Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 283613 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Ha Brian, 

 

Gisteren hadden we een ICT-er over de vloer en heeft alles nagekeken en het probleem kunnen oplossen. We hebben zelfs Google chroom weer!

Wel apart dat de monteur dit zelf niet zo heeft ingesteld. Wel zijn beide netwerken nog met dezelfde naam verbonden. Maar de ICT-er gaf aan dat dit juist goed was, omdat je apparaat automatisch de goede verbinding pakt.

Stel we krijgen weer problemen, dan ga ik jouw oplossing toepassen! Fijn dat we eindelijk na zoveel belletjes een tip hebben gekregen! 

Reputatie 7

Hi @sjansens, dank voor de toelichting, die snelheid is inderdaad onder de maat. Maak het nog verschil als je een ander kanaal kiest of deze bijvoorbeeld op ‘auto’ zet? En is de snelheid met meerdere apparaten zo laag? Als dit zo is dan stuur ik graag een monteur bij je langs die gaat kijken hoe we dit kunnen verbeteren! 
 

Hi @Moniek87, ik heb de aantekeningen van de monteur er op na gekeken en hij heeft genoteerd dat jullie nog apparaten gebruiken die geen 5 Ghz ondersteunen. Ons modem wisselt automatisch tussen 2,4 Ghz en 5 Ghz en dit kan dan inderdaad problemen geven. Maar hier is een oplossing voor! 

Je kan op de modem zelf inloggen en dan ‘band steering’ uit zetten. Geef daarna je 2.4 Ghz en 5 Ghz frequenties andere namen zodat deze 2 netwerken gescheiden zijn. Je kan je apparaten dan handmatig verbinden met 1 van de 2 netwerken en hiermee zou het wegvallen van de verbinding dan niet meer voor moeten komen. Mocht je ergens vastlopen laat het dan zeker weten, dan kijk ik graag met je mee!

Hay, 

Ik lees hier dat er voor alles een oplossing wordt aangeboden! Dus toch nog hoop.

Ook onze waarden zijn prima en heel veel gebeld met jullie en gechat. Nu ligt de vraag of het contract ontbonden kan worden. Wij gaan hier later meer over horen.

 

Het zit namelijk zo dat we sinds we Tmobile thuis hebben zeer slechte wifi ervaren. Monteur is uiteindelijk langsgeweest en zag dat onze apparaten geen verbinding kon maken.

Een feest voor hem, want zijn mobiel deed het!

Maar goed daar hadden wij dus even niks aan. Vervolgens krijgen wij wel te horen dat alles naar behoren moet werken en dus de waarden goed zijn. Ook dat de monteur niks heeft opgemerkt. Natuurlijk niet helemaal eerlijk van hem en zijn terugkoppeling hebben wij ook niet kunnen ondertekenen ivm Corona. Dus wij kwamen er vrij laat achter dat deze man aan heeft gegeven dat alles prima werkte. 

Nog steeds zitten we dus met het probleem van een slechte wifi verbinding. En nu lees ik dat veel meer mensen hier last van hebben. 

Ondertussen van kanaal veranderd. Het was even uitzoeken hoe zoiets werkt. Maar eigenlijk geen idee of ik nu daadwerkelijk een rustig kanaal heb uitgekozen. 

 

We zijn een beetje moe van het constant:

-netwerk vergeten, opnieuw verbinden, wifi verbinding, verbinding weggevallen, netwerk vergeten, etc. 

We willen constant wifi. 

 

Maar goed ik hoop hier toch nog de gouden oplossing te krijgen. 

We hebben geen last van betonmuren. Bekabeling doet het verder prima. Het is echt de wifi. We mochten geen oudere modem krijgen helaas. Die schijnt wel goed te werken met de 2.4 verbinding. 

Dit zou nog wel eens de oplossing voor ons kunnen zijn. 

 

Het vervelende is dat de wifi onvoorspelbaar is en dat de kinderen steeds tijdens thuisscholing eraf worden gegooid en zo hele lessen missen. De 5g verbinding werkt goed. Alleen de 2.4 niet. Dus misschien kan jij ons wel helpen! 

 

 

Reputatie 1

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

modem zit inderdaad op de meest gebruikte plek, en de antennes zitten al zoals je beschreef dat ze moeten zitten

ik heb wel een vast kanaal ingesteld, dat kan ik veranderen. er zijn af en toe best wat apparaten verbonden, maar daarom heb ik zo’n hoog abbo gekozen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

Reputatie 7
Badge +4

@RTigg log in op het modem…. druk op de hamburger rechts boven. ga naar netwerk > wifi 

tab easymesh en schakel deze uit. terug naar de eerste tab. schakel houd 2,4 en 5ghz gelijk uitschakelen. dan de 2,4ghz vast zetten op kanaal 9 en 5ghz vast zetten op kanaal 36.

 

 

Reputatie 1

Hallo Piotr,

 

De fabrieksreset heeft helaas niet geholpen. 

Ik heb momenteel maar 1 verbinding, dus ik kan niet zien/testen of het met de 5GHZ beter gaat. Waar kan ik een instructie vinden om een gescheiden wifi in te stellen?

Bekabeld heb ik niet kunnen testen want ik heb geen apparaten met bekabeling :-)

 

Grt,

Reputatie 1

mijn wifi is tegenwoordig zo traag, dat bijna elke site op welk device dan ook te lang duurt om te laden met een 100mbps verbinding.

alle resets etc. al uitgevoerd.

 

wat kan ik hier aan doen? misschien is het slim als jullie een keer een nieuwe router opsturen!

 

gr stein

Reputatie 7

Hey @RTigg,

En heeft de bovenstaande fabrieksreset geholpen? Heb je ook al geprobeerd om je apparaten te verbinden met de 5 Ghz verbinding? Ook ben ik benieuwd of je problemen ervaart met je bekabelde verbinding of enkel de Wifi. Met die informatie kunnen we al een aantal zaken uitsluiten. 

Reputatie 7
Badge +15

Geen iPhone hier helaas maar zoals hierboven vermeldt kan je ook een fabrieksreset uitvoeren, misschien dat het wat helpt.

Reputatie 1

Goedenavond,

 

Ik heb een Zyxel T-50 modem. Het modem staat nu op automatisch.

 

Heb je nog een tip voor een IOS app? Helaas geen android apparatuur in huis.

 

Grt,

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RTigg 

Welke modem heb je? Op de 2,4 GHz band zijn kanaal 1, 6 of 11 altijd het beste omdat deze kanalen elkaar niet overlappen en hier minder last van hebben.

Je kunt ook de keuze op automatisch zetten zodat de modem zelf een kanaal kiest.

Dit is een goede app om te kijken wie in de buurt er op dezelfde kanaal zitten.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer

Mocht het probleem nog aanhouden dan zou je een fabrieksreset kunnen doen door het reset knopje achter je modem voor ongeveer 10 seconden indrukken met een dun voorwerp.

Reputatie 1

Goedemorgen,

 

Eigenlijk vanaf het begin is dit al zo maar het wordt de laatste tijd alleen maar erger; ik kan wel verbinden met de wifi maar ik heb dan geen internet… Ik heb al een paar keer mijn router gereset maar eigenlijk helpt dat weinig. Het beste is om dan even de wifi van de device uit te schakelen en hem opnieuw te laten verbinden. Maar na 10x op een dag ben je dat goed zat…

 

Ligt dat dan ook aan een vol kanaal? Want ik heb dus wel verbinding met de wifi.

 

Als ik Tip 4 lees, hebben jullie het over een Wifi Analyzer in de app store. Helaas kan ik er geen vinden waarmee je daadwerkelijk kan scannen welke kanalen gebruikt worden. Hebben jullie nog een tip?

 

En in het algemeen, hoe kan ik dit oplossen? Wordt er helemaal gek van!

 

Grt,

Hallo @Jason ,

Ik had al een heel verhaal getikt en dacht nog even de instructies die je geeft te volgen en ik zie ineens dat de WR6602 verbonden is met ons netwerk zonder dat ik het ding sinds mijn eerste post heb aangeraakt. Mijn vrouw zegt ook nog met de AP/repeater stand op de WRE6602 en de WPS knoppen aan weerszijde te hebben geëxperimenteerd. M.a.w. het werkt zoals het zou moeten maar we weten niet waarom..

Toch bedankt voor jouw aandacht!

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RogierMulder, thanks voor je terugkoppeling! Op het plaatje lijkt het alsof jij de repeater met kabel aan je desktop verbonden hebt, klopt dit? 

Heel vreemd! Kun je exact dit stappenplan hanteren bij de installatie van je versterker en vervolgens testen of je met een andere browser de pagina 192.168.1.5 kunt bereiken? Hieronder zie je de stappen beschreven bij een bekabelde installatie:


1. Zoek een stopcontact tussen het modem en de plek waar je Wifi nodig hebt.

2. Draai de standaard van de Wifi-versterker. Je kunt deze nu neerzetten.

3. Stop de stekker van de Wifi-versterker in de ‘power’ ingang. Sluit daarna aan op het stopcontact.

4. Zet de Wifi-versterker aan met de ‘power’ knop.

5. Houdt de ‘WPS’-knop op je modem ingedrukt tot deze knippert.

6. Druk één keer op de ‘WPS’-knop op de Wifi-versterker.

7. Gaat het ‘link’-lampje branden, dan is de Wifi-versterker verbonden met de Wifi van het modem.

Hoi @Jason,

Ik gebruik de WRE6602 in repeater (niet AP!) mode waarbij deze zich aan de ene kant via WiFi aan de VMG8825-T50 verbindt en aan de andere kant als AP dezelfde SSIDs propageert. Als ik WiFi op de VMG8825-T50 uit zet gaat het dus niet werken.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RogierMulder, probeer eens om de Wifi op het modem uit te zetten wanneer je de extender aansluit. Het signaal verstoort namelijk het signaal vanaf de extender wanneer je deze als access point koppelt. 

 

Het lukt me niet het WiFi signaal van mijn Zyxel VMG8825-T50 met Zyxel WRE6602 te versterken. Aan de WRE6602 ligt het waarschijnlijk niet omdat ik deze wel aan het Unifi AP van mijn buurman kan hangen. Ergo, ik vermoed dat het probleem in de VMG8825-T50 zit.

De WRE6602 times out als ik een verbinding probeer op te zetten. Of ik dat via WPS of via de admin GUI scan feature doe maakt geen verschil: ‘WiFi Connection to a router or AP failed. Please try again.’.

Ik heb op de  VMG8825-T50 logging op alle categorieën aangezet maar daar zie ik niets in verschijnen ten tijde van de pogingen de WRE6602 te verbinden.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en wellicht een oplossing?

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Pat01! Jeetje dat klinkt heftig, als we iets aan onze kant voor je kunnen doen, dan staan we altijd voor je klaar. Veel sterkte in de tussentijd en kom er op terug wanneer dat weer mogelijk is privé-technisch. Een goede gezondheid toegewenst aan jou en je geliefden! :heart:

Reputatie 1

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

dank voor je reactie, ik kom er bij je op terug, er zijn wat privéomstandigheden die alle aandacht vragen. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

Reputatie 1

Ik heb inmiddels alles uitgeprobeerd en weet waar het allemaal fout kan gaan.

2.4ghz is gewoon te druk in mijn straat. Nu tijdens de crisis is het helemaal hopeloos. Het WiFi signaal is een drama daardoor en 5ghz wordt niet ondersteund door de router.

ik wil mijn router ruilen voor een apparaat dat wel 2020 proof is en wel dual band ondersteunt.
 

@Jason Ik zie dat andere klanten wel een router hebben met 5G, kun jij dat voor mij ook regelen, of moet ik daarvoor bellen? 

Reputatie 1

Ik heb inmiddels alles uitgeprobeerd en weet waar het allemaal fout kan gaan.

2.4ghz is gewoon te druk in mijn straat. Nu tijdens de crisis is het helemaal hopeloos. Het WiFi signaal is een drama daardoor en 5ghz wordt niet ondersteund door de router.

ik wil mijn router ruilen voor een apparaat dat wel 2020 proof is en wel dual band ondersteunt.
 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @loekb, welkom op de Community, leuk dat je jouw bevindingen met ons deelt! :smile: Top ook dat kanaal 100 in je flat goed werkt op 5 Ghz. Wanneer de Wifi-kanaalinstellingen op automatisch staan, betekent dit dat jij altijd het best benaderbare kanaal toegewezen krijgt. Omdat, zoals je terecht aangeeft, bij 2.4 Ghz de enige niet-overlappende kanalen 1, 6 en 11 zijn en er steeds meer netwerken bijkomen, kun je echter het beste nagaan welk kanaal het minst voorkomend is. Door middel van specifiek ontworpen software of handige analyzing apps, kun je nagaan welke nabijgelegen netwerken jouw thuisnetwerk verstoren. Daarnaast geven ze een overzicht van andere en beter beschikbare netwerken. Wanneer je dat eenmaal weet, kun je de overstap maken naar een ander Wifi-kanaal. De apps Wifi Analyzer en InSSIDer (wel een betaalde app, maar werkt uitstekend) bieden hierin de meest diepgaande analyses. Overigens biedt InSSIDer wel de optie om een gratis proefversie te gebruiken. Heb je hier wat aan? Zo niet, dan zoek ik graag voor je verder. Samen komen we er uit! 

Reputatie 1

5G-netwerk hier op kanaal 100 ingesteld en dat werkt prima. Ook omdat nog niet heel veel mensen in de flat hier een 5G-netwerk hebben (en de meeste die het eventueel zouden hebben daar heb ik geen last van, gezien de kans dat ze ook op kanaal 100 zitten klein is of ik ze waarschijnlijk niet eens zie omdat ze te ver weg zitten voor het kortere 5G-signaal).

Echter het 2.4G-netwerk heb ik voor sommige apparaten (zoals m’n Sonos en m’n vriendin haar smartphone) nog steeds nodig dus dat wil ik naast m’n 5G ook stabiel in de lucht hebben. Dit signaal is logischerwijs minder stabiel, ondanks dat ik hem op kanaal 11 heb staan. Bovendien is het op bepaalde plekken in het appartement (die te ver weg zijn voor 5G) fijn er dan in elk geval goed 2.4G signaal als alternatief is. 

Op kanaal 1 en 6 is het niet veel beter. Vermoedelijk ook omdat de meeste van de vele WiFi-netwerken hier in de flat op ‘auto’ staan en me zullen storen zodra ik een nieuw kanaal kies.

Wat zouden jullie aanraden? 

 

 

Reageer