijkt.

En inderdaad op het “oude” platform perfect beeld, scherp beslist niet schokkerig of onscherp 

Reputatie 2

Spelen deze problemen nog steeds?

Ben nu ongeveer een maand abonnee en kijk op dit moment naar RKC - Ajax, maar het is ontzettend schokkerig; net alsof ik naar een herhaling van een actie zit te kijken....

Instellingen staan in principe zoals voorheen bij KPN (1080p/60Hz), dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Reputatie 4

“als er echt duidelijke problemen zijn in het doorgeven van het signaal, dan hebben we het over een incident en gaan we hier mee aan de slag.”

@Lisa jammer dat dit als een incident wordt gezien maar dan alsnog ben ik benieuwd hoe jullie nu aan de slag gaan met dit incident. 
Ik wil eigenlijk voorstellen dat iemand van TMobile komt kijken bij mij thuis om met eigen ogen te zien dat het niet te doen is met bv voetbalwedstrijden kijken. Dan zijn we er denk ik binnen 1mn uit dat de beeldkwaliteit veel te wensen over laat. 
Deze topic duurt nu al maanden en wordt dus nu uiteindelijk bestempeld als ‘incident’. 
Verassende uitspraak  

Reageer